RECENZE: Kristina Haidingerová, Ti nepohřbení

Článek od: Hanina - 15.12.2014

Samuel Segeth, mladý rybář česko-židovského původu, se zakouká do vnadné finské dívky Katji a na několik prchavých momentů, příjemně strávených chvil v jejím objetí, se zdá, že by to mohla být láska. Přístav Rauma přímo vybízí svou idyličností k mladickým snům. Moře je štědré, pálenka silná a Katjiny rty sladké, tak sladké. Jediným problémem, stojícím mladému páru v cestě, je Samuelova matka Helena Segethová. Její stihomam jí nedovolí setrvat na jednom místě déle než pár měsíců. Samuel se musí rozhodnout, koho opustí. Zda Katju nebo rodinu. Jeho rozhodování by bylo snazší, kdyby neměl brášku Adama. Představa, že by malý Adam zůstal sám s otcem a pološílenou matkou, Samuela děsí. A jak je zahleděn sám do sebe, vůbec ho nenapadne, že by matka mohla mít pro své chování racionální důvod.

Onen důvod spustí lavinu událostí, která strhne každého, a všechny známé hodnoty roztříští na kusy.

Máme před sebou horor plný tiché a někdy hlasité hrůzy, explicitního násilí, krve prýštící ze všech otvorů a mrazivé finské zimy. V tomhle příběhu romantické dívky tím nejkrutějším způsobem přicházejí o sny, učence za touhu po poznání stihne trest a pomsta pálí víc, než mráz. Stvůry se skrývají pod silnou vrstvou pudru, nosí krajkové šaty a korzety, ale když přijde na to, umí dát svou nadřazenost najevo. Mohlo by tam, někde pod slupkou jejich ohromné nenávisti a vzdoru, být lidství? Pokud tam někdy bylo, je dávno, dávno pryč.

„Ti Nepohřbení“ jsou prvotinou Kristiny Haidingerové, ale vůbec tak nepůsobí. Haidingerová během křtu prozradila, že na knize pracovala dlouhé čtyři roky, a je to znát. Text je překvapivě vyvážený, korektury poctivé a finále mile zrůdné. Jedinou výtkou je nedostatek odlehčení. Má to působit vážné a ono to skutečně vážně působí, ale trochu humoru, alespoň cynického, dokáže projasnit i tu nejtemnější tmu.

Každá část knihy obsahuje jedno období Samuelova života (17. století) a mezitím jsou prokládány pasáže z budoucnosti, kterou je naše současnost. Čtenář postupně dostává střípky informací a celá mozaika se spojí až v závěru.

Pouze ten, kdo má rád svižnou akci a postavy nezatížené úvahami, by se mohl nudit. Ne že by akční scény v Nepohřbených vůbec nebyly (konec je naopak velice akční), smysl knihy ale leží jinde. Pro milovníka hororů je přečtení této knihy takřka svatou povinností. Díky několika dobře prokresleným hrdinkám a jejich peripetiím ji zřejmě ocení i otrlejší čtenářky paranormálních romancí.

Na konci příběhu dojdou všichni protagonisté na konec své temné cesty. To ale neznamená, že by nemohlo časem vzniknout pokračování. Protože kde končí jedna cesta, začíná druhá a Řeka mezi světy je nekonečná.

• Nakladatel: Netopejr
  • Obálka: Kristina Haidingerová
  • Rok vydání: 2014