LITERATURA: Potrebuje niekto vymeniť plienky?

Článek od: Redakce - 12.11.2014

5 hororových literárnych tipov

Mark E. Pocha

Len si to predstavte: užívate si pohodový halloweensky filmový večer. V jednej ruke držíte čašu červeného vína (ale je to naozaj víno?) a v druhej chladnú dlaň svojej priateľky. Zrazu vám zazvoní telefón. Pauznete Wrong Turn 6 v okamihu vrcholného napätia a vezmete do ruky slúchadlo. "Viem, čo sa ti prihodí dnes večer..." ozve sa zastretý hlas a vám sa okamžite rozbúcha srdce, "budeš písať literárne tipy pre SARDEN!" 

Tak teda budiž, zapínam Word a triedim si myšlienky. Mien, ktoré si zaslúžia byť menované keď sa reč zvrtne na literárnu hrôzu je mnoho: Richard Matheson, Bram Stoker, Mary Shelleyová, Lovecraft, Clive Barker, Poe, Joe Hill, Stevie King a tak ďalej a tak ďalej... Takže vybrať svojich TOP 5 je nadľudská úloha. Ešteže Mark si také dáva na raňajky. Tak poďme na to... a skúste nevrešťať od strachu!

Jack Ketchum - Po sezoně

Stephen King číta Jacka Ketchuma, a keď si ho prečítate tiež, pochopíte prečo. Ten chlapík nie je celkom v poriadku. Jeho Po sezoně je niečo tak drsné a nechutné, ale zároveň dobre napísané, že sa s tým môže rovnať máločo v žánri. Je to krutá vyvražďovačka s mnohými pamätnými scénami a zaujímavými postavami. Spôsobí vám poriadnu črevnú masáž.

 

Carlton Mellick III - Apeshit

Orál s priateľkou, ktorá sa strelila do hlavy? Aspoň to lepšie kĺže! Literárne hnutie bizarro zažíva v západných krajinách masívny rozkvet a jeho veľmajstrom (pokiaľ ide o produktivitu aj kvalitu) je rozhodne C.M. III. V nekompromisnom slasheri Apeshit (preložte si to) je všetko, čo máme v žánri radi: skupinka mladistvých prichádza do odľahlej horskej chaty zažiť úžasnú noc, ale stane sa niečo, s čím nik nerátal... Vlastne čitateľ tak trochu áno. Mŕtvolky pribúdajú, vraždy sú správne nechutné a vyvrcholenie nečakané.

 

William Peter Blatty - Vyháňač diabla

To je kniha, v ktorej som sa prvýkrát dočítal, že niektorí ľudia považujú obcovanie s krížom za fajn krátenie voľného času. Koniec koncov, niečo vám mohol napovedať slávny film, ktorý bol nakrútený na jej motívy. Ale kniha je podrobnejšia. A zvrhlejšia. Ak chcete ostať celú noc hore, vhodnejšie čítanie nenájdete. Iba ak niektorú z mojich publikovaných poviedok. Muhaha.

 

Scott Smith - Ruiny

Pri Ruinách som pociťoval doslova fyzický odpor. Obsahujú napríklad detailne popísanú scénu amatérskej amputácie ľudskej končatiny v neľudských podmienkach. A jednu starobylú stavbu, obrastenú zvláštnou popínavou rastlinou... Nie, prechádzka v prírode už nikdy nebude taká pohodová ako predtým. Súčasný vážny horor v najlepšej forme.

 

Stephen King - To

Kráľ môže byť len jeden a bolo by hriechom ho nespomenúť. TO je nielen asi najlepší hororový román všetkých čias, ale zároveň najlepšia kniha o samej podstate strachu. A okrem toho tiež nádherný príbeh o dospievaní a s tým spojenou stratou nevinnosti. Úplne s vami zatočí. Od jej prečítania nepoznám nič hrôzostrašnejšie ako zubatého klauna, čo dokáže meniť svoj vzhľad a láka deti do kanalizácie so slovami "Chceš balónik? Tu dolu sa všetci vznášame." A čitateľ sa vznáša (a trasie hrôzou) spolu s nimi...

 

O autorovi článku

Mark E. Pocha

Autor publikoval svoje temnotou pretkané texty v antológiách Ježíšku já chci plamenomet, časopisoch XB1 a Pevnost či v zborníku MLOK. Jeho poviedky sa umiestnili na finálových priečkach literárnych súťaží Cena Karla Čapka, Vidoucí, Rokle šeré smrti a Ohnivé pero. V r. 2009 mu vyšla zbierka poviedok v spolupráci s Martinom Moudrým pod príznačným názvom A bude hůř. Editoval žánrové antológie Kniha bolesti a Na hroby. Pokiaľ sa nebojíte tmy, navštívte ho na stránkach www.markepocha.webnode.sk

 

Přidat komentář