RECENZE: Stephen King, Závan klíčovou dírkou

Článek od: Jan Křeček - 05.01.2014

Stojím si za tím, že nejlepší pohádky píší spisovatelé hororů. Clive Barker píše Abarat. Roalda Dahla možná znáte jako autora Karlíka a továrny
na čokoládu
, ale zkuste jeho brilantní hororové povídky. Těším se, až o nejmenších přestane psát John Ajvide Lindqvist – a začne psát pro ně. A z Kingovy tvorby mám velmi rád Dračí oči. Jádro Závanu klíčovou dírkou tkví v pohádce, příběhu pro děti, který má místy velmi blízko k hororu. Je to příběh dobrodružný, příběh s dobrým koncem, příběh, v jehož středu stojí malý chlapec (už jsem zmínil Lindqvista, který má podobnou úchylku, ale všimli jste si, jak často „používá“ malé děti King? To, Řbitov zviřátek, Dračí oči, Holčička, která měla ráda Toma Gordona atd.). V celé knize jsou chlapci tři: Jake, součást Rolandova ka-tet, jehož role je nejmenší, dále Rolandovo minulé já, mladý pistolník, který je vyslán na první výpravu, a nakonec a hlavně Tim. Ten svou cestu k pistolnictví naopak hledá – a ani o tom neví. Vlastně se nám objevují tři variace na stejné téma (Jake ovšem podstupuje proměnu v jednotlivých dílech Temné věže, nikoliv v Závanu klíčovou dírkou), každá vyprávěna jiným způsobem a z jiné perspektivy.

King pokračuje v metodě, kterou použil v knize Čaroděj a sklo, čtvrtém dílu Temné věže. Opět vypráví Roland, opět jde o příběh z jeho mládí, opět víme o jeho postavě víc. A aby toho nebylo málo, v rámci jeho vyprávění dojde k vyprávění. Tím máme příběh v příběhu v příběhu. Protože se odbočuje z hlavní linie heptalogie, jde o knihu, která skalní fanoušky cyklu potěší, ale kterou si mohou přečíst i čtenáři s Temnou věží neobeznámení – Timův příběh je pro celou sérii zcela irelevantní, příběh mladého Rolanda rozvíjí ústřední postavu, ale neznalost Temné věže nijak nevadí.

Objektivně se tomu nedá nic moc vytknout. Je to z Temné věže, je to King, takže je to řemeslně velmi dobře napsáno, postavy se chovají logicky (v rámci logiky příběhu) a ta trocha nelogičností se schová za žánr (protože v pohádkách se může všechno). Není tu nic nového: propojení Středosvěta a konfrontaci jeho obyvatel s vyspělými technickými postupy (pro ně magií – a někdy skutečně magií) známe z celého cyklu velmi dobře, o autorově schopnosti dobře vyprávět příběh bychom mohli něco tušit z těch více než 60 románů a povídkových knih.

Čtenáři Temné věže mohou být ze Závanu klíčovou dírkou zklamáni z jediného důvodu: nejde o Temnou věž v pravém slova smyslu, oba zásadní příběhy od putování ka-tet odbočují. Ale to i Čaroděj a sklo, podle mě nejsilnější část celé série. Je to jako zajít na návštěvu k přátelům, u nichž už to znáte. Nevezmou vás do tajných místností v domě, zůstanete jenom v obývacím pokoji, ale o tajných místnostech vám možná něco málo naznačí a návštěvu si užijete i tak.
I s kávou a sušenkami. Říkám díky, sai.

Hodnocení: 70 %

Závan klíčovou dirkou