RECENZE: Jakub Ćwiek, Lhář 4

Článek od: Michal Pavlič - 05.05.2013

Loki se vrací! Tentokrát s poslední misí. Luciferovi se podařilo spustit Apokalypsu. Legie Pána ani Satanova armáda už neexistují, stejně jako civilizace na Zemi. Žezlo teď třímají Hlad, Válka a Mor a jedinými šťastnými obyvateli zeměkoule jsou zombie. Převezme moc nad dušemi vládce pekla? Do cesty za vítězstvím se mu postaví banda prolhaných zoufalců, podivínů, ztroskotanců a hejsků, ale i fanatických obdivovatelů Stephena Kinga a možná i pár militantních feministek. A samozřejmě sám Lhář. Zveme vás na Broadway! Dnešní program: poslední bitva o lidstvo! Pouze jediné představení!

Ćwiek si ako relatívne neskúsený autor  vybral pre ďalší krok v klamárskej sérii román. Diskusiu, či je román alebo poviedka autorsky náročnejší žáner, nechajme bokom, avšak nemôžeme poprieť, že sa od seba výrazne líšia a obe si vyžadujú iné tvorivé postupy. Pri poviedke je zvyčajne efektívna jednota miesta, času a deja, na druhej strane dej románu si väčšinou žiada väčší rozsah, viac postáv, viac dejových línií... A možno tu je kameň úrazu, pretože štvrtý diel Lháře pôsobí preplnene a veľa prvkov je zbytočných.

V minulej recenzii som si posťažoval na to, že sa dej nikam výrazne neposúva, pri čítaní druhej polovici románu som sa len v tomto názore utvrdil. Dej knihy pripomína roadmovie – postavy sú rozhodené po celom svete, my sledujeme ich rôznorodé patálie, aby sme sa nakoniec prepracovali k tomu, že ich autor dostane na jedno miesto, aby mohli spoločne čeliť hlavnému nepriateľovi, Luciferovi. Čo by vôbec nevadilo, ak by ich jednotlivé línie dopĺňali hlavný príbeh a mali naň vplyv. Bohužiaľ, niektoré zvraty v deji existujú asi len pre dosiahnutie románového rozsahu, príkladom je Bakchov útek z basy, Loki pripomínajúci nadržaného králika, parížska skupinka v obraze či vzkriesenie istej naštvanej bohyne.

Autorove poviedky boli aj vďaka svojmu kratšiemu rozsahu dynamické, nečudo, že som druhý diel prečítal za jeden deň. V prípade štvorky som si však po necelej tretine uvedomil, že autor moju pozornosť stráca. Rýchle striedanie scén, ktorého sa autor nevzdal, by mohlo pomôcť dynamike, avšak väčšinou mi chýbala výraznejšia pointa či háčik, ktorým by ma Ćwiek prinútil otáčať stránky rýchlosťou nadopovanej veveričky. A aj keď Ćwiek nezamýšľal urobiť z Lháře akčnú sériu, občas by nejaká tá výraznejšia bitka nezaškodila, minimálne kvôli udržiavaniu pútavosti a napätia.

Apokalypsa v Ćwiekovom podaní určite nepôsobí epicky, ale autor vo väčšej miere využíva humor. Tu si však tiež posťažujem. Preč je jemné podpichovanie cirkvi, neraz výborné prepojenia nespojiteľných postáv či odkazy na príbehy mytológie, pri ktorých si sčítaný čitateľ stimuluje ego odhalením rôznych narážok. Namiesto toho tu máme tony filmových odkazov a scén plných sexu. Humor od inteligentnej úrovne smeruje ku krčmovej a dej sa neistými krokmi potáca ku koncu, ktorý má slušný potenciál, ale akoby patril k atmosférou inej knihe.

Záver Lokiho série je stále zábavný, ale dosť odlišným spôsobom a o nejakú tú triedu nižšie. Čitatelia, ktorým veľmi nevadí presun smerom k paródii, by mohli byť s touto knihou spokojnejší než ja. Autor možno za to vzhľadom k svojej neskúsenosti nemôže, sklamaniu sa však neviem ubrániť.

Jakub Ćwiek - Lhář 4

Nakladateľ: Triton
Preklad: Robert Pilch