RECENZE: Robin Hobb, Šílená loď

Článek od: Hanina - 18.02.2013

Pod plachtami maniaka

Jmenoval se Paragon. Dlouhé roky ležel jako velryba vyvržený na pláži. Vítr mu čechral vlasy a slunce se vpalovalo do jeho prázdných očních důlků. Občas v něm někdo přespal. Třeba Brashen Trell. Nebo Althea Vestritová. A zvláštní slabost pro něj měla jedna podivná umělkyně.

Krutý osud mu nedopřál najít klid ani ve smrti. Jak se příďová figura na oživlé lodi může zabít? Nijak! Ale může zešílet. Paragonovi se to stalo. To ví v Bingtownu každé děcko. A přesto po něm chtějí, aby za sebou spálil všechny mosty a znovu se vydal na moře. Vstříc bičujícím vlnám, zvukům, které dávno zapomněl, a chřtánu mořských hadů!

Kdo je a kým byl? Jen kus čarodějného dřeva nebo něco víc? V ledových hlubinách, zavrtána v mořském bahně, se skrývá pravda.

Šílená loď je a není o moři. Máme tu oživlé lodě, mořské hady, ctižádostivého piráta Kennita, špetku magie, ruiny bájného města a vysokou politiku. To je na dobrý příběh ažaž. A to je možná trošku problém. Robin Hobb ví, jak natěšit čtenáře. Z více než pěti set stran nápady přímo prší, bohužel některé končí v zapomnění autorky a jiné zůstávají nedotažené. Čtení to neruší, je to jenom škoda. Nezbývá než doufat, že se všechny ty provázky spletou v jediný pevný provaz ve třetím díle.

A je to tady. Šílená loď není samostatná kniha, ale druhý díl ze série Živé lodě, navazující na Magickou loď. Znalost předchozí knihy je pro pochopení souvislostí nutná. Ve srovnání s jedničkou obsahuje dvojka emocionálně silnější scény a daleko sympatičtější postavy. Ty sice zůstávají z prvního dílu, ale mění se pod vlivem brutálních událostí v lepší nebo naopak horší. Některé z nich umírají nebo jsou odstrčeny do pozadí, jiné konečně dospívají. Připomnělo mi to ságu Píseň ledu a ohně od G. R. R. Martina.

Wintrow Vestrit už není na zabití, Brashenn Trell s Altheou jsou zábavná dvojice, ale poněkud ustupují do pozadí duu Malta-Reyn. Brutální proměnou – aspoň na první pohled - prochází jednoznačně nejprokreslenější postava, arcipadouch Kennit. Chladná logika jde ruku v ruce s pirátovými sny. Náčrtky na zažloutlém papíře se mění ve skutečnost a postava krále Pirátských ostrovů dostává další rozměr.

Děj pluje zvolna kupředu, místo akce tu máme řadu vtipných dialogů (opět srovnání s již zmíněnou Martinovou Ságou). Vývoj rodiny Vestritů spěje k tragickému konci, podíváme se do Deštné divočiny a nahlédneme do strašného tajemství původu čarodějného dřeva. Jednání bingtownských kupců je popsáno přesvědčivě. Možná až příliš přesvědčivě. Připomnělo my spory, které v historii vedla anglická města s panovníkem.  Poněkud únavný byl popis vypravení Paragona na moře. Méně je někdy více, ale anglosaští autoři to vidí jinak.

I přes několik hluchých míst, posazených někde uprostřed knihy, jde o kvalitní čtení s výborným překladem. Rozhodně se nenechte odradit studenými odstíny obálky.

Šílená loď
Robin Hobb