RECENZE: Dan Simmons, Temné léto

Článek od: Michal Pavlič - 28.12.2012

Leto má v srdci každého dieťaťa významné miesto. Kúpanie sa v jazerách, skákanie z najvyšších priečok rebríka do sena a tisíc ďalších dobrodružstiev detstva. A hlavne, žiadna škola! V prípade niektorých detí z Elm Havenu to ale neplatí tak úplne. V posledný školský deň sa totiž stratil jeden havenský žiak, Tubby Cooke, čo uberá pokojný spánok pätici chlapcov z Cyklohliadky. Niektorí ľudia vravia, že Tubby ušiel od svojej nie tak celkom dokonalej rodiny, iní zas, že bol unesený. Avšak, čo ak majú pravdu tí, že chlapec v skutočnosti vôbec nevyšiel z tajuplnej budovy školy? Horúce leto roku 1960 odrazu získava temnejší nádych.

Niežeby nebol Dan Simmons známy už pred uvedením Terroru na český trh, ale po vydaní tejto výnimočnej knihy sa dopyt po jeho dielach zvýšil a autor sa dostal do širšieho povedomia čitateľov. Diela preplnené informáciami a spájajúce reálne s vymysleným, ktoré v posledných rokoch písal, sa však po čase minuli a začali sa vydávať aj jeho staršie knihy. Knihy, ktoré trochu stoja v úzadí, ale tvoria nezanedbateľnú časť Simmonsovej tvorby. Horory.

Môže sa zdať, že Temné léto je knihou až príliš priamočiarou a jednoduchou. A ono to tak v kontexte neskoršej tvorby Dana Simmonsa aj je. Ak ale zanecháte intelektuálne očakávania a pristúpite ku Létu v hororovom naladení, nebudete sklamaní. Temné léto je totiž kniha zasvätená detstvu, čo znamená nielen až hmatateľnú nostalgiu, ale aj detské strachy, ktorým by dospelé postavy nevenovali pozornosť. Večer po zhasnutí svetla ožíva detská obrazotvornosť, spod postele sa ozývajú zvláštne zvuky, dvere šatníka sa pomaly otvárajú, aby to, čo v ňom po celý deň trpezlivo čakalo, utíšilo svoj hlad. Neškodná fantázia? Žiaľ, nie.

Simmonsova hororová technika sa líši od Stephena Kinga, ktorý tiež napísal zopár hororov s detskými postavami. Tradične uspať a nečakane udrieť? Nie, Dan Simmons buduje atmosféru pozvoľna a už od začiatku, sprvu nevinné udalosti, ktoré by sa dali vysvetliť ako menej citlivé žartíky, postupne naberajú na brutalite a detská duša prechádza od znepokojenia k strachu o vlastný život, až naraz... jedným činom sa podozrenie mení na istotu a srdcia detí stvrdnú v kameň. Chlapcov strach stále neopúšťa, ale po jeho boku je odhodlanie a zodpovednosť. Akoby jediným švihom britvy je detstvu koniec.

Pred samotným začiatkom knihy sa nachádza pre Dana Simmonsa nezvyklý predhovor, ktorý by som však radil prečítať si až nakoniec, pretože prezrádza jeden z dôležitých zvratov knihy. Rozhodne ho ale nevynechajte úplne, predhovor vysvetľuje autorov vzťah ku knihe, niektoré prepojenia s jeho ďalšími dielami. Snáď nebudem sám, ktorý si s chuťou zmapuje osudy preživších postáv.

Temné léto v novom preklade Milana Žáčka je neprekvapivo ďalším kvalitným kúskom z pera chameleóna žánru Dana Simmonsa, horor efektívny a efektný, po ktorom už prechádzky po kukuričných lánoch nebudú tak romantické, ako predtým.

Dan Simmons: Temné léto
(Summer of Night)

Nakladateľ: Laser-books