RECENZE: Richard K. Morgan, Zlomení andělé

Článek od: Jan Žlebek - 03.10.2012

Tohle je válka, ne soutěž v oblíbenosti.“

(Richard K. Morgan - Zlomení andělé, průběžně)

Válčení jen málokdy a málokomu přináší radost, avšak čas od času a na některých místech má smysl sevřít v ruce zbraň a vytáhnout za něco bojovat. Válka, která zuří na Sanctionu IV už nějaký ten pátek, má ovšem asi tolik logiky jako dialog v polském pornu. Konflikt mezi nenasytnými rebely a místní vládou koupenou korporacemi už dávno ztratil jakýkoliv ideologický rozměr a proměnil se v ekonomicky rentabilní mlýnek na maso. Inu, peníze a zabíjení jsou tak trochu perpetuum mobile – jedno vždy pohání druhé.

Své o tom ví i Takeshi Kovács, bývalý elitní voják a momentálně vládní žoldák, jemuž se nesmyslný masakr v celoplanetárním měřítku začíná pomalu ale jistě zajídat. Bohužel cesta z pekla nebývá grátis a kšeft s unikátním mimozemským artefaktem by se mohl stát příliš velkým soustem i pro Takeshiho vycvičený organismus. Jenže víte jak je to s penězi a zabíjením – jedno vždy potřebuje druhé.

Zlomení andělé, prostřední díl velmi volné trilogie Takeshiho Kovácse, je o poznání méně akční než předchozí dechberoucí a kulervoucí Půjčovna masa. První polovině knihy zřetelně chybí šťáva, řeči jdou a pivo se pije, sem tam i nějaký ten výstřel práskne, ovšem čtenář namlsaný jízdou z jedničky a představou marťanské bitevní lodi chce něco víc. A taky to posléze dostane: nervydrásající průzkum plavidla, napínavé střety s nepřáteli, intriky a zrada mezi přáteli... k tomu všemu přidejte pozvolné umírání na nemoc z ozáření, protřepte, zamíchejte a dostanete atmosféru hustou jak obočí Leonida Brežněva. Pro takovou gradaci děje se dá zdlouhavý rozjezd knihy odpustit.

Co se ovšem promíjí hůře, jsou občasné lapsy v textu. Příkladem za všechny budiž scéna přepadení Kovácse po sexu ve virtuální realitě. Výsadkové komando hlavního hrdinu okamžitě nezastřelí (navzdory faktům, že: a) v téhle válce zvěrstva představují běžný mezikulturní komunikační mód, b) Kovács oprávněně nosí uniformu důstojníka nepřátelské elitní jednotky, c) smrt těla v autorově vesmíru není zas až taková tragédie). Raději žoldáka nechají jakýmsi záhadným způsobem použít odhozený kalašnikov a svižnou palbou výsadek rozprášit. A to vše s plným vědomím toho, že pro výsadkáře samotné neúspěch znamená definitivní smrt. Přiznávám bez mučení ve virtuálním výslechovém programu, že ani na počtvrté situaci a její zvrat nechápu.

Nechtěně na nervy občas zadrnká i Morganův přístup k dávkování informací s cílem budování napětí. Co tím míním? V knize se vyskytuje příjemné množství záhad. Bohužel s nimi autor pracuje docela na sílu – pokud vám většinu čtení běží hemisférami „proboha, kdy už se zeptá na tohle“, tak jakmile otázka ve finále padne, pocítíte spíš úlevu od frustrace než zaslouženou katarzi. Škoda.

Kladné body Zlomení andělé získávají poodkrytím roušky tajemství halící zmizelou nelidskou civilizaci známou coby Marťani. Oni titulní andělé, jež za sebou nechali vesmír plný technologického brajglu a mimozemských záhad čekajících na vyhrabání potomky opic, dokáží text příjemně okořenit mystičnem. V podání Richarda K. Morgana je navíc spojení archeologie, politiky, kšeftu a války více než výbušné. Pětadvacáté století Takeshiho Kovácse slovní spojení „politická sterilita“ snad ani nezná a příběhu to opravdu sluší.

Největším plusem kovácsovského triptychu zůstává i nadále samotný protagonista, ba dokonce by se dalo říci, že hlavní postavě tentokrát volnější tempo přenechalo bojiště v bitvě o čtenářovu pozornost. Takeshi umí přesvědčit, že přes všechnu vlastní cyničnost a cizí krev na rukou není gauner - přinejmenším nějaké svědomí má, ačkoliv chvílemi ho má těžce u zadnice. K tomu připočítejte minulost v podobě zlatého dolu pro psychologa (oblíbená kombinace traumata/výčitky), slabost pro ženské a ohromující touhu přežít a vyjde vám... žambochovský hrdina kdesi v šedé zóně mezi dobrem a zlem. Chlap, co nikdy nepřestává bojovat a jenž si svůj život zvrásněný jizvami dokáže proklatě zasloužit. A nepochybujte, že vaši pozornost si zaslouží jakbysmet.

Richard K. Morgan sice možná nepřekročil svůj stín a bezpochyby nepřeskočil laťku nastavenou Půjčovnou masa, nicméně napsal příjemně čtivý román, který navnadí k pátrání po pokračování. Díky leitmotivu absurdně zbytečné války a tahounovi v hlavní roli lehko zapomenete na vleklý rozjezd a užijete si klady v podobě mrazivého průzkumu emzáckého korábu a závěrečné akce. Protože tam, slovy klasika, „občas ukápne i nějaká ta krev“.

Nakonec...

„Tohle je válka, ne soutěž v oblíbenosti.“

Richard K. Morgan: Zlomení andělé /Broken Angels/