RECENZE: Josef Pecinovský, Zapomenuté jezero

Článek od: Martin Stručovský - 27.07.2012

V Zapomenutém jezeře si pro nás připravil příběh, v němž přivádí na scénu cestovatele doktora Emila Holuba, jehož jméno pravděpodobně mladším čtenářům už dnes neříká a o to větší si zaslouží naši pozornost.

Jeho hrdinou není, jak by se mohlo z obálky zdát, sám Emil Holub, ale Dobroslav Lebeda, který se ukáže jako velký znalec cestovatelova života. Lebedovo dobrodružství se začne odehrávat v zaprášeném antikvariátu, v němž zakoupí vzácný, česky psaný výtisk knihy Sedm let v jižní Africe od Dra. Em. Holuba. Lebeda je jako pravý bibliofil z tohoto exempláře u vytržení a odnáší si ho domů. A tam zjistí, že kniha obsahuje přidanou hodnotu v podobě úlomku karmínového kamene, a jak už z předchozích dvou svazků jistě víte, má rubelit magickou moc. Konkrétně tenhle dokáže v knize zviditelnit tajný text, který líčí Holubovo doposud neodhalené dobrodružství, týkající se Zapomenutého jezera. Než se k němu ale dostane, uteče ještě hodně vody, a jak už je to u každého správného příběhu, nic nejde tak snadno, jak se ze začátku zdá. Odštěpek se totiž ukáže jako málo a k odtajnění celého příběhu je potřeba kamenů víc. Nezbývá než opustit světlo lampičky a vyrazit do ulic.

Jak už možná vyplynulo z výše zmiňovaného – kniha je rozdělena na dvě dějové linie. V té první, která převažuje, sledujeme dobrodružství Emila Holuba, v té druhé pak Dobroslava Lebedu, který získává další kameny k odkrytí zbylých částí příběhu.

K první části nemůžu říct ani popel. Skvěle podané dobrodružství, jemuž by možná pomohlo trochu rychlejší tempo, ale jinak mi to přišlo v pořádku. Dokonce i okamžik, kdy se obě dějové linie propojí, je dobrý. O něco horší je to už ale s druhou dějovou linkou, týkající se Dobroslava Lebedy. Ta obsahuje velké množství faktů o osobě Emila Holuba.  Na jednu stranu je potěšující, že si dal pan Pecinovský tolik práce se studiem podkladů, ostatně jak píše, zajímá se o Emila Holuba už velmi dlouho. Na druhou stranu ale čtenáře zahlcuje informacemi tak moc, až je to těžké na vstřebávání, a místy jsem měl pocit, že čtu spíš faktografickou knížku, a ne román. Jistě to nebylo autorovým úmyslem, ale bohužel se mu to až moc vymklo z ruky.

Tím samozřejmě neříkám, že Zapomenuté jezero je špatná kniha. To vůbec ne. Nápady s kameny jsou fajn, mysteriózní pohled na Emila Holuba jakbysmet. Postavy jsou vyhovující a děj v pořádku. Trojka opět potvrzuje rozmanitost celé série, takže kdo si potrpí na záhady, ten bude s titulem spokojený.

Zapomenuté jezero
Pecinovský, Josef

Nakladatel: Zoner Press