RECENZE: Robert V. S. Redick, Krysy a Královské moře

Článek od: elho_cid - 27.04.2012

Tuhle recenzi musím netradičně začít přiznáním – o recenzní výtisk jsem požádal omylem. Nevěděl jsem, že Krysy a královské moře jsou druhý díl tetralogie, z níž čtvrtý ještě nevyšel ani v originále. Upřímně řečeno, vědět to předem, tak do toho nejdu. A to by byla chyba.

Začnu s pozitivními dojmy: Robert V. S. Redick s námořní tématikou pracuje zkušeně, nevyhýbá se detailům a všechno působí uvěřitelně. Atmosféra je vynikající. Není to ale příručka pro velitele obřích plachetnic. Je to drama, protože na palubě je neskutečně výbušná směs pasažérů, nepřátelé na život a na smrt, zrádci a zrazení, géniové a hlupáci, všichni mají své místo ve skládačce a každý prosazuje svoje zájmy jak může. Ale pokud má plavba skončit jinak než tragicky a předčasně, musí nepřátelé spolupracovat, zrazení důvěřovat a intrikáni trpělivě čekat na příležitost.

V průběhu čtení mi párkrát nedocházelo, proč ta která postava nezabije jinou, a nevyřeší tím svůj problém jednou provždy. Většinou jsem si pak uvědomil, že přece potřebuje mít toho druhého naživu, dokud se nestane to a to. A pokud ne, o pár stránek dál opravdu došlo ke krvavé konfrontaci.

Prvních sto stran jsem se vyloženě trápil – neznaje prvního dílu, dokonale jsem se ztrácel v postavách a místopisných pojmech. Ale poté co mě tahle kniha zaujala jsem přečetl i první díl a myslím, že ten čtenáře s postavami a světem seznamuje právě tak rychle, jak je u čtyřsvazkové ságy zapotřebí. Správná fantasy sága musí mít komplexní svět, vymyšlený včetně historie, kultury, biologie a geografie. Svět Alifrosu patří mezi ty promáklejší, a má-li někdo potíž se zorientovat, citelně chybí jmenný rejstřík. Naštěstí jsem jeden celkem použitelný našel na oficiálních stránkách dobrodružství Chatrandu: www.redwolfconspiracy.com .

Hodně pomáhá, že každá alespoň trochu důležitější postava je dobře charakterizovaná, a i když se mi jména pletla, po pár větách jsem se zorientoval podle kontextu. Na druhou stranu někdy se zdá, že každý z 800 řádně naloděných (a stovek černých pasažérů) má jméno a autor ho neváhá použít. Naštěstí však v průběhu plavby nepřibývají další, logicky spíše naopak, protože přeplutí Královského moře není jako regata na riviéře.

Pomalým rozjezdem Robert Redick tedy pouze upletl předivo intrik a připravil sadbu pro sklizeň dramatických situací v závěru. Čím dále byl koráb od pevniny, tím větší požitek mi čtení přinášelo. Asi nemusím dodávat, jak netrpělivě očekávám vydání třetího svazku.

V průběhu čtení jsem si pokládal otázku – je tohle ještě fantasy, nebo už něco pro fanoušky New Weird? Příznivci klasiky (high fantasy jako je Tolkien nebo heroické Howardovské) najdou svět, kde dobro a zlo není vyrýsované hranicí říše zlého kouzelníka. Svět, kde existují kouzelné meče, čarodějové a draci, ale kde jsou i drogy a injekční stříkačky. Svět znásilnění, svět, kde je možné někoho zastřelit skrytou pistolí, nebo prostě šikanovat mladší námořníky. Nejsou tam skřeti ani trpaslíci, ale aspoň víme, že nelidské rasy tu nepodléhají stereotypům. Máme tu něco, co by autor podle vzhledu mohl nazvat trollem, nebo bytosti podobné elfům, ale jejich role jsou natolik odlišné od těch tradičních fantasy škatulek, že si nová jména zaslouží. Je to svět cizejší, když dojde na biologii, roli magie nebo kosmologii a náboženství, ale zároveň bližší tomu našemu, pokud jde o politiku nebo rasové předsudky. To dává knize živost a pocit skutečnosti, v průběhu čtení jsem se párkrát skutečně zasmál a párkrát mi běhal mráz po zádech jako už delší dobu ne.

Kdybych měl Krysy k něčemu přirovnat, byla by to Miévilova Jizva, přičemž Dobrodružství Chatrandu má ambice trochu jiné – nesnaží se ohromovat tolik pocitem úžasu nad nápady a podivnostmi, nebo skrytě propagovat levicovou politiku. Soustředí se více na poctivé lidské příběhy. Přičemž ty nápady a originalita jsou tam spíš jakoby mimochodem. Vzhledem k tomu, že ústřední hrdinové jsou teenageři, bál jsem se, že příběh bude až příliš zaměřený na mládež. U prvního dílu možná ano, ale u druhého se tenhle prvek vytrácí. Autor určitě netrpí přehanou autocenzurou a píše stylem, který je, myslím si, čitelný pro kohokoli od patnácti nahoru. V případě vnímavějších děvčat snad i dřív.

Kvalita překladu je odpovídající. Narazil jsem na pár kostrbatých větiček, ale na druhou stranu jindy mě naopak úroveň jazyka velmi příjemně překvapila a většinou se pohybuje na úrovni kvalitního standardu. Našel jsem trochu víc překlepů než obvykle, ale to nemusí být vinou korektorů – však jsem také čtení věnoval více pozornosti. Původně jsem se chystal vytknout jako nevýhodu, že překladatel nepřevedl jména na nějaká, co jsou zvukomalebná pro naše slovanské palice. Ale kvůli jmennému rejstříku na webu jsem nakonec rád, že zůstala v originále (i když Neeps nebo Pathkendle našinci prostě přes pysky nepůjdou).

Určitě nečekejte čtení do tramvaje, je to knížka, která chce klid někde v ušáku u konvice čaje s rumem. Trochu náročnější literatura, ale určitě zážitek, na jaký jen tak nezapomenete. Mimochodem po přečtení prvního dílu si myslím, že Krysy a královské moře jsou lepší – hlavně co do atmosféry, ta je znatelně temnější a hutnější.

Krysy a Královské moře /The Rats and the Ruling Sea/
Redick, Robert V. S.

Nakladatel: Argo