RECENZE: Daemonica II: Hovězí v žaludku – Andělské rakvičky

Článek od: Jindra Střelec - 09.08.2011

Anonymní autorka
Martin D. Antonín (redaktor)
Straky na vrbě 2011

V druhém díle Daemonicy pokročíte ve svém vzdělání na netušené mety a odhalíte, za co dostanete dva démony zdarma, zda se operace Svatý Rohatec vymkla kontrole, koho pasou pražští bačové, kolik zatáček má Přímočarý plán, který český mág nosí nejpohodlnější papučky a jakou barvu špendlíku má konec světa.
Název knihy probouzí chuť na křupavé cukroví a nadýchanou šlehačku, takže Vás ohledně těchto rakviček raději varujeme:
Obsahují stopové množství andělů!
Vlastně víc. O dost. Pokud tedy nemáte rohy, spolkněte sliny a tuto knihu nejezte, ale čtěte. V opačném případě se Arnošt Hovězí distancuje od veškerých Vašich zažívacích potíží a jedním si buďte skutečně jistí:
On už o žaludku ví všechno.
(anotace)

Sklep v jednom nejmenovaném pražském činžáku, kde se Arnoštovi Hovězímu podařilo invokovat velmi půvabnou pekelnici a následně ukončit svojí lidskou existenci na našem světě, láká dvojici mladých okultistů – amatérů. I jejich touha po vyvolání nějakého toho pekelníka, či pekelnice se dočká naplnění, a je po zásluze potrestána/odměněna (nehodící se škrtněte dle velikosti vaší škodolibosti). Arciďáblice Lilien, což není nikdo jiný něž agent-anděl Kariel v hlubokém utajení, a sám (coby duše) Arnošt Hovězí, jim splní jejich nejniternější přání a oběma dopřeje pro další existenci poctivou dávku Chtíče.

Lilien však není sama, kdo se chystá učinit průnik z pekla  na náš svět. Nastává totiž filipojakubská noc, čas, kdy se všechny brány pekelné otevírají a legie démonů se snaží proniknout na náš svět. Tato noc je za posledních tři sta let výjimečná silou, s jakou démoni útočí, i počtem jejich legií. Archanděl Honziel v tom vidí pokus o odvedení pozornosti a riskuje vše, včetně duší ateistů a existencí svých andělů, aby tenhle plán v plánu odhalil. V Pekle zatím spřádá Nergal sítě svých intrik, Lucifer se zdá být slabší než kdy dřív a pekelná Děvka Lilith upadá v nemilost.

Čekání na vydání druhého dílu trvalo (dle stránek vydavatele) přesně rok a Daemonica za tu dobu pořádně přibrala a rozrostla se na bezmála šest stovek stran. Její cena se pak vyšplhala na rovných 333 korun českých. Pokud si tedy koupíte knihy dvě, můžete si nejspíš doopravdy začít něco s okultismem. Po pravdě doba, která uplynula mezi vydáním obou dílů, je snad jedinou slabinou Daemoniky. První díl zcela určitě neměl takovou sílu, aby v paměti většiny čtenářů, a já nebyl výjimkou, zanechal přehled všech jednajících postav, jejich snah a intrik. Několik prvních desítek stránek Andělských rakviček je tak ve znamení tápání a rozpomínání se na to, kdo, proč a co vlastně chce. Neznámá autorka to navíc čtenáři vůbec neulehčuje a vesele si příběhem sviští dál, jako by oba díly vyšly takřka současně.

Čtyřicetiprocentní hodnocení prvního dílu v Pevnosti, časopise, který mnozí vidí jako jedinou bernou minci, nebylo pro autora ani nakladatele určitě příjemné a nejspíš ani má recenze jim náladu nespravila. V případě „dvojky“ se dle mého názoru takové blamáže bát nemusí. Martin D. Antonín, samozřejmě coby odpovědný redaktor, odboural jakékoli náznaky humoru za každou cenu a styl druhé Daemoniky se tak nese v duchu lehké nadsázky, ironie a sarkasmu. Jistě, najde se i pár situací, kdy se opravdu od srdce zasmějete, ale bránici si rozhodně nepotrháte. Ději rozhodně také pomohlo, že jeho celou váhu nenese na svých něžných bedrech pouze Kariela a samotný anděl Kariel se ke slovu dostává opravdu jen výjimečně. Pořádnou porci příběhu prožijeme i tentokrát v samotném Pekle mezi různorodou bandou démonů, impů i samotných pekelných knížat. Zde se ostatně autorka pořádně vyřádila a čtenář nemá absolutně žádnou jistotu, jakým směrem se budou osudy všech zúčastněných ubírat v dalším okamžiku, o překvapivé momenty tak rozhodně není nouze. Místy se dokonce dočkáme i zábavného počtení v duchu takřka kulhánkovském (události v klubu Pastviny).

Martin D. Antonín se tentokrát coby redaktor opravdu vyznamenal a určitě hlavně díky jeho píli je druhá Daemonica mnohem lepší než její o rok starší sestřička. Mé skromné očekávání bylo rozhodně překonáno a Rakvičky, i když je jinak moc nemusím, mne navnadily na Českou sekanou, která se, doufám, nebude podávat opět až za rok.

Daemonica 2: Hovězí v žaludku
Martin D. Antonín

Nakladatel: Straky na vrbě