RECENZE: Tajná kniha Šerosvitu

Článek od: Petr Simcik - 22.07.2011

Širé pláně Stříbroklamu, děsivá prázdnota orámovaná temnými mračny, kam stahuje Odliv neopatrné poutníky, ale i zlatobytnosti – přízračná města, monumenty postavené vedle nebo přímo v lidských sídlech, spředené z kotev a lan, přízračných vláken všech barev duhy, ale i malé enklávy pavučin slabých vláken zabírající jednu místnost starého mlýna, starou důlní šachtu, komín, pobořený hrádek či studnu.

Tam všude pulzuje šerosvitný život, všude, kde je možné v lidském světě natrefit na emoce, na pouhou lidskou přítomnost, tam je v tom šerosvitném umožněno přežít přízrakům. Nezáleží přitom, kde na zemi se nacházíme, jestli v Liberci, v Praze nebo v Číně. Šerosvit je všude. Většina z nás o něm ani netuší, ale najdou se tací, kterým je umožněno druhý svět spatřit, a pak také vyvolení, kteří do něj mohou vstoupit, nebo naopak přivolat přízrak do naší reality. A konečně, Mistr Lang, tajemný strážce s mečem ze zlatých mincí, vymítač lidí a lovec míšenců, dětí obou světů.

Dost bylo upírů a vlkodlaků, dost bylo čarodějnických učňů! Karolina Francová, Sanča Fülle, Lucie Lukačovičová, Julie Nováková a Vilma Kadlečková se rozhodly nabídnout mládeži originální svět i příběh odehrávající se hlavně v našich zeměpisných šířkách, i když je pravdou, že více než zavadily i o východní mystiku.

Tajná kniha Šerosvitu obsahuje několik dějových linií, a i když jde o celistvý příběh, dala by se označit spíš za sbírku povídek. Hlavními hrdiny, dají-li se tak nazvat, jsou sourozenci, míšenci přízračného a lidského světa, Kamil a Kamiko, kteří byli díky nešťastné shodě náhod odděleni. Teď jsou za nevědomé pomoci dalších postav jejich osudy znovu propleteny. I když jejich příběh prakticky knize vévodí, nedá se nazvat hlavní dějovou linií. Minimálně na roveň se dá položit i příběh člověka Erika, který se snaží najít matku zmizelou v Šerosvitu. Kromě motivů, které se táhnou více příběhy, jsou zde i postavy a děje, jimž byl vyčleněn jen prostor jedné povídky a které ať přímo nebo nepřímo hlavní děj ovlivní. V mnoha ohledech se mi tyhle menší epizody a vedlejší postavy líbily víc, než ty hlavní, a těžce jsem nesl, když z děje vypadly. Tady bych zmínil hlavně kapitoly O perchtě a pádu a O chlapci, který kreslil komiks

Jak se tedy dívat na Tajnou knihu Šerosvitu? Velkou devizou knihy jsou poměrně kvalitní postavy, a to jak v hlavních, tak vedlejších rolích. Dále také originální svět s jasnými pravidly, která jsou sice občas napínána k prasknutí, ale drží. Možná by se klidně mohlo vyhodit východní mystično a orientovat vše na čistě české přízraky, více kapitol s Perchtou by mně určitě nevadilo, protože jako postava má rozhodně potenciál a kromě toho, je to zkrátka sympaťačka. Dalším plusem je jistá dávka napětí, poměrně nepředvídatelný děj a také překvapivý závěr.

Co se týče nedostatků, pár by se jich určitě také našlo. Hlavní zádrhel vidím v cílení knížky. Na přebalu se píše dvanáct let. Problém je, ale možná je to jen můj dojem, že pro dvanáctiletého chlapce je to málo akční (a když už by mohlo, tak se potenciálu nevyužívá), pro dívku málo romantické a na oba občas pro změnu moc poetické a sem tam nepřehledné. Všechny ty přechody tam a zpět, vlákna a tříštící se skleněné mozaiky... Dobrá, mohou to číst starší čtenáři? Tajná kniha Šerosvitu si určitě i mezi staršími své čtenáře najde, ale pro ně je kniha až příliš dětská, je to víc pohádka než fantasy. Pokud bych to mohl stylem vyprávění přirovnat, napadl mě UnLunDun Chiny Miévilleho, což je ale v mnoha směrech spíše plus.

Co musím nakonec určitě zmínit, je zpracování, které se nemá rozhodně zač stydět. Tajná kniha Šerosvitu je vyvedena jako hardback s černobílým motivem, kvalitním papírem a vkusnými ilustracemi na začátku každé kapitoly, díky nimž si můžete Šerosvit zase o trochu lépe přiblížit. Zvláště liščího démona, případně Zlatolibru - Šerosvitnou verzi Liberce bych si klidně dokázal představit jako plakát na zeď.

Pokud vás svět Šerosvitu zaujal, nebylo by na škodu navštívit stránky http://www.serosvit.cz/, kde naleznete například informace o Šerosvitném geocatchingu.

Povídky:

• Karolina Francová: O duhové mozaice