RECENZE: Cyril Pedrosa, Tři stíny

Článek od: Tobiáš Smolík - 13.05.2011

Představte si recenzenta, kritického až na půdu, který zírá na jakoukoliv knihu znechuceným pohledem ještě dříve, než ji otevře, a sotva se prokouše první kapitolou, už k ní má veletucet připomínek. Považte, že i osobu tak zlomyslnou čas od času uchvátí nějaký ten svazek natolik, že zaleze na měsíc do své sluje a láme si hlavu, co by onomu dílu proboha vytknul. Ano, jednou z takových knih jsou i Tři stíny.

Komiks se odehrává v romantickém bezčasí, s příměsí poetiky bratří Grimmů. Už na prvních stránkách se seznamujeme s Luisem a Lízou a s jejich synkem, malým Jáchymem. Celá rodinka vede idylický život kdesi na samotě (pochopitelně u lesa). Ať už je čtenář jakkoliv přející, nedává rodinnému štěstí takhle na začátku knížky, málem na tři palce tlusté, moc šancí na dlouhé trvání. Změna pochopitelně přikluše záhy. A to ve formě tří stínů – tří tajemných jezdců v pláštích, kteří jejich domeček vytrvale pozorují, vyčkávají a vůbec dělají dusno. Postupně vychází najevo, že tahle trojice rozhodně nemá namířeno někam na dostihy, nýbrž že přijeli pro Jáchyma. Luis se nakonec rozhodne pro útěk se synkem do bezpečí v kraji za velkou řekou. Kromě tří tajemných pronásledovatelů jim pěkně po krku půjdou i obyčejní, ale nevyzpytatelní lidé, se kterými se otec se synkem na své cestě setkají. Jejich pouť se sice jeví jako zbytečný vzdor, ale nakonec přinese zúčastněným důležité životní zkušenosti a poznání. Víc vám vážně prozradit nemůžu, ale vězte, že tahle cesta rozhodně neskončí očekávaně.

Tři stíny je silné melancholické dílo, které vás pohltí a donutí k zamyšlení. Pouť do vzdáleného kraje je vlastně pouť životem, v rámci něhož se hrdinové setkávají s vyššími, nepřemožitelnými silami i s postavami z masa a kostí hnanými nejrůznějšími pohnutkami, které dovedou být  mnohdy stejně tak nebezpečné. Pro autora byl scénář možná trochu terapií z vlastních trablů i ze strachu o vlastní děti. Což rozhodně neznamená, že by si Tři stíny mohli vychutnat jenom tatínci. Jediný, pro koho by se kniha snad nehodila, jsou děti, protože příběh je místy poněkud temný a důležitý je jeho filozofický přesah.

Za scénářem i kresbou stojí Cyril Pedrosa, Francouz portugalského původu. Svoji kariéru zahájil jako najatý kojot (no tak dobře, kreslíř) u Disneyho. O nějaké tvůrčí svobodě se při práci ve studiu asi nedalo mluvit, ale Pedrosa  si tu dle vlastních slov významně zvýšil svoje kreslířské dovednosti. Po čase se rozhodl zanechat kreslení figurek pro animáky a věnovat se vlastní tvorbě. Nejprve společně se svým kumpánem, scénáristou Davidem Chauvelem, stvořili dvě série komiksů. Nejprve to byl trochu střízlivější Ring Circus, ve kterém je už znát Pedrosův osobitý styl, ten se ale naplno projevil v další, daleko bláznivější, sérii Shaolin Moussaka, kde Chauvel i Pedrosa doslova řádí jako utržení ze řetězu. No považte, vystupuje v něm kromě hlavní postavy – slaného koláče Moussaka, šerif, který jezdí na praseti, nebo třeba vesmírná kapela Los Space Mexicanos. Pedrosův první sólový projekt se jmenoval Les Coeurs solitaires a oprostil se v něm už od barvy, výsledek ale rozhodně není tak výrazný jako Tři stíny.

Základním vyjadřovacím prostředkem tohoto alba, nebo spíš grafické novely, je nekolorovaná perokresba s výraznou autorskou stylizací. Každá postava je vystavěna trochu jinak a zppůsob pojetí doplňuje její charakter. Například Luis je jako ochránce rodiny subjektivně ztvárněný s nadlidsky mohutnými rameny, zatímco slizký úředníček s parukou je oproti němu poloviční. Dohromady ale toto nastavení funguje. Velmi zajímavá je práce se šrafováním a použití štětce. Tímto způsobem Pedrosa pojímá objekty ve stínu a postavy v emočním vypjetí. Sekvence noční, akční a snové, které jsou takhle ztvárněny celé, tím získávají úplně jinou hloubku. Zvláště působivé je třeba náhlé použití inverze černé a bílé.

Třem stínům je opravdu těžké něco vytknout. Výtvarná složka je perfektní, velice osobitá a svěží, navíc skvěle koresponduje s dějem. Příběh je velmi působivý, filozofický a přitom to není nějaká suchařina, ve které by chyběla akce a napětí. V rámci velkého dramatu  se našlo místo i na spoustu milých fórků. Celkově je to velmi vyvážené, výrazné dílo a taky velmi čtivé. Takže až se budete motat mezi regály ve svém oblíbeném knihkupectví, nezapomeňte  si komiks koupit dřív, než vás pohltí úplně a vy ho přelouskáte ještě v obchodě.

P.S: Cyril Pedrosa zaslíbil účast na letošním pražském Komiksfestu (29.10.-5.11.), tak se přijďte podívat a třeba se dozvíte víc.

Tři stíny /Trois Ombres/
Pedrosa, Cyril