RECENZE: Robert von Stein Redick, Spiknutí Ryšavého vlka

Článek od: Michal Pavlič - 09.01.2011

Nedajte na prvý dojem, pretože je často chybný. Mnohí ľudia majú prekvapivo vyvinutú intuíciu a už pri prvom stretnutí vedia, s kým majú do činenia, ale iní sú na tom presne naopak a možno až po dvadsiatich rokoch manželstva si uvedomia, že z anjelskej tváričky, ktorá sľubovala harmóniu v papučkách, sa vykľula ujačaná hysterka. V sociálnej psychológii som bol poučený, že ľudí treba poznávať komplexne a tak je to aj s knihami. Ako je na tom Spiknutí Ryšavého vlka? Čo sľubuje na prvý pohľad a čím nakoniec je?

Prvotná dojmológia

Tak teda, mrknime sa na prvú knihu série Dobrodružství Chatrandu. Dojmológia prvodojmová je v prípade kníh zvlášť dôležitá. Podľa čoho iného sa neinformovaný čitateľ rozhodne, než podľa názvu, rýchleho prečítania prvej stránky a obálky? Spiknutí Ryšavého vlka. Pováľajte na jazyku prvé slovo. Spiknutie... hm,  spiknutie...   konšpirácia, intrigy, zvraty, napätie, odhalenia... a už tu máme rad asociácií. Ryšavý vlk je zas netradičným slovným spojením, ktoré jedinca lačniaceho po dobrej knihe spoľahlivo zastaví a upúta.

Poďme ďalej. Prvá stránka obsahuje Zvláštnu správu z Etherhordského Marineru informujúcu o zmiznutí cisárskeho obchodného korábu Chatrand – žijúca relikvia nepodľahla šiestim storočiam vojen a pirátskych útokov a odrazu zmizla z morskej hladiny? Neslýchané! Zmienky o pokojnej plavbe či prítomnosti oddielu cisárskej námornej pechoty o počte sto mužov ešte viac udivujú čitateľov, ktorí si pýtajú odpovede... atď., atď. Povoľme uzdu myšlienkam... zmiznutie, tajomstvo... Možno aj vám smerujú myšlienky k detektívnemu pátraniu po zmiznutej lodi, avšak spomeňme si na úvodné Nedajte na prvý dojem!

Do tretice sa pozrime na obálku - loď gigantických rozmerov dominuje krásnej scenérii zaplneného prístavu. Znalci sa iste pozastavia nad letiacim vtákom a jemnej podobnosti s obálkou Miévillovej Jizvy. Rýchly pohľad dnu... Jasné, Edward Miller! Šup s knihou ku pokladni, rýchla cesta domov a hop na gauč.

Dojmy po prečítaní

Pazel Pathkendle dnes naozaj nemá svoj deň. Ako vraví úvod prvej kapitoly: Začalo to stejně jako všechny katastrofy v jeho životě – nenápadně. Ako pätnásťročný chlapec stojí v hierarchii posádky lode Eniel úplne naspodku. Akoby nestačilo, že je ľahko nahraditeľným dechtárom a pri akomkoľvek zlyhaní ho bez okolkov vysadia v prístave so záznamom, pochádza z podrobeného národa a jeho otec je vlastizradcom. Preto nie je medzi rovesníkmi obľúbený a len horkoťažko prežíva neľahký život námorníka  - v súčasnosti pomáha nakladať Chatrand. Dnešok je však výnimočný, na palubu sa nalodili traja podivní cestujúci, medzi ktorými spoznal doktora Chadfallowa, niekdajšieho rodinného priateľa. Od dobytia rodného Ormaelu manipuluje Pazelovým životom a inak tomu nie je ani dnes – mladík sa odrazu stáva suchozemcom, len aby sa v priebehu krátkeho času ocitol na palube legendárneho Chatrandu. Samozrejme, za nitky poťahuje starý známy doktor Chadfallow.

Ak sledujete knižný trh s fantastikou, iste ste si všimli, že našim vydavateľstvám nechýba odvaha, keď občas zariskujú a vydávajú debuty začínajúcich spisovateľov. Je zaujímavé, že medzi nimi môžeme nájsť príbehy na vysokej úrovni, však si len spomeňme na Patricka Rothfussa, Scotta Lyncha či Daniela Abrahama. Je to tak, cesta od prvotnej myšlienky k dokončeniu knihy je veľmi dlhá a tŕnistá a aj preto sú ich diela napísané s láskou a starostlivosťou autora, ktorý nechce premrhať šancu vydobyť si miesto na výslní.

Robert von Stein Redick sa k daru pera zachoval rovnako zodpovedne. Osem rokov pracoval na románe Conquistadors, ktorý sa odohráva v diktátorskom období Argentíny, aby ho po dopísaní nevydal, ale nadobudnuté skúsenosti zužitkoval v štvordielnej morskej fantasy. Autor miluje námorné príbehy a slanú chuť mora chcel priblížiť aj iným. Redick prípravu nezanedbal a vo výsledku stavil na dobrodružstvo, príťažlivé morské prostredie a naštudované námornícke remeslo.

Spiknutí Ryšavého vlka nie je morskou detektívkou, ako ste si mohli (spolu so mnou) mylne myslieť po prečítaní prvej strany a anotácie. Dej sa odohráva prevažne na Chatrande, možnosť stopovania zmiznutej lode odpadá a takisto som sa rozlúčil s nádejou na odhaľovanie spiklencov (na môj vkus Redick vedie čitateľa až príliš za ručičku). Príbeh však najlepšie funguje po dobrodružnej stránke a môžeme ho smelo odporučiť najmä mladším knihomoľom. Autor nerobí hanbu Stevensonovmu Ostrovu pokladov či knihám Julesa Vernea, lákavé morské dobrodružstvá zabalil do modernejšieho a dynamickejšieho spracovania a príbeh plný zvratov, zmien, útekov a prenasledovaní nedovolí zastaviť sa skôr než na poslednej stránke. Starší a skúsenejší si však všimnú pár nedostatkov, ktorým sa autor nevyhol.

Jedinou skutočne prepracovanou postavou je hlavný hrdina s búrlivou minulosťou posledných pár rokov, zvyšok už nepoznáme tak do hĺbky – je tu neposlušná dcéra odmietajúca dohodnutú svadbu, šialený kapitán vidiaci duchov, šibalský nerozlučný kamarát a mnoho ďalších, prevažne epizódnych postáv (žiaľ, u väčšiny z nich je od začiatku jasné, na ktorej strane stoja). Za slabinu tiež považujem autorovu nadšenú túžbu odhaliť zo svojho sveta čo najviac, vďaka čomu príbeh nenudí, ale radšej by som oželel zopár nápadov či prostredí a počkal si na ne v budúcich knihách. S pokojným srdcom by som ich vymenil za viac informácií o prebudených zvieratách, osem palcov vysokých ixcheloch či práve o Chatrande. Gigantická loď, posledná svojho druhu – len toto podnecuje fantáziu a po prečítaní anotácie som dychtivo čakal na informácie, ktoré mi postupne vykreslia neobyčajný plávajúci svet. Pravda, Chatrand je síce z dreva, ktorého je na svete už len zopár kusov a pôsobí dojmom nezničiteľnosti... ale inak je to len obyčajná nadmerne veľká loď. Veľká škoda. Autor možno šetrí s informáciami do budúcich dielov, no aj tak sa nemôžem zbaviť pocitu, akoby som dopozeral dokument, ktorý chcel popísať celý svet za pol hodiny. Tiež zamrzí otvorený koniec.

Modrá kniha edície Fantastika je ideálnym čítaním pre túto ročnú dobu – čitateľa zahreje teplé morské prostredie a rýchle tempo príbehu, ktorý sa ale nezaobišiel bez niekoľkých závažnejších zakopnutí. Ak však máte chuť na ozajstné dobrodružstvo, tak sa bez váhania naloďte!

Spiknutí Ryšavého vlka
Redick, Robert von Stein
Vydavateľ: Argo