RECENZE: Erikson Steven – Reaper’s Gale (Vichr smrti) a Toll the Hounds

Článek od: Dalmatin - 10.06.2010

Na podzim loňského roku jsem spáchal velký prohřešek vůči své duševní integritě a zakoupil jsem si další příběh z Malazské knihy padlých Reaper’s Gale – v originále.

To, že vstoupit doprostřed série s zažitým názvoslovím podle vynikajících talpressovských překladů Dany Krejčové bude poněkud náročnější, jsem trochu předpokládal, realita však byla ještě daleko krušnější…

Více než 1200 stránek zaplněných asi milionem místních a osobních jmen je prostředím, které je českým čtenářům této fantasy série důvěrně známé – porovnávání jmen v originále s těmi, na která jsem zvyklý z českých vydání, ovšem dodává zážitku z četby úplně nový rozměr… Na tomto místě bych ještě jednou rád složil velkou poklonu výše zmíněné překladatelce i nakladatelství Talpress za jejich práci na doposud vydaných knihách z této série.

Reaper‘s Gale, sedmý příběh z hlavní (Eriksonovy) větve Malazské knihy padlých, vcelku navazuje na děj předchozích Bonehunters (Lovci kostí, Talpress 2008). Většina děje se odehrává na kontinentu, kde se rozkládá císařství Lether, které se pod vládou Tiste Edur a jejich neporazitelného vládce Rhulada Sengara stalo dominantní silou světadílu podmaňující si okolní národy a říše. Jak je autorovým dobrým zvykem, příběh je spleten z mnoha dějových linií. Do Letheru připlouvají Malazané v čele s pobočnicí Tavore a dalšími starými známými, paralelně probíhá boj mezi Tiste Edur, Letheřany i místními kmeny – ten nabývá dramatického obratu poté, co se objeví mýtický hrdina Redmask, Jaghut Icarium nachází v Letheru další spojení se svou minulostí, mág Rychlej Ben s Křovákem putují mezi světy a jako vždy v pozadí probíhá zákeřná a nepřehledná hra bohů o moc. Relativně velkou roli má v ději také teblorský válečník Karsa Orlong – jeho role v celém cyklu nabývá stále více na významu. Hektický závěr je plný akce a překvapivě obsahuje i náznaky happy endu, který ovšem ani v nejmenším neruší výborný dojem z celé knihy.

Toll the Hounds, následující příběh z Malazské knihy padlých, je pro mne absolutním vrcholem celého cyklu, protože kromě tradičních atributů dosavadních dílů – dokonale promyšleného příběhu, barvitých postav a fungujícího světa - přináší humor… Samozřejmě nechci říci, že Steven Erikson najednou začal psát humoristickou fantasy, skoro naopak – Toll the Hounds patří mezi spíše temnější a brutálnější příběhy z celé série, navíc hrozba nějaké globální katastrofy, tušená v předchozích dílech, se zde projevuje v daleko větší míře, přesto se v textu objevilo vcelku dost stránek (opravdu stránek a nikoliv jen řádků), které mi přinesly podezřívavé pohledy od spolucestujících v prostředcích městské hromadné dopravy. Nositeli zábavných scén, které rozhodně nepůsobí v textu ani násilně ani prvoplánovitě, nejsou jen ti, od kterých by se to s trochou dobré vůle dalo čekat – například šílený kněz Stínu Iskaral Pust či opět přítomný Toblakai Karsa Orlong a jeho suchý ironický humor, ale také Jaghuti či malazští veteráni. Dějových linií je snad ještě více než v Reaper’s Gale, ale pokud se čtenář srovná s těmi „nejobtížnějšími“ – světem uvnitř meče Dragnipúru a putováním skupiny tisteandijských válečníků v čele se známým Nimanderem Golitem, bude odměněn fascinujícím kataklyzmatem v Darúdžistánu. Celý děj se vyznačuje velkým počtem účinkujících „starých známých“ – například asasín Řezník (dříve známý jako Kvítko), Kruppe, Rallick Nom a také absolutní legendy – Dassem Ultor a Anomander Dlouhý vlas. Asi není vhodné příliš prozrazovat děj, tak jen naznačím, že zajímavé věci zažije nejen Chromému bůh, ale také bůh smrti mistr Kápě i věrný průvodce příběhy z Malazské knihy padlých Stínupán.

Nebudu knihy hodnotit konkrétními čísly, mohl bych se dostat do problému s překročením sta procent (přece jen jsem ještě zážitky z Hounds docela nabitý…), spíše bych si dovolil opatrně tvrdit, že celý cyklus má nadále stoupající úroveň a že se velice těším na česká vydání obou svazků.

Steven Erikson: Reaper’s Gale
obálka: Steve Stone
Bantam Books 2007