#simcikvamerice: Providence, město H. P. Lovecrafta
Článek od: Petr Simcik - 21.09.2025
Minule, tedy v únoru roku 2022, jsem plánoval pokračování projížďky po Capital Wasteland, neboli Washingtonu a okolí. Jak je vidět z toho, že od roku 22 nic nevyšlo, Bůh asi někde žehnal Americe nebo ochraňoval královnu, těžko říct, ale mezitím měl jen tak mimochodem potřebu mi převrátit život na ruby a díky tomu tuhle sérii na tři roky přerušit. Každopádně, ačkoli už jsem chvilku zpět ve vlasti, konečně jsem se dostal ke zpracování těch dalších pár postřehů a cest z východního pobřeží. Než se ale vrátíme do Washingtonu D. C., vydáme se o necelých osm hodin svižné cesty severněji do působiště mého oblíbence H. P. Lovecrafta, do Providence.
Providence na mě zapůsobilo hned při příjezdu, protože v hotelu, jako jediném z našich cest (a nevymykal se cenově :D), byli na podlaze brouci. Spousta brouků, což je pro mě horor srovnatelný s těmi, o kterých psal Lovecraft, doslova kosmická hrůza. Takže přišla na řadu deratizace pomocí dezinfekce a podrážek. Nebyli to ti klasičtí američtí švábi, to bych tam nevydržel ani minutu, ale stejně to důkladně pokazilo náladu. Do Providence jsme dorazili totiž až k večeru a vzhledem k rezervačním lhůtám a covidové situaci bylo hledání dalšího ubytování v rozumné cenové kategorii naprostou utopií. Naštěstí po důkladné úpravě pokoje do použitelného stavu proběhla noc v pořádku a ráno jsme s chutí vypadli.
Samotný hotel, jak jsme během krátkého pobytu zjistili, sloužil z poloviny jako trvalé ubytování pro skupinu zajímavých individuí, které jsem naštěstí potkal až ráno. Ale jak říkám, stejně jsme neměli moc na výběr. Šlo o směsku lidí, jež vypadali, že jsou tam doma na delší než normální dobu. Důchodců, černošských rodin, polonahých Mexičanů a podobně. Zkrátka hotel sloužil minimálně z části jako sociální ubytovna.
Když říkám Providence, myslím tím jeho okrajovou část. Americká města, a to i ta menší, se rozlézají široko daleko a bytové komplexy a levné hotely stojí hlavně v okolí dálnice. Ráno jsme se tedy sebrali a vyrazili do centra. V tu dobu mě rodina trošku nenáviděla, protože Providence byl můj nápad a zážitek z hotelu byl nic moc. Naštěstí to byla naše poslední špatná zkušenost.
Hlavním cílem bylo historické centrum, což je vzletný název pro něco, co je staré maximálně dvě století. Nehledali jsme nic určitého, protože Providence je upřímně jako město jedna velká nuda, ale umnou manipulací jsem rodinu přesvědčil k návštěvě většiny lovecraftovských míst, jen ten hrob jsem tam nějak neuměl natěsnat :D.
První, na co jsme "náhodou" narazili, byl krámek Lovecraft Arts & Sciences, což je lovecraftovské centrum Providence a, jak jsem už vyjádřil v jiném článku, po hříchu skoro jediné místo, které se zde točí kolem slavného občana města. Skupina lidí kolem tohohle malého krámku má na svědomí vlastně vše, co je s Lovecraftem v Providence spojené. H. P. Lovecraft Film Festival a různé další akce jako NecronomiCon nebo Tour de Tentacle, setkání, výstavy, neoficiálně pojmenované náměstí, i sochu, která ovšem v době mého pobytu byla ukrytá v nějaké soukromé zahradě, a bustu, která byla v tu dobu taky bůhví kde. Opravdu pech, protože znovu sem rodinu fakt nedostanu.
Na jednu stranu člověk musí ocenit to nadšení, ale na druhou, jakože cože? Čekal bych mnohem, mnohem víc. Lovecraft Arts & Sciences má rozlohu nějakých 25 metrů čtverečních, což opravdu není mnoho, ale na těch pár metrech je našlapáno úžasné množství lovecraftovských artefaktů. Primárně jsou to samozřejmě knížky, a to nejen od samotného mistra, ale vlastně cokoli, co se jen šustlo kolem kosmického hororu, Cthulhu, ale i čarodějnictví a okultních věd. Dětská leporela, komiksy, deskovky. Radost pohledět. Dále tu najdete vážný i nevážný merch. Různá trička k eventům, plakáty, sošky, obrazy innsmouthských obyvatel a podobně.
Mezi všemožnými soškami lovecraftovských monster tu najdete i několik z dílny Junji Ita, stejně tak jako jeho kompletní manga tvorbu. Z u nás známých autorů mi hlavně barevnými obálkami padl do oka Carlton Mellick III. Ač prostorově malý, dokázal bych tam strávit klidně půl dne, ale museli jsme dál.
Na stránkách Lovecraft Arts & Sciences najdete informace o akcích, kterých po covidu dost ubylo a také odkazy na stránky a texty o Lovecraftovi a další zajímavá místa v Providence s ním spojená.
Další zastávkou byl pro mě dům H. P. Lovecrafta a taky Brownova universita. Tam by člověk asi taky strávil nějaký ten den, protože jejich knihovna obsahuje mimo jiné sbírku Weird Tales a vůbec vše, co se týká nejen Lovecrafta (třeba jeho korespondenci i online), ale i Poa. Jenže to byl rodinný výlet a hlavně mi do plánů zasáhl covid, takže šlo navštívit prakticky jen venkovní prostory. Navíc to chce samozřejmě spoustu papírování a taky vychytat otevírací hodiny. Nejde tam jen tak nakráčet a říct: půjčte mi sto let staré Weird Tales.
Cestou zpět jsme se zastavili ještě u ateliéru Fleur-de-Lys. V knize Volání Cthulhu je popsán jako „ohavná viktoriánská napodobenina bretonské architektury sedmnáctého století, která se chlubí svou štukovou fasádou uprostřed krásných koloniálních domů na starobylém kopci“. A ano, fakt to není hezký pohled. Na druhou stranu americká města mají svou estetiku, a to většinou takovou, že žádnou nemají.
Zpět ale k Lovecraftovu domu. Ten se nachází pár ulic od Brownovy univerzity a není na něm vlastně vůbec nic výjimečného. Je div, že je tam vůbec cedulka. Kdyby tam nebyla a kdyby nebylo na internetu spousta fotek, že je to TEN dům, tak bych ho vlastně nepoznal. Naproti stojí honosná a obrovská budova scientologické církve a v okolí najdete ještě budovu Historické společnosti a Providence Aetheneum. Oboje samozřejmě za covidu zavřené a rozhodně ne na pět minut. Historická společnost má alespoň webovky a na nich stojí za to minimálně Rhode Island History Journal, Vol. 31, January 1972, kde je obří článek právě o Lovecraftovi.
Každopádně, co je na pět minut, je cesta zpět na univerzitu přes neoficiální Lovecraftovo náměstí, které bylo takto pojmenováno během jednoho z eventů Lovecraft Arts & Sciences a ta cedule tam stále visí.
Brownova universita je oproti Yale samozřejmě titěrná a procházet se vnitřkem vám nedovolí, ale posedět na prostranství před ní, nafotit sochu medvěda a budovy vám nikdo nezakáže. Tohle je Providence, ale je to taky trochu Arkham. A Brownova universita je taky trochu Miskatonická. Po nasátí atmosféry se vydáváme zpět kolem zmíněného ateliéru Fleur-de-Lys, což je fakt podivná stavba, která do Providence vůbec nezapadá. Na druhou stranu, když se podíváte dál na novější kýčovité kancelářské budovy, tak si myslím, že by Lovecraft přimhouřil oko. Hned naproti se nachází First Baptist Church in America, nenápadný bílý kostel, kam Lovecraft docházel.
Cesta nás vede zpět do centra přes Miskatonic, tedy Providence River. I když ne tak docela. Arkham je a není Providence. Lovecraft Providence hodně prochodil, proto taky v jeho dílech má svoje místo a jeho hrdinové z něj dost často pocházejí. V jeho povídkách se nevyhneme spoustě reálných budov. Kromě zmíněného ateliéru je zde i dům Charlese Dextera Warda, v centru najdeme jím popisovanou radnici, kterou Ward taky navštívil, a taky Superman Building, respektive Industrial Trust Tower, která je dominantou města, i když momentálně opuštěnou. Tu zase Lovecraft zmiňuje společně s Kapitolem v povídce Haunter of the Dark. Dalo by se říct, že Arkham je taková stínová kopie Providence, kterou Lovecraft používá, aby svoje město nepošpinil, aby mu neublížil.
Ale to už se začalo smrákat a museli jsme vyrazit zas o dům dál, konkrétně do námořního muzea Maritime Museum at Battleship Cove a také do Breakers, letního sídla rodiny Vanderbiltů.
Námořní muzeum je taková klasika a asi nemá moc cenu se rozepisovat. Americké námořnictvo má mraky vyřazených lodí a ponorek, mraky veteránů, kteří se o ně můžou starat, a tak má taky spoustu námořních muzeí. Jen na tom kousku země mezi Bostonem a New Havenem jsem zaznamenal čtyři a to jsem se vůbec nemusel snažit je hledat, takže předpokládám, že jich bude tak pětkrát tolik :D. Koneckonců cestou do Newportu, další zastávky, jsou další dvě, i když jinak zaměřené. Battleship Cove vám ukáže několik menších lodí, ponorku, ale hlavním trhákem je bitevní loď. Jo, přesně taková jako z filmu Bitevní loď, kde si to tenhle námořní veterán, respektive jeho havajské dvojče, rozdalo s mimozemšťany. Je to prakticky takové menší plovoucí město se vším, co k tomu patří, a věřím, že kdyby se odpíchla od břehu a osadila soláry, tak by mohla sloužit klidně jako off-grid město při zombie apokalypse. Pro fanouška sci-fi a techniky to rozhodně není ztracený čas, jen jak říkám, je jich po státech mraky.
Až vám někdo bude tvrdit, že v USA nejsou hrady a zámky, kecá. Hrady jako takové tu samozřejmě nejsou, i když pobřežní pevnosti by se tak klidně daly označit a možná vám nějakou někdy taky ukážu, i když to bude fakt rychlovka. Ale zámky, ty tu jsou. Bohaté americké rodiny vydělávající hlavně na železnici si totiž na Rhode Islandu postavily letní sídla, takže po projetí Portsmouthu a Newportu se dostanete k pobřeží a na něm byste, kdyby nešlo o opravdu rozlehlé objekty, narazili na poměrně surrealistický pohled, městskou čtvrť složenou jen ze zámků. The Elms, Rosecliff, Marble House, The Breakers a další zámky evropského stylu stojí vedle sebe, resp. kousek od sebe, s menšími zámečky a vilkami, které je občas oddělují. Dokonce je tu silniční vláček, který vás mezi nimi provede, ale pro rodinu čítající čtyři lidi je návštěva jednoho z nich až až. Navíc byl covid a i když je všechny spravuje jedna nadace, spousta těch budov byla zavřená.
The Breakers, kam jsme se vydali, postavil Cornelius Vanderbilt II. v letech 1893–1895 jako letní rezidenci rodiny Vanderbiltů, která tehdy patřila k nejbohatším v Americe. Monumentální palác ve stylu italské renesance má přes 70 místností a je považován za symbol tzv. „pozlaceného věku“ (Gilded Age), kdy průmysloví magnáti soupeřili o okázalost svých sídel. Budova stojí přímo u Atlantského oceánu a její interiéry jsou vyzdobeny mramorem, zlatem a luxusními uměleckými detaily z celé Evropy. Opravdu si nezadá se spoustou evropských zámků. Na druhou stranu pro nás jako pro Evropany je to sice zajímavé, ale vlastně tak nějak normální. Spíš nás zaujalo, kolik si toho Vanderbiltové a asi i ostatní z té Evropy natahali, aby ukázali ostatním, jak se mají dobře :D.
Po zámecké prohlídce už bylo na čase vyrazit zpět do New Havenu. Cestou jsme ale nezapomněli, jako ostatně vždycky když je tam možnost, navštívit další maják, tentokrát Beavertail Light Station. Jediný rozumně dostupný maják, který hlídá cestu do Narragansett Bay a Providence po moři. Možná byste tady někde pocitově hledali Innsmouth nebo Kingsport, ale ne, ty jsou dál na sever, směrem k Bostonu. Tady je to na rybí lidi, děsivé starce a domy na skalách moc nóbl čtvrť, i když jen Cthulhu ví.
- Přidat komentář
- 2397x přečteno




















































































Komentáře
jiná loď
Loď na snímku je třída South Dakota, ve filmech hrají lodě následující třídy Iowa, která je o podstatný kus delší a má dva komíny a prošla celou řadou modifikací a modernizací. Palebná síla obou tříd v době jejich spuštění na vodu byla zhruba stejná a dneska mariňákům prej jako invazní palebná podpora na zavolání docela chybí. Artilerie ráže 406 mm dokáže poslat na dojednané místo zhruba tunové granáty, což se dá označit za vcelku pádné argumenty. Z hlediska zájemce o tyhle lodě je ale zajímavější bitevní loď Texas, která prodělala už první světovou válku. Jednotlivé americké pobřežní státy mají tendenci udržovat si bitevní lodě se svým jménem jako muzejní (pokud je vláda "včas" nesešrotovala/byly prachy na odkup a údržbu).
Tohle je tedy loď sousedního
Tohle je tedy loď sousedního státu :D Ale je pravda že USS Rhode Island je ponorka a ta je pro změnu v Georgii. Asi se ji nepovedlo vyžebrat pro dvě muzea s ponorkou která na Rhode Islandu jsou :D
Texas už zase bude brzy
Texas už zase bude brzy přístupný (prý 2026). Dostal jsem se na něj ještě před rekonstrukcí a opravdu mohu doporučit, je to intenzivnější setkání než modernější lodě.Třeba turbíny na těch modernách je takový řekněme sanitární zážitek, ale u USS Texas se můžete projít po lavičkách kolem třípatrových parních strojů, hotový streampunk. Taky má pět dělových věží, jednu uprostřed, zajímavý pozůstatek z dob, kdy se experimentálně hledalo, co bude nejlepší.
Texas
Texas generálku potřeboval jak prase drbání, od čáry ponoru dolů byl trup po létech stání v poloslaný vodě bez pořádný údržby podhladinovejch částí vícenéně shnilej. Ale prej se čekalo, až se sejde dost peněz. Po odtažení do suchýho doku se ukázalo, ža od čáry ponoru dolů je to už jenom cedník - někde z tý akce kolovaly záběry a nebyl to hezkej pohled.
ještě jedna zajímavost
Podle prosáklých informací tvoří na těchto bitevních lodích elektromechanický počítač řízení palby skoro třetinu výtlaku a ani u posledních vyřazených kusů nebyl nahrazen moderní elektronikou. Oficiálně nebyly výpočty o nic pomalejší, v reálu šlo ale nejspíš o vyvážení lodě a v neposlední řadě i o blbuvzdornost starého systému.
Pokud by někdo chtěl bitevní loď doma, doporučil bych nějakou starší stavebnici v sedmistovkovém měřítku. Staší proto, že bude relativně jednoduchá na sestavení ale přesto k poznání a v sedmistovce proto, aby byla skladná. Momentálně jsem obeslal pár modelů, ale pokud bude zájem o klasickou lodičku, pokusím se nějakou sehnat a spáchat.
Přidat komentář