RECENZE: Elizabeth Engstrom, Když nás temnota miluje

Článek od: ena - 11.04.2024

Elizabeth Engstrom je ostrieľaná americká spisovateľka. Je to predstaviteľka starej školy, ktorá má čitateľom stále čo povedať a mladých autorov čo naučiť. Když nás temnota miluje a Krása je... sú dve z noviel, ktoré nás zavedú na americký vidiek, do miest plných ľudí, fariem, jednoduchého, no ťažkého života. Niekde tam, v prírode, no hlavne v hĺbke ľudských myslí, sa ukrýva množstvo temných zákutí, myšlienok a skutkov.

Když nás temnota miluje
Sally Ann nevedomky zatvorí jej manžel v podzemných chodbách. Kedysi dávno cez ne utekali otroci, teraz sú nebezpečné a opustené. Sally Ann je tehotná a uväznená v nepreniknuteľnej temnote. Nedokáže odhadnúť plynutie času, netuší nič o chodbách či jaskyniach, po ktorých sa pohybuje. V najhorších chvíľach ju podporuje jej mŕtvy priateľ z mladosti. No po celú dobu ju drží pri zmysloch dieťa, ktoré sa jej narodilo a myšlienky na milovaného manžela. Jedného dňa sa rozhodne, že spolu so synom nájdu cestu von, na slnko. No chlapec odmieta odísť. Neverí na deň, slnko, trávu... Sally Ann sa však nevzdáva. Nájde cestu na svetlo a stretne sa s rodinou. No stretnutie ju poznamená. Všetko sa zmenilo a to, čo našla, je skôr predzvesťou tragédie než šťastného konca...

Krása je...
Martha je päťdesiatnička, pochovala oboch rodičov a na farme, ktorú jej zanechali, žije len ona a sliepky. Martha je mentálne postihnutá, navyše sa narodila bez nosa. Ako maličká podstúpila plastickú operáciu, no nos je škaredý, krivý a obkolesený jazvami. Jej bežný deň je jednoduchý a skladá sa z pár pravidelne sa opakujúcich činností. Marthina matka bola obyvateľmi neďalekého mestečka veľmi milovaná, pretože takmer každému z nich pomohla. Mala moc zázračne uzdravovať. Preto má Martha šťastie, že na ňu po smrti rodičov mnohí dohliadajú a starajú sa o jej potreby. Raz však udalosti naberú zvláštny smer a z mentálne postihnutej ženy sa stane inteligentná žena. Čo to spôsobilo, a ako je to možné?
Nikto netuší. Ale nič netrvá večne...

Jednoducho skvelé
Tieto novely patria medzi najlepšie, s akými sa môžete stretnúť. Elizabeth Engstrom v nich nevyužíva bežné hororové prvky. Nachádza zlo v každodennej rutine, v myšlienkach či v afekte, ktorý nás občas pohltí. V jej príbehoch hrôzu a strach nevzbudzuje len temná a napätá atmosféra. Nejde o smrteľné tajomstvá, monštrá, nikto nikoho netrhá, nezabíja, netečú litre krvi ani aktéri nebojujú o holý život. Napriek tomu vám od strachu naskakujú zimomriavky. To, čo vás dostane, je predstava, čo by ste robili na mieste aktérov jej príbehov. Nakoľko postavy a vykreslené situácie sú kruto reálne, bežné a je možné, že ste niektoré, v inej podobe, zažili aj vy. Zrazu ste nútení pripustiť, že najhoršími netvormi sme my. Naše názory, myšlienky, strach z neznámeho či odlišného. Horor si zo života robíme sami, či nám ho spravia tí, ktorým sme dôverovali.

V novele Když nás temnota miluje je viditeľný kontrast dvoch svetov. Temného podzemia a sveta zaliateho slnkom. Hlavnú postavu Sally Ann drží celé roky pri živote snaha prežiť kvôli mužovi a dieťaťu. Pomáha jej vydržať a dokázať takmer nemožné. Do hry vstupuje fantastický prvok v podobe jej mŕtveho priateľa. Avšak temnota si vyberá svoju daň. Na psychike, zdraví, na jej rodine. Hoci sa jej podarí vrátiť na svetlo, zisťuje, že už nič nie je také, aké si po celý čas predstavovala, v čo dúfala. Všetko sa zmenilo, vrátene ľudí. Mohol by byť paradoxne lepší svet v podzemí?
Veď v tme sme všetci krásni a silní. Tma stiera rozdiely. Pri čítaní zisťujete, že vás podrazil blízky človek, rodina vás odmieta, priatelia a vlastne všetci, ktorým ste verili, sa vám otočili chrbtom. Predstava pocitu náhlej osamelosti, ktorý vás prepadol od chrbta a bodá, bodá... vám vyráža dych. Bolesť zo zrady a straty je taká neuveriteľná, že nemáte chuť žiť. Nuž a práve s týmito pocitmi pracuje autorka v tomto príbehu.

Krása je... je plná emócií, dobroty, čistej nevinnej duše, ktorá bola trestaná za niečo, za čo nemohla. No prekypuje aj tými najodpudivejšími ľudskými myšlienkami, nenávisťou a závisťou.
Citový chlad, vedomé odmietanie zmieriť sa s okolnosťami, hádzanie viny na ostatných, to ubližuje, zraňuje. V tomto rozprávaní sú manželka a dcéra vystavené obrovskému psychickému tlaku. Urážky, krik, citové vydieranie... Poviete si, že to nič nie je. Mnohí tak žijú. Ale koľko trápenia človek dokáže uniesť? Sklamanie, zničený život, nesplnené sny a túžby, neustále ponižovanie. Dá sa s tým fungovať roky alebo chvíľu. Engstrom krásne vykreslila jednoduchý svet postihnutej Marthy. Jej myslenie, chápanie sveta. Keď jej zrazu vstúpi do cesty niečo nové, zmení sa. Tento príbeh je rozpovedaný v dvoch dejových líniách. Súčasnosť a minulosť, ku ktorej sa vraciame v retrospektíve. Vysvetľuje nám, prečo je Martha taká, aká je. Už tu vstupuje do deja fantastický prvok, a tým je zázračné uzdravovanie. V línii zo súčasnosti je to zase nepochopiteľná premena zaostalej Marthy a vysvetlenie príčiny jej stavu. Elizabeth Engstrom znovu pracuje s pocitmi, s predstavou toho, čo by sme robili my. Ako dlho by sme ten nápor vydržali? Najdesivejším je koniec novely, pretože v reálnom živote sú šťastné konce ojedinelé...

Hoci obálka knihy nezaujme a autorka nepíše horor, pri ktorom sa budete ľakať každého vrznutia dverí, či hlasu, jej príbehy sú surovo temné a príliš pravdivé na to, aby sme po ich prečítaní nezostali otrasení. Taktiež sú príliš dobré na to, aby sme si ich neprečítali. Preto ak túto knihu nemáte, zožeňte si ju. Je skvelá.

Když nás temnota miluje
Autorka: Elizabeth Engstrom

Žáner: horor