RECENZE: Philip Fracassi, Sirotčinec v údolí

Článek od: ena - 30.03.2024

Sirotčinec v údolí malo byť miesto, kde osirelí chlapci nájdu útočisko. Dostali však posteľ, jedlo, prácu a chabé vzdelanie. Ale čo môžete čakať od výchovy, ktorú poskytujú muži, ktorí nestoja o lásku ženy, svojich detí, a ani netušia, čo to je mať vlastnú rodinu? Ich budúcnosť bola nejasná a jediné, čo mali, boli priatelia s rovnakým osudom. Dni sa míňali, jeden ako druhý vo svojej jednotvárnosti. Až do istej temnej noci, ktorá im zmenila životy...

Čo priniesla noc?
Sirotinec z tohto príbehu leží ďaleko od všetkého. Od mestečka, od cesty, od fariem. Okrem jednej, ktorá je dosť blízko na to, aby ich zásobovala všetkým, čo potrebujú na prežitie. Niektorí chovanci v tomto domove sú ešte deti, iní prešli do puberty a niektorí už sú takmer dospelí. To je čas, kedy budú musieť náhradný „domov“ opustiť.
Vychovávatelia im vtĺkajú do hláv, že pravidelný režim, viera v Boha a kázeň je to najdôležitejšie. Cez deň sa buď učia, alebo pracujú okolo hospodárstva, ktoré sirotinec obklopuje. Musia byť totiž čo najviac sebestační, pretože peňazí je málo. Učenie je dosť svojrázne. Podľa názoru otca predstaveného je najdôležitejšia zbožnosť a znalosť Písma svätého. Akoby to mohlo chlapcom zabezpečiť nejakú budúcnosť...
Chovanci majú iba jeden druhého. Sú priateľmi, bratmi aj rivalmi. No zdieľajú rovnaký osud a miesto, v ktorom sa ocitli. Spojilo ich spoločné znášanie brutálnych trestov a nálad ich vychovávateľov.
Peter je medzi deťmi najstarší. Sám vo svojom živote veľa prežil, preto ostatným pomáha. Snaží sa byť zodpovedný, vždy konať to, čo je správne, no to sa nedá. Je len človek a niekde v jeho vnútri drieme ustráchaný chlapec, ktorý by najradšej ušiel. Avšak keď jednej noci vstúpi do životov obyvateľov sirotinca zlo, bude mu musieť čeliť tvárou v tvár aj on. Všetkých chlapcov ovládnu rovnaké pocity. Strach, zbabelá chuť ujsť, bojovať, zachrániť sa, zachrániť ostatných, prežiť... Netušia, či majú šancu uspieť, keď temnota vstúpila aj priamo do ich radov. Ujsť nie je kam, vonku je krutý mráz a husto sneží. Nikam by sa živí nedostali. Musia bojovať, brániť sa, ak to dokážu. Koľkí z nich prežijú toto šialené besnenie?

Kedysi a dnes, je v tom rozdiel?
Sirotčinec v údolí je silný príbeh. Nedokážete ho pustiť z ruky aj napriek tomu, že opísané udalosti vám budú trhať dušu aj myseľ. To, čo si chlapci museli prežiť, vami otrasie. Budete si hovoriť, je to predsa vymyslené, celé to tajomno, zlo, nadprirodzeno... Nič také sa v skutočnosti neodohralo. Ale zároveň budete vedieť, že mnohé z vyrozprávaného sa skutočne odohrať mohlo.
Príbehy detí vychovávaných v sirotincoch sú smutné. Vlastne, slovo smutné absolútne nevystihuje ich podstatu. Sú hrozné, ťažké, hororové, aj bez pridanej línie nadprirodzeného zla. Aj v súčasnosti je stav, ktorý vládne v niektorých detských domovoch alebo diagnostických ústavoch alarmujúci, a to, čo tam deti prežívajú, by často nezvládol dospelý človek. To je súčasnosť, v ktorej sa pýšime pokrokom a rozvinutou sociálnou starostlivosťou. Tento príbeh sa odohráva v roku 1905.

Autor si dal záležať na tom, aby text nebol len jednoduchým vyrozprávaním nejakých šokujúcich epizód zo života chovancov. Venuje sa popisu reálií a najmä opisom hlavných postáv, zoznamuje čitateľov s ich minulosťou, s tým, čo ich do sirotinca priviedlo. Máme možnosť sledovať, ako sa jednotliví aktéri počas hororových udalostí menia, ako zvládajú ten obrovský psychický nápor, ťarchu zodpovednosti za chovancov či priateľov. Spoznávame ich vnútorný, myšlienkový svet, a preto ich môžeme posudzovať či odsudzovať na základe myslenia aj skutkov.
Pre autora postavy nie sú len čierne alebo biele. Práve tá farebnosť, rozmanitosť charakterov, ich premeny vynútené situáciami, v ktorých sa ocitajú, vnímania toho, čo sa deje, z nich robí nielen fiktívne bytosti, robí z nich reálnych ľudí. Skutočné deti, skutočných dospelých, takých, akí sme aj my sami. Okamžite sa s nimi stotožníte a ich osudy vás zasiahnu, rania, zlomia.

Philip Fracassi je zručný majster vo vytváraní temnej atmosféry. Netvoria ju opisy nejakých odpudivých monštier. Temnota prichádza nebadane. Všetko dôležité je tvorené opismi pocitov postáv, opismi reálií a kúskami príhod, ktoré dostávame hneď z pohľadu niekoľkých aktérov. Temné schodisko, snehová búrka, tma, mráz, strach, či strach až panika zo sadistických trestov, živočíšny pocit hladu či hrôzy. Autor dokáže veľmi citlivo zabrnkať na čitateľovu fantáziu, preniesť príbeh priamo do jeho hlavy, ktorá dej knihy pomocou jeho vlastných zážitkov zhmotní do skutočných obrazov. Zrazu stojíte v izbe s množstvom postelí, stúpate po kamennom schodisku, počujete zavýjať vietor za oknami a zaplavuje vás chlad kaplnky, v ktorej sa na vás zhora pozerá ukrižovaný...

Udalosť?
Samotný dej je vyrozprávaný dvoma spôsobmi. Tieto dva spôsoby sa striedajú a navzájom dopĺňajú. Jedným je ich-forma, ktorou sa nám prihovára Peter, hlavná chlapčenská postava. Rozpráva nám o udalostiach zo svojho pohľadu. Tým, že poznáme jeho myšlienky, dobré aj zlé stránky a vieme, čo prežíva, dokážeme si k nemu vytvoriť veľmi blízky vzťah. To, čo sa deje, to, čo sa odohráva v ňom samom, boj ktorý vedie vo svojom vnútri, prežijeme spolu s ním. Budeme s ním trpieť, milovať, pomáhať aj túžiť zbabelo utiecť. Zrazu zistíte, že prežívate totožné pocity, že občas máte rovnaké nutkanie otočiť sa a zmiznúť. Že v každom z nás sa bije zodpovednosť a sebecká túžba starať sa iba o seba.

Druhý spôsob vyrozprávania príbehu je prostredníctvom rozprávača. Ten nám približuje ostatných aktérov románu. Prežívajú to isté čo Peter, no poskytujú nám pohľad z inej strany, z iného uhlu. Takže si môžeme urobiť oveľa komplexnejší obraz o všetkom, čo sa v osudné dni udialo a prečo. Rovnako dostávame naservírované ich myšlienkové pochody, názory, minulosť a spoznávame ich aj v krízových situáciách.

Názov odstavca je Udalosť. Vydanie tejto knihy je skutočnou udalosťou. Je silná, je strašná, je odpudivá, je láskavá, je to proste kniha, ktorú si treba prečítať. Je zbytočné o nej ešte niečo písať. Túto knihu musíte zažiť.

Sirotčinec v údolí
Autor: Philip Fracassi

Žáner: horor