RECENZE: Dmitry Glukhovsky, Stanoviště: Na stráži

Článek od: Renata Staurovská - 07.11.2023

Nohy mám celé od krve
A přízračné vlaky
Troubí nám na pozdrav
Radujme se, přátelé

Od války uplynulo už mnoho let a z dříve tak mocného Ruska zbyla jen ohraničená oblast okolo bývalého hlavního města. Na jednom z okrajů tohoto Impéria leží téměř opuštěná Jaroslavl se svým Stanovištěm, které má za úkol jediné – hlídat most přes řeku, aby se nic zvenku nedostalo dovnitř. Ne že by bylo co hlídat, zpoza mostu už víc než deset let nikdo nepřišel. Zásoby docházejí, slíbená dodávka potravin z Moskvy nikde a zoufalství strádajících lidí je čím dál hlasitější.

V tomto prostředí vyrůstá sedmnáctiletý Jegor, nevlastní syn velitele celého Stanoviště Polkana. Jeho život stojí za prd – za matku má místní cigánskou podivínku, Polkan mu zabavil milovanou kytaru a Michelle, krásná čtyřiadvacetiletá dívka, za kterou se otáčí snad každý chlap na Stanovišti, o něj nejeví zájem. To všechno se má ale změnit, když se jednoho dne, z radioaktivně zelené mlhy za mostem přece jen cosi vynoří…

Hoospoodine, smiiiiiiluj se!

Autora Stanoviště: Na stráži jistě nemusíme fanouškům sci-fi literatury představovat, Dmitry Glukhovski si své místo v literární síni slávy již dávno vydobyl postapokalyptickou knižní sérií Metro 2033 a za přečtení rozhodně stojí i jeho další díla jako Budoucnost nebo Soumrak.

Stanoviště je první díl ze stejnojmenné série a tematicky se na první pohled tolik oblíbenému Metru přibližuje opravdu hodně. Mladý hrdina, kterému k životu nestačí jen přežívat, ale má své ideály a ambice, se vydává na zakázanou a nebezpečnou cestu v plynové masce, aby zjistil pravdu o světě kolem.
Nemějte ale obavy, autor svoji první knihu v žádném případě nevykrádá. Jegor je oproti Arťomovi z Metra 2033 jen dospívající kluk, a jako takový se i chová, vystupuje a přemýšlí. Pomyslnou hranici se světem vůkol tady tvoří radioaktivní mlha vznášející se nad řekou a lidé ve Stanovišti se v novém světě stále nenaučili žít. Nejsou soběstační, stále spoléhají na dodávky potravin z Moskvy, a dokonce se jim občas dostane do ruky funkční technologie z minulosti, jako třeba mobilní telefon. O to bezútěšněji jejich vlastní život působí.

Do prdele, už dost! Svatý, svatý, svatý! Šach mat satanovi!

Namísto klaustrofobické atmosféry z tunelů Metra nás ve Stanovišti pohltí nejistota, obyčejné lidské emoce a hlavně strach. Kniha má sice poněkud pomalejší rozjezd, věřte ale tomu, že vám to později vynahradí. V poslední třetině nasadí takové tempo, že ji nedokážete odložit, dokud příbeh nedočtete – a pokud uděláte tu osudovou chybu jako já a dočtete ho v noci, tak si před spaním budete muset pustit něco hodně, hodně pozitivního. Stanoviště ve vás zanechá šílené a hororové obrazce, ke kterým se ve snech rozhodně vracet nechcete. Ostatně – děsivá atmosféra a znepokojivé výjevy, to je něco, co Glukhovskému šlo vždycky na jedničku.

Stanoviště: Na stráži otevírá bránu do skvěle zachycené dystopické budoucnosti v ruském stylu a my už se nemůžeme dočkat dalšího dílu.

Stanoviště: Na stráži
Autor: Dmitrij Glukhovski