RECENZE: 2184: Pád Kaspické republiky, Neil Sharpson

Článek od: Renata Staurovská - 31.01.2023

Kaspická republika, domov agenta Southa a poslední maják lidství v temnotě světa řízeného umělou inteligencí. Typická, propagandou skrz naskrz prorostlá země, kde významní nestrádají, a ten zbytek, včetně hlavního hrdiny, vlastně nikoho nezajímá. Stačí dobře mířené slovo, stín podezření, ukázání anonymního prstu a lidé zmizí nadobro, na což dohlíží všudepřítomní agenti StaBezi a PolBezi. Neil Sharpson tento svět původně představil divákům jako svoji divadelní hru s názvem Kaspické moře, v roce 2017 ji ale přepsal do románové podoby s názvem 2184: Pád Kaspické republiky.

Propaganda neslouží k povznesení člověka, ale k jeho zotročení.

Píše se rok 2184 a poprvé po několika desetiletích byl v Kaspické republice opět veřejně oběšen člověk. Tělo významného spisovatele a kdysi věrného straníka Leona Mendelssohna na oprátce ještě ani nestihlo vychladnout, když před něj přestoupil jeho dlouholetý přítel a rozloučil se s ním dobře mířeným plivancem na prsa. Tento muž, novinář Paulo Xiaru, je o pár dní později nalezen mrtvý a do Kaspické republiky je pozvána jeho manželka za účelem identifikace těla.

Proč je kolem návštěvy všude takový povyk? Paní Xiaruová je totiž stroj, umělá inteligence v umělém těle. A jak vyšlo najevo při pitvě, její manžel, největší zastánce dystopického a stroje nenávidějícího režimu, byl stroj též.

„Lily,“ řekla. „Jmenuje se to Lily.“

Agent StaBezi Nikolaj Andrejevič South je pověřen na první pohled jednoduchým úkolem, má dělat paní Xiaurové doprovod při identifikaci jejího manžela. Jenže jak poznat, že umělá inteligence, která obývala mrtvé tělo, skutečně patřila jejímu manželovi? Proč žena přijela v těle, které se nápadně podobá Southově zemřelé manželce, a jaký je skutečný účel její návštěvy?

Tyto a mnohé další otázky běhají nebohému agentovi hlavou, zatímco se snaží od ženy/stroje po svém boku držet patřičný odstup. Hned první večer je ale paní Xiaurová terčem útoku a Southovi dochází, že se zapletl do hry špinavější, než si vůbec sám dokázal představit. Začíná zpochybňovat vše, čemu doposud věřil a ocitá se ve víru událostí, které možná dokážou osvětlit i démony v jeho vlastní minulosti.

Stroj se na mě podíval, spatřil mou bolest a chtěl mě utěšit.

2184: Pád Kaspické republiky z pera Neila Sharpsona dozajista potěší všechny milovníky Orwela, Philipa K. Dicka a jim podobných. Dystopická jízda propagandistickým režimem, plná dilemat ohledně umělé inteligence a vlastního světonázoru přináší ponurou, přesto příjemným způsobem odlehčenou atmosféru, která čtenáře pohltí už na prvních pár stránkách. Je to ale zároveň povedená detektivka plná zvratů, politikaření a konspiračních teorií a rozhodně by neměla chybět v knihovně žádného fanouška sci-fi.

Muž ze StaBezi vyšel po schodech a zaklepal na perleťovou bránu. „Přišel jsem zatknout hvězdy na nebi za spolčování proti státu.“

2184: Pád Kaspické republiky
Autor: Neil Sharpson