RECENZE: Glen Krisch, Muzeum snů

Článek od: ena - 03.01.2023

Snívate? Niekto áno, iný vôbec nesníva. Aj sny sú rôzne. Niektoré sú o ružových sloníkoch, milovaní so sexsymbolom, či víťazstvách. Iné sú temné, hrozivé, nebezpečné. Niektorí ľudia zabudnú o čom snívali hneď po prebudení a iní majú také živé sny, že sú pod ich vplyvom po celý deň veselí alebo mrzutí. Avšak exponáty z múzea snov majú oveľa väčšiu moc, než iba pokaziť deň...

Skutočné sny
Maury Benet prežil v detskom veku tragédiu, kedy o vlások utiekol smrti v plameňoch. Rodinný kocúr také šťastie nemal a uhorel. Maurymu však zostali jazvy na tele aj na duši a nie sú to len pozostatky plameňov. Je to aj vedomie, čoho bol už ako dieťa schopný...
Maury Benet je psychológ. Už v detstve zistil, že má zvláštnu schopnosť, privolať a zhmotniť sny v skutočnom svete. Teraz sa venuje liečbe nočných môr svojich klientov a popri tom pracuje na zvláštnom projekte. Je to múzeum snov. Od tých krásnych detských, cez erotické snové predstavy nadržaných žien a mužov, až po nočné mory. Aj so svojim mecenášom, ktorý celý projekt vymyslel a financuje, verí, že múzeum bude zlatá baňa.

Kevin Dvorak je mládenec, ktorého bezstarostné dni skončili otcovou vraždou. Od tejto traumy sa mu snívajú strašné sny. Prichádza k nemu pán Zrůďák, nemilosrdné sadistické monštrum, a núti ho stále znovu prežívať otcovu smrť. Chlapec sa bojí zaspať a jeho mama Carin hľadá pomoc. Tou sa stane Maury Benet...

Zhmotnený Pan Zrůďák vzbudzuje hrôzu. Je jasné, že ho Benet zaradí do svojej expozície, ba čo viac. Stane sa jej hlavnou hviezdou. Netuší však, čo privolanie a zhmotnenie tohto monštra spôsobí. Ani najsilnejšie sklo ho nedokáže zastaviť v úteku na slobodu. Benet dal Zrůďákovi telo a on si hodlá náš svet užiť a vychutnať si každú bolesť a smrť, ktorú ľuďom spôsobí. Manipuluje, sľubuje, podrobuje si ľudí aj ostatné sny. Ale aby si mohol podrobiť svet, potrebuje najskôr zničiť svojho stvoriteľa, a tým je Kevin. Na ceste za chlapcom sa neštíti ničoho. Je mu jedno, koho zabije, zmrzačí, zničí. Je rozhodnutý zostať v našom svete.

Kevin si je istý, že ho jeho nočná mora hľadá. Uvedomuje si, že Zrůďák je schopný ublížiť mame alebo babičke, preto cíti, že na boj so svojou nočnou morou musí zostať sám. Uteká, no sen je mu na stope. Bojí sa, lebo netuší, čo má robiť. No vie, že je jediný, kto môže monštrum zastaviť. Na pomoc sa mu vydáva aj mama Carin s Maury Benetom, ktorý narozdiel od Kevina vie, čo treba spraviť. Ide mu len o jeho vlastný cieľ, na chlapcovi mu nezáleží. Benet sa totiž zamiloval...

Kevina čaká ťažký zápas s bytosťou, ktorú sám stvoril a pomenoval Zrůďák. Na konci prežije iba jeden. Ktorý z nich to bude?

Nočné mory a strach
Muzeum snů je horor o snoch, ktoré nás budia uprostred noci zaliatych studeným potom.
Glen Krisch sa pohráva úplne rovnako so svojimi hrdinami aj s čitateľmi. Vzbudzuje pocit neistoty, ktorý prispieva k budovaniu temnej atmosféry plnej strachu a bezvýchodiskových situácií. Rýchlo zistíte, že postava, ktorá vyzerala na začiatku knihy sympaticky, nemusí takou byť aj na konci. Koho ste považovali za skutočného človeka, sa zrazu stáva zhmotneným snom. Všetky sny nie sú vyslovene zlé. Niektoré sú iba vyšinuté, lebo takí boli ľudia, ktorí ich vysnívali. Tie dobré nemajú nad príbehom žiadnu moc, tie šialené dokážu zamiešať karty.

Pán Zrůďák je exemplár tej najhoršej mory a nehodlá odísť bez boja. Prenasleduje svojho stvoriteľa, Kevina, pretože si uvedomil, že ak chce ľudí ovládnuť, musí ho zabiť. Kevin dlho netuší, čo má robiť, či je vôbec možné nočnú moru zadržať skôr, než napácha ďalšie strašné veci. Autor vynikajúco vystihol chlapcovo utrpenie, neistotu, beznádej. Túžbu ochrániť matku, babičku aj ostatných. Matka prežíva vlastné problémy. Topí sa v depresii a nedokáže sa prebrať a byť synovi oporou. Hoci nás jej bezmocnosť občas môže iritovať, je úplne pochopiteľná. Rany na duši a zlomené srdcia sa liečia dlho a nie vždy sa zahoja. Niekedy ani čas nie je lekárom. No Carin sa spamätá práve včas na to, aby začala chrániť a pomáhať synovi.
Viacerých aktérov románu postihlo priveľa nešťastia naraz a ich konanie či nekonanie je celkom prirodzenou reakciou na udalosti. Aj na tomto detaile si dal Krisch záležať a vytvoril hrdinov z mäsa a kostí, každého s jeho vlastnou povahou a psychikou zaťaženou inými tragédiami. Sú skutoční, plní života aj rozporov. Navyše sú niektorí schopní strašných činov, ktoré zostávajú pre ostatných nepoznané. Máme možnosť sledovať ich dve tváre, faloš, sebeckosť či psychopatickú myseľ. No zároveň aj láskavosť, obetavosť a milujúcu starostlivosť.

Ak od príbehov očakávate, že hoci sú vymyslené, budú aj napriek tomu také plné života až uveríte, že sú skutočné, siahnite po Muzeu snů. Nájdete v ňom to, čo hľadáte.

Robert Glen Krisch
Muzeum snů

Žáner: horor
Preklad: David Hálek
Vydavateľstvo: Martin Štefko - Golden Dog
Počet strán: 323
Väzba: brožovaná
ISBN: 978-80-88067-54-2
 

Přidat komentář