RECENZE: Milan Skála, Vymazlené vraždy 2

Článek od: ena - 11.11.2022

Detektívny román o pátraní po vrahovi medzi fantastiku nepatrí. Ale vyšetrovanie dokonalých vrážd určite áno. Veď je reálne, aby nejaká dokonalá vražda vôbec existovala? Kto by ju dokázal vymyslieť a vykonať? Akými fantastickými spôsobmi a metódami detektívi odhalia vraha? Ak chcete spoznať odpovede na to množstvo otázok, sú tu Vymazlené vraždy 2...

Návod na zabití manželky...
je prvá z troch detektívnych poviedok. Všetko sa začalo úplne nevinne, príchodom Jitky Janouškové nahlásiť vraždu priateľky. No podľa vyšetrovateľa bol prípad pádu z vysokej skaly uzatvorený ako nehoda. Keby pár mesiacov predtým nenaplánovala partia pripitých právnikov a sudcov na svojom nočnom záťahu mestom dokonalú vraždu manželky, nehodou by to aj zostalo. No Jitkina priateľka zomrela presne podľa návodu právnikov. Podarí sa dokázať, že ju zavraždili? Pomôže náhoda, vlastne sled náhod, ktoré privedú vyšetrovateľov k vrahovi. Získať odpovede na viaceré prečo, bude ľahké, no celá kauza až taká jednoduchá nebude, riadne sa zamotá, lebo vrah... Pst! To už by som prezradila priveľa.

Nevěra ňoumy...
sa začala zvláštne. Vyzerá to na jasnú vraždu zo žiarlivosti a samovraždu. Pražská mordparta sa tentokrát o slávu musí podeliť aj s brneneskými kolegami, pretože jeden mŕtvy je v Prahe a druhý v Brne. To, čo vyzeralo ako jednoduchý prípad, sa začne zamotávať. Samozrejme svoje si k tomu povie aj exka kapitána Bauera. Pamätáte sa na ex svokru, ktorá vie o ľuďoch a živote všetko a vždy Bauera privedie na tú správnu stopu? Niečo podobné sa jej podarí aj teraz. Zistiť prečo museli dvaja muží zomrieť, bude tentokrát oveľa ťažšie. No Šťastena sa s vyšetrovateľmi opäť pohrá svojským spôsobom, keď im prihrá veľmi šikovného svedka. Je ňou milenka jednoho ňoumy...

Žaneta...
bola úžasná ženská, kolegyňa, odborníčka, psychologička, ktorá sa dokázala dostať do hlavy každému zločincovi. Teraz je mŕtva. Celé oddelenie to nesie ťažko, lebo každý, kto Žanetu poznal, ju miloval. Vraj trpela silnými bolesťami, nakoľko jej telo prežrala rakovina, a to ju dohnalo k samovražde. Avšak šéf mordparty major Uc dostane od Žanety list, ktorý uložila u notára, a v ktorom tvrdí, že bola zavraždená. Pátranie sa rozbieha, svedectvá a indície sa kopia a dôvod vraždy začína byť jasný. Na posmrtné doručenie má Žaneta napísaných a notársky uložených listov oveľa viac. Jeden z nich kapitána Bauera šokuje. Spáchala Žaneta samovraždu alebo ju zavraždili? Kde je vlastne pravda? Dôkazy sú jednoznačné, no hlas zo záhrobia hovorí niečo iné...

Mazliky, mazliky
Obe knihy o dokonalých vraždách sa skladajú z niekoľkých nezávislých prípadov vyšetrovaných partiou detektívov z pražskej mordparty. Niektoré sú zamotané, iné jednoznačné, niekedy sú zvláštne a inokedy zase všedné. Jedno majú všetky spoločné. Konečný výsledok vyšetrovania je často úplne iný, než by ste čakali. Niekedy je vrah jasný, len nie je možné nájsť dôkazy, ktorými by ho usvedčili. Nebyť náhody, ani by ich detektívi nezískali. Náhoda je celkovo veľmi zaujímavý fenomén, ktorý sa hodí do fantastiky aj reality. Ovplyvňuje naše životy a posúva ich zvyčajne nečakaným smerom.
Hoci detektívka naozaj do žánru fantasy nepatrí, dokonalá vražda fantastiky hodna je. Je diskutabilné, či je skutočne možné spáchať dokonalú vraždu. Pretože faktor už spomínanej náhody je nevyspytateľný.


Autor sa dokáže pohrať s charaktermi svojich postáv a nezostáva len v jednej rovine. Niektoré prípady majú nečakanú dohru, zvrtnú sa smerom, aký by ani dokonalý mozog nepredpokladal. Ľudia sa totiž vždy nesprávajú podľa psychologických šablón. City ich dokážu ovplyvniť natoľko, že sa stávajú nepredvídateľnými.
Dokonalé vraždy 2 je útla kniha, no ukrýva zaujímavý obsah. Možno sa aj sami zahráte na detektívov, prípadne budete tipovať, aká drobnosť pomôže polícii k vyriešeniu prípadu. Samozrejme sa vyšetrovatelia nezaobídu bez znalostí ľudskej duše, povahy a podstaty. Nakoľko dôvody zavraždiť zostávajú v celej histórii rovnaké. No a my môžeme počas čítania študovať ľudské myslenie, túžby a vášne. Často nami lomcujú a dokážu nás dostať nielen do stavu eufórie, ale aj amoku, v ktorom sa neštítime spáchať tie najhoršie zločiny. Prípadne si počkáme. Pomsta je aj tak vraj najsladšia studená...

Preto neváhajte a ponorte sa do prípadov pražskej kriminálky. Sú plné vášní, tajomstiev a náhod. Určite budete spokojní.

Vymazlené vraždy
Autor: Milan Skála

Žáner: detektívka
Vydavateľstvo: Martin Štefko – Golden Dog
Rok vydania: 2022
Väzba: brožovaná
Počet strán: 132
ISBN: 978-80-88067-55-9
Cena: 199 Kč

Přidat komentář