ROZHOVOR s Romanem Burešem: "Zvířata se mi tam vždycky nějak samy připletou."

Článek od: ena - 27.10.2022

Roman Bureš je dnes už uznávaný autor kníh a poviedok v zborníkoch vydavateľstva Epocha. Nedávno mu vyšlo pokračovanie románu Inferium a pripravujú sa ďalšie publikácie. Je milovníkom rodinného života, zvierat a rozhovory často nedáva. Ja som mala šťastie, a mohla som Romanovi položiť pár otázok z každého rožku trošku. Ale veď posúďte sami...

-Čo ťa viedlo k napísaniu pokračovania románu Inferium?
Napadlo mě, co by se stalo, kdyby náckům z plynové komory vylezl ďábel. A tak vznikla povídka O lidském dobytku. Ta však více otázek položila, než zodpověděla, a tak jsem napsal Inferium. Ale ani to nestačilo a na zbytek otázek jsem musel najít odpověď ve druhém díle.

-Viaceré tvoje práce, či už romány alebo poviedky, sa točia okolo pekla. Čím ťa peklo fascinuje?
Možná je to touha po nějaké formě spravedlnosti, které se v reálném světě zoufale nedostává.

-Ako vznikla tvoja predstava pekla? Je veľmi odlišná od tej, ktorú oficiálne predstavuje cirkev.
Základ stojí na křesťanských mýtech, ale detaily jsou často přímo v opozici k tomu, jak jsou celá staletí prezentovány. Nikdo přeci nechce číst nějaká klišé.

-Tentokrát si zhmotnil aj podobu neba, ktoré sa príliš nelíši od ľudského sveta. Korupcia, boj o moc, podplácanie, utajovanie faktov, vládnu na striedačku dvaja politici... Prečo si v predstave neba taký skeptický?
Jsem ateista čili nebe si nepředstavuju vůbec nijak. Nicméně to románové jsem opět napsal trochu jinak, než jak by se dalo čekat. Andělé prostě nejsou takoví andílci, jak nám je popisuje bible.

-Niekto verí v Božiu spravodlivosť, iný v ľudskú, ďalší v ňu neverí vôbec. V akú spravodlivosť veríš ty?
Já věřím ve vlastní morální kodex. Snažím se nebýt pokrytcem, a naopak se chovat tak, abych se sám za sebe nestyděl.

-Dlho si premýšľal chod neba a pekla? Aby spolu bez problémov fungovala príroda, spoločnosť, mechanizmy udržujúce nebo a peklo v protiklade...
O psaní dopředu nikdy nepřemýšlím, všechno přichází až během procesu samotného, včetně těch nejlepších nápadů či zlomových okamžiků.

-Ktorá postava z Inferia je tvoja najobľúbenejšia a ktorá sa ti písala najťažšie a prečo?
Mám rád všechny postavy, včetně těch záporných. Z toho důvodu se mi všechny psaly dobře.

-Má niektorý z hrdinov predobraz medzi reálnymi ľuďmi, tvojimi známymi alebo priateľmi?
Z reálných lidí jsem využil pouze ty historické, zbytek je čirá fikce.

-Pre anjelov aj démonov sú ľudia zvieratá, ktoré nemajú inteligenciu. Prečo si nám určil rolu zvierat?
Ale vždyť my jsme pouhá zvířata. Jen jsme se díky fatálnímu přemnožení, agresivitě a absolutní bezohlednosti vyškrábali na vrchol potravního řetězce.

-V Inferiu 2 si sa nevyhýbal ani takým citlivým otázkam, ako je zneužívanie detí cirkvou. Nemáš strach, že tým vzbudíš nevôľu u nábožensky orientovaných čitateľov?
Tu kapitolu v Irském Limericku jsem napsal podle skutečných událostí, takže pokud si nábožensky zapálení čtenáři nedokážou přiznat, že církev má s pedofilií problém, tak ať jdou do... Inferia.

-Ale vráťme sa k zvieratám. Stalo sa samozrejmosťou, že v tvojich románoch vždy vystupuje nejaké zvieratko. Je to zámer alebo sa tam len tak nejako automaticky pripletie?
Samo se tam vždycky nějak připlete.

-Si veľký milovník zvierat, chováte aj doma nejakého psíka či mačičku? Taký leňochod napríklad, je fajn... neutečie.
Máme tříkilového Jorkšíra a dva kocoury.

- Máte ešte občianske združenie na záchranu opustených psíkov a mačičiek?
Stále fungujeme – Zachraň zvíře. Vše důležité včetně galerie chráněnců je na Facebooku.

-Je jednoduché založiť takéto združenie?
Chce to trochu papírování a schválení soudu, založení není složité, ten pravý oříšek je, všechnu tu pomoc koordinovat a hlavně sehnat finance.

-S akými problémami zápasia ochranári a všetci tí, ktorí opusteným zvieratám pomáhajú?
S byrokracií, s veterinární správou a policií, které chrání tyrany, s nedostatkem peněz a zejména s obrovskou psychickou zátěží, která takovou činnost provází.

-Ľudia sa dnes často správajú k zvieratám neskutočne kruto. Máš nejakú teóriu, prečo tomu tak je?
Ke zvířatům jsme se chovali krutě od počátku věků, jen dnes, díky novým vědeckým poznatkům spolu se vzrůstajícím blahobytem ve společnosti, si spousta lidí uvědomuje, že tenhle přístup je špatný.

-Si milovník histórie a tvoje knihy z nej hojne čerpajú. Inferium je v tomto odlišné. Bude tvoja ďalšia kniha opäť stavať na dejinách alebo to bude fantastika bez využitia reálnych dejín?
Všechny moje knihy jsou v podstatě historické, jen do toho historické kontextu zasazuji fantastické prvky. Co bude příště netuším, nechám se překvapit.

-Vidíš, spýtala som sa, či sa v novej knihe budeš inšpirovať dejinami. Ale ani som sa nespýtala, či vôbec niečo nové píšeš a či to bude román alebo poviedka?
Na podzim mi v Epoše vyjde sbírka povídek, později pak nové vydání Propasti času.

-Chvíľu sa zdalo, že si s písaním skončil. Našťastie pre nás, si sa k písaniu rýchlo vrátil alebo v ňom pokračoval ďalej... neviem, ktorá možnosť je správna. Dokázal by si pero odložiť natrvalo?
Tenhle okamžik je nevyhnutelný, jen sám ještě netuším, kdy přijde.

-Ešte stále sa venuješ bojovým umeniam či máš aj iné koníčky?
Sportovat budu bezesporu až do smrti, jen musím opatrněji, moje tělo už dávno neunese to, co za mlada.

-Tvoja rodina je u teba na prvom mieste. Máš dostatok času sa jej venovať? Predsa len, práca, písanie... To všetko je dosť časovo náročné.
Pracuju z domova, takže si čas vždycky dokážu zkoordinovat podle potřeby.

-Čo by si chcel našim čitateľom povedať, na čo ich upozorniť, prípadne o čo ich požiadať?
Rád bych je požádal o maličkost: klikněte na rychlokurata.cz

Roman Bureš síce píše dlhé romány, no v súkromí dokáže byť stručný, čo je obdivuhodná vlastnosť. Napriek tomu sme sa mohli aspoň na chvíľku pozrieť z iného uhlu na jeho posledný román o pekle. Verím, že sa s Romanom Burešom o jeho plánoch a samozrejme len tak, o živote, znovu porozprávam po niektorej z jeho ďalších kníh, či už to bude avizovaná zbierka poviedok alebo nové vydanie trilógie Propast času, ktoré vám všetkým vrele odporúčam. Nuž a vy si nezabudnite kliknúť na www.rychlokurata.cz...
 

Recenzi zmiňovaného románu Inferium II si můžete přečíst ZDE.
 

Přidat komentář