SOBOTNÍ FILMOVÁ SRDCOVKA

Článek od: Jan Procházka - 13.08.2022

O stěhování, sentimentu a Strážcích
Co si budeme namlouvat, lepší třikrát vyhořet, než se jednou stěhovat. Jen toho stresu kolem toho. Ale horší než stres je nutnost vybrat věci, které si do nového bytu chcete vzít a ke kterým se už nehodláte vracet. Tenhle úkol v naší rodině letos přidělili mně. CD s hudbou, kazety, videokazety (víte vůbec vy mladí o tom, že něco takového existuje?), knihy a DVD. Sakra práce. Tři noci jsem strávil tříděním filmů. V době Netflixu, HBO a internetu se může zdát, že to byl zcela promarněný čas. Všechno vzít a hodit do stoupy (nebo do kontejnerů s tříděným odpadem). Jenže to prostě nejde. Nostalgie je mrcha a některé filmy jsou prostě srdcovka. Nakonec jich do nového bytu (těch na DVD) poputuje zhruba třicet. Kromě Pána prstenů, Vetřelce, Conana, Indiana Jonese, Souboje Titánů a Mad Maxe, což jsou filmy, které formovaly mou lásku k fantastice a vlastně taky ke kinematografii jako takové, se s touhle malou skupinkou vyvolených povezou také Strážci – Watchmen.


Kdo bude strážit strážce?
Komiks Watchmen vytvořili v letech 1986-1987 scénárista Alan Moore a kreslíř Dave Gibbons.  Široce rozkročený příběh zasazený do alternativní historie, v níž hrozí překlopení studené války mezi USA a Ruskem ve válku jadernou, znají všichni. Že jde o komiks supehrdinský, vědí také všichni a věřím, že není nikdo, kdo by popíral jeho genialitu.
O to větší obavy vnesla do řad fanoušků zpráva, že režisér Zack Snyder chystá filmovou adaptaci tohoto slavného komiksu. V roce 2009, kdy byl film uveden do kin, měl za sebou Snyder práci na filmu podle komiksu Franka Millera 300: Bitva u Thermophyl, který byl v podstatě jen otrockým převyprávěním poměrně prosté předlohy. A byť si jeho lekce z řecké historie své fanoušky našla, Watchmen mohl šeredně pokazit. Výsledek ale dopadl, vyvrátil všechny obavy a i ti nejzarytější fanoušci komiksu byli s filmem spokojeni.
Už úvodní titulky podbarvené písní Boba Dylana The Times They Are A-Changin', které vtáhnou diváka do historie světa Strážců, si vysloužily potlesk a několik studií a rozborů každého jejich záběru, neboť jsou nabité odkazy na popkulturu i moderní historii Ameriky.

Snyder vůbec ve filmu skvěle pracuje s hudbou a ta dává často obrazům, které tvoří, ještě větší hloubku. Přitom ani neřeší dobu vzniku daných písní (například když si Sůva dává v restauraci schůzku s Hedvábným přízrakem, zní jako podkres 99 Luftballons z roku 1983 a vůbec to nevadí). Kromě několika málo odchylek se scénář drží komiksu, a i když občas scénárista Dave Gibbons a jeho kolegové přehodili jednotlivé scény, ničemu to nevadí. Naopak, už po první půl hodině i zarytý fanoušek předlohy zjistí, že tvůrčí tým využil všechna kouzla filmového média k tomu, aby posloužila příběhu. Dokonce i odkazy na knihu Pod kápí, kterou napsal jeden z původních Minutemenů a kterou Moore zařadil do svého komiksu v podobě psaného textu, ve svých dialozích Snyderovi hrdinové citují. Zkrátka a dobře, Watchmen jsou ne-li nejlepší adaptací komiksu, tak určitě jednou z nejlepších. A to nemluvím o Ultimate Cutu, jehož součástí je i animovaný komiksový pirátský Příběh černé lodi, které si v komiksové předloze čte jedna z vedlejších postav.

Watchmen jsou prostě skvělý film, který funguje i po těch letech od svého uvedení do kin a rozhodně nepatří do kontejneru s tříděným odpadem.


 

Komentáře

Přidat komentář