RECENZE: Veronika Fiedlerová, Ozvěny záhrobí

Článek od: ena - 21.07.2022

Hlavný hrdina Ozvěn záhrobí je nekromant Benedikt, a tí hlasy záhrobia naozaj počujú. No v Moravskom Brode sa objavuje nový nekromant a so záhrobím si robí to, čo sa mu páči. Neberie ohľad na ľudské životy, pretože ide za vlastným cieľom, ktorým je vykonať prastarý rituál, zmocnieť a ovládnuť svet živých aj mŕtvych.

Čo sa to tu deje?
V Moravskom Brode a okolí sa dejú divné veci. Zmizol vzácny výtlačok stredovekého grimoáru, ktorý by chcel vlastniť každý mág. Nenašli sa žiadne stopy, polícia tápa a Benedikt Klausner túto udalosť prešetruje pre poisťovňu TGIC. Hoci sa pokúša svojimi zmyslami zistiť, čo sa stalo, nedokáže to. Miesto činu akoby niekto vygumoval. No tým sa zlý deň nekončí. Kapitán Jelen ho zavolá k únosu malého chlapca. Benedikt postupne zisťuje, že prípady súvisia. Do mysle sa mu vkráda otázka, či chlapca nechceli využiť na magický rituál.
Pátranie pokračuje a k prvým informáciám sa nabaľujú nové zistenia a prepojenia. Benedikt pomaly začína tušiť, kto za tým všetkým stojí. Nechce však uveriť, že je to vôbec možné...

V práci nastali veľké zmeny. Hrozí mu povýšenie a zaujíma sa o neho sám veľký boss, Theo Frankel. To meno je Benovi zvláštne povedomé a tá tvár... Keď zistí, o koho ide, vyrazí mu to dych. Nuž a nemenej šokujúce je zistenie, že jeho šéf má tiež isté schopnosti a hodlá vybudovať v Moravskom Brode trošku špeciálny tím. Má sa skladať zo zamestnancov s talentom podobným Benovmu. Postupne a spoločne s veľkým šéfom prešetrujú zvláštne poistné udalosti, prichádzajú na riešenie čudných zločinov, vyšetrovaných kapitánom Jelenem, no stretávajú aj ľudí so schopnosťami prekračujúcimi ľudské chápanie.

Sama doma
Zmeny nenastali len v Benovej práci, ale aj v súkromnom živote. Zuzana je tehotná. Začínajú viesť spoločný život a dieťa, ktoré sa im má narodiť, má Benove nekromantské schopnosti, ktoré Zuzana od plodu preberá. Benedikt ju musí začať učiť nekromaciu ovládať. Zatiaľ je Zuzana medzi mŕtvymi ako neriadená strela. No ešte to počká. Momentálne musí v prvom rade Ben priateľku a dieťa chrániť, a to aj pomocou mágie. Našťastie mu pomáha vedma Brigita Klímová.
Napriek počiatočnej nechuti tím, zložený z ľudí s mimozmyslovými zručnosťami, Benedikt skutočne vytvoril. Jeho súčasťou sa stal sused saxofonista a Artur, muž, schopný prežiť všetko. Sympatickí si nie sú, najradšej by si skočili po krku. Dlho to vyzerá tak, že sa nebudú nikdy znášať. Nikto z nich netuší, že súčasťou tímu je ešte niekto. Je to Rudy, démon, zdieľajúci s Benom jedno telo.

Staň sa, čo sa musí stať
Benedikt už s istotou vie, kto stojí za všetkými útokmi, krádežami aj mŕtvymi, ktorí sa začínajú v meste doslova kopiť. Túto osobu posadol duch mocného nekromanta, ktorého dobre pozná nielen Ben, ale aj Theo Frankel. Situácia začína byť neúnosná. Udalosti gradujú a spejú k vyvrcholeniu, ktorým by mohla byť katastrofa. Je nutné zničiť zlo, ktoré sa nezastaví pred ničím. K tímu sa pridá kapitán Jelen a partia môže začať konať. Snáď stihnú zločinca nájsť skôr, než dôjde na najhoršie. Zatiaľ, čo v podzemí bojujú Benovi kolegovia o životy obyvateľov celého mesta, začne Zuzana rodiť...

Kruh sa uzatvára
Ozvěny záhrobí sú pokračovaním autorkinho prvého románu Pozdravy záhrobí, takže väčšina postáv aj udalostí nám bude známa. Poznáme ich charakter aj životné príbehy. Teraz máme možnosť lepšie spoznať Benediktovu minulosť. Jednak cez retrospektívne návraty do doby jeho hospitalizácie v ústave, jednak nám pomôže krátka návšteva u Benovej matky.
Ostro sledovaný prípad podnikateľa Mlynáře teraz speje ku koncu. Sprevádza ho však príliš veľa podivností. Ukazuje sa, že všetky najnovšie trestné činy spolu súvisia a všetky sa spájajú v Mlynářovej osobe. Autorka veľmi zručne rozvíja zamotané príbehy svojich hrdinov a zároveň ich nenápadne vťahuje do riešenia zločinov a poistných udalostí krytých poisťovňou TGIC. No nielen to. Je prekvapujúce, ako jeden zločin vedie k ďalšiemu a následne spoločne privedú kolegov z poisťovne na miesto, kde sa má všetko skončiť. Nikto netuší či je šanca, že týchto pár mužov zvíťazí nad zlosynom, ktorý je najmocnejším súperom, akého kedy mali.
Popri tom je do deja jemne zakomponované Benove súkromie, vzťah so Zuzanou, tehotenstvo aj strach o dve milované bytosti. Pátranie u Benediktorej matky aj postupné zbližovanie mužov s nadprirodzenými schopnosťami. Veronika Fiedlerová je zručná a citlivá rozprávačka a podarilo sa jej vytvoriť skutočne zaujímavo prepletený príbeh nabitý plnokrvnými ľudskými osudmi. Avšak tie sa neskončia vždy dobre.

Skvelý dej, reálne charaktery postáv, duchovia, nekromanti a inak obdarení ľudia, aj klbko zauzlených zápletiek, ktoré je treba opatrne rozpliesť tak, aby sa nitky nepretrhli. To sú skvelé Ozvěny záhrobí. Niet nad čím váhať!

Ozvěny záhrobí
Autorka: Veronika Fiedlerová

Žáner: fantasy
Vydavateľstvo: Golden Dog
Rok vydania: 2022
Jazyk: český
Počet strán: 359
Väzba: brožovaná
ISBN: 978-80-88067-49-8
Cena: 349 Kč

Přidat komentář