AUDIOKNIHA: Robert Jackson Bennett, Čaropisci

Článek od: ena - 27.05.2022

Pre všetkých fanúšikov fantastických svetov R. J. Bennetta je dobrou správou, že je dostupný ďalší z autorových skvelých románov, Čaropisci. Zavedie nás medzi obyvateľov Tevane, ktorí žijú pomerne pohodlne vďaka zvláštnej úprave predmetov, zvanej skribovanie. Len zásluhou skribovania drží toto mesto pohromade.

Práca nad práce
Sancia má okolo dvadsiatky a je jedným z najlepších zlodejov v Tevane. Kámoš, priekupník Sark, jej nedávno dohodil kšeft, ktorý ju môže zabezpečiť do konca života. No Sancia má s peniazmi iné plány. Túži dostať z hlavy von niečo, čo jej tam kedysi násilím vložili. Odvtedy sa jej život zmenil. Každá vec, ktorej sa dotkne, k nej hovorí. Rozpráva jej, ako rástol strom z ktorého ju vyrobili, o vetre, daždi, o  hryznutiach od klincov, železe a horúčave vyhne. Je to síce úžasná schopnosť, ale je zároveň aj prekliatím. Aby sa ničoho nedotýkala holými rukami, nosí rukavice.  Zbaviť sa tej vecičky v hlave bude stáť riadny balík...

Skribovanie a iné vymoženosti
Sancia musí ukradnúť schránku z úschovne v centrále Vodobrany. Dostať sa tam nebude jednoduché, ale za pomoci Šroťákov, partičky ilegálnych skribovačov pracujúcich pre podsvetie, si dievča poradí so všetkým. Skribovanie totiž ohne realitu alebo ju úplne zmätie a predmety sa zrazu správajú, akoby boli niečím iným. Stačí vedieť, aké znaky (symby) použiť. Keby zlodejka tušila, čo sa ukrýva v skrundenej schránke 23D, zrejme by si akciu dobre rozmyslela. Po príchode domov poruší pravidlá a prvýkrát sa pozrie, čo ukradla. No a práve vtedy sa začnú diať veci, ktoré ju hodia do víru udalostí, pri ktorých jej bude hroziť väzenie, zranenia aj smrť. Ukradnutý predmet nebude evidentne žiadna bezvýznamná vec. Prihovára sa Sancii, debatuje s ňou, má city a je... Divný. Je isté, že ak tú vec dostane do rúk klient, získa moc, aká neprináleží nikomu. Do akého skrundeného komplotu sa to zaplietla?

Pán spravodlivý
Sanciu vytrvalo prenasleduje nasratý veliteľ Vodobrany, kapitán Gregor Dandolo. Udalosti sa však nevyvíjajú podľa jeho predstáv, a už vôbec nie podľa predstáv zlodejky. Okolnosti ich prinútia spojiť sily a pátrať po tajomnom objednávateľovi krádeže. Okrem toho do partie priberú nepríjemného hlavného skribovača Orsa Ignatia s jeho fabkou - asistentkou Berenikou a práca sa nájde aj pre Šroťákov. Musia zabrániť smrti tisícov ľudí, zahatať plány na ovládnutie sveta skribov a možno aj zabrániť vojne. Smršť ničenia, skribovania, presviedčania, aj veľkých osobných sklamaní, nádejí, lásky, nenávisti sa môže začať.

Počujeme sa?
Interpretkou Čaropiscov sa stala Jitka Ježková, ktorá nahovorila už predošlú Bennettovu sériu Božské mestá. Svojím hlasom nás vedie celou knihou, pomáha nám vžiť sa do príbehu, vcítiť sa do strachu, bolesti či zlosti, ktoré aktéri prežívajú. Vďaka tomu, že pre každého vytvorila svojský typ reči, prispôsobila hlas charakteru osobnosti a situácii, môžeme postavy dobre rozoznať, spoznať a spriateliť sa s nimi.

Tentokrát kapitoly nie sú oddelené hudobným motívom, ale len krátkou znelkou, prevažne ostrým zvukom, ktorý akoby chcel poslucháčov prebudiť a upriamiť ich pozornosť na pokračovanie rozprávania.

Krasopisec so zmyslom pre detail
R. J. Bennett svoj román opäť zasadil do fiktívneho univerza so svojskou históriou a navyše plného predmetov zmenených akýmsi zvláštnym zásahom, nazvaným skribovanie. Aby čitateľ / poslucháč pochopil fungovanie tohto prostredia, autor sa postupne venuje vysvetľovaniu hlavných zákonitostí svojho nového univerza. Hlavným faktorom ovplyvňujúcim aktérov aj dej je práve skribovanie. Je to vytváranie akýchsi príkazov prostredníctvom zvláštnych znakov anjelského jazyka, čo poslucháčovi určite pripomenie mágiu (runy). Konkrétne znaky dokážu oklamať realitu, ohnúť ju podľa potreby, takže ak na drevo napíšete správne skriby, začne sa správať, ako by bolo kameňom. Táto technika dáva autorovi neskutočné množstvo možností na vytváranie fantastických prístrojov, zbraní aj zápletiek.

Tevane je veľké mesto, rozdelené na chudobné Záhutie, domácimi volané aj Plebsiny a na bohaté štvrte patriace rodinám vlastniacim kupecké podniky. Tieto tzv. Campony sú akýmisi samostatnými mestskými štátmi. Celkovo je román vystavaný na kontrastoch. Či už sú to protiklady života v Camponách a Plebsinách, či medzi postavami. Niektoré patria k bohatým, ďalšie pochádzajú z najchudobnejších vrstiev. Na jednej strane sú vzdelaní, na druhej nevzdelaní, ufrflaní - trpezliví, zastupujúci zákon a tí, ktorí ho denne prekračujú. Typickými príkladmi sú Sancia, bývalá otrokyňa a nevzdelaná zlodejka a Gregor Dandolo, príliš čestný, spravodlivý, bohatý a za každých okolností dodržujúci zákon. Rovnako aj tichá, trpezlivá Berenika a jej protiklad, šéf Orso, arogantný a nemorálny manipulátor.

Reálie aj postavy sú prepracované detailne. Nájdeme množstvo charakterov a každý má za sebou vlastný príbeh. Spoločne tvoria fungujúci svet. Čo si pozorné ucho poslucháča všimne je aktuálnosť niektorých tém, ktoré sa v knihe riešia. Nerovnoprávne postavenie žien a domáce násilie sú iba niektoré z nich.

Na rozdiel od starostlivého vytvorenia charakterov a reálií sa na samotný príbeh autor už toľko nezameriaval. V podstate sa jedná o jednoduchú zápletku. Na rozvíjanie niečoho zložitejšieho Bennett ani nemal priestor. Na konci však vyjdú najavo isté nečakané fakty, a tie nás presvedčia o tom, že Čaropisci majú slúžiť najmä na to, aby sa čitateľ zoznámil s osobami a svetom v ktorom žijú. Nuž a my môžeme iba zvedavo čakať, čo pokračovanie tejto série prinesie, aký zamotaný prípad budeme spoločne s postavami riešiť nabudúce.

Nebojácne sa teda vrhnite do sveta skribov, augov a kupeckých podnikov. Zažijete parádnu jazdu a dozviete sa, čo znamená slovo skrundený. 

Čaropisci
Robert Jackson Bennett

Žáner: fantasy
Interpret: Jitka Ježková
Réžia: Helena Rytířová
Vydavateľstvo: Audiotéka / Host
Rok vydania: 2014
Preklad: Milan Pohl
Dĺžka nahrávky: 17 hodín 49 minút
Formát: mp3 (651 MB)
https://audioteka.com/sk/audiobook/caropisci
 

Přidat komentář