AUDIOKNIHA: Robert Jackson Bennett, Město mečů

Článek od: ena - 11.12.2021

Shara Komaydová napĺňa svoje politické sny a snaží sa civilizovať a povzniesť Kontinent. No jej plány sa nestretávajú s takou podporou, akú by potrebovala. Situácia vo Voortyaštane sa teraz dosť skomplikovala, preto Shara požiada o pomoc starú priateľku, generálku Turyin Mulagheshovú. To, čo začalo ako jednoduchý prípad stratenej agentky, nabralo obrátky, aké nikto nečakal...

Dať životu zmysel
Turyin Mulagheshová je bývalá guvernérka Bulikova a hrdinka bulikovskej bitky. No toho času pijanka a v hĺbke duše skrachovaná existencia, čo vie len ona a ešte Shara. Práve od nej dostala druhú šancu, aby sa mohla so cťou vrátiť a pod rúškom vymyslených dôvodov vypátrať, čo sa stalo s agentkou nasadenou v pevnosti Tinadeshi. Agentka mala preskúmať tajomný nerast, ktorý pred časom vo Voortyaštane objavili. Avšak náhle bez stopy zmizla.
Turyin potrebuje sprievodcu znalého miestnych pomerov. Stane sa ním Sigrudova dcéra Signa. Je to nezávislá, krásna a navyše poriadne inteligentná žena, ktorá riadi práce v prístave.

Mulagheshovej príchod akoby spustil sled podivných udalostí. Vojaci nachádzajú akoby rituálne popravených mŕtvych. Turyin preto ponúkne veliteľovi pevnosti Lalitovi Biswalovi pomoc pri pátraní po vrahovi. No naráža na príliš veľa nejasností. Prečo každá odpoveď súvisí s nadprirodzenom? Má pocit déjà vu a strach, že sa zopakuje Bulikov. Príliš to zaváňa božstvami, smrťou, záhadami, tajomstvami, služobníkmi božstiev, zázrakmi a proroctvami. Pátranie viazne, stopy nedávajú zmysel. Aspoň dovtedy, kým sa neobjaví Sigurd.

Bohyňa a vojsko
Sigrud je bývalý agent a stále ovláda tajomstvá tohto remesla. On naučí Turyin kde hľadať, na čo pozerať, aj správne si informácie pospájať. Turyin už vie, že zdanie klame a veci môžu byť úplne iné, než vyzerajú. Rovnako je to aj so stopami rituálnych vrážd z okolia Voortyaštanu. Hoci sa ich snaží vysvetliť logicky je stále jasnejšie, že sa tak vysvetliť nedajú.
Vo Voortyaštane je uctievaná najmä Voortya. Podľa legendy sľúbila tým, ktorí padnú v boji, návrat do sveta živých. Niekde v mori vraj leží ostrov na ktorom padlí bojovníci čakajú na svoj návrat. Na deň, kedy v poslednom boji zničia celý svet. Lenže Voortyu zabili, takže kto sa namiesto nej pokúša naplniť sľub o návrate zo záhrobia?

Mulagheshová sa musí vyrovnať nielen sama so sebou, no aj s tým, že svet sa riadi vlastnými pravidlami. Že dávno daný sľub má byť dodržaný, nadprirodzeno jestvuje, a že ak človek v niečo neverí, neprestane to existovať.
Cesta k pravde bude komplikovaná a nevyhne sa ani tragédiám. Kto stojí za vraždami a z akého dôvodu chce vyvolať Voortyu s celým vojskom maniakov? Ľudia dokážu prekvapiť. Tí podceňovaní, naoko neschopní a nenápadní, môžu stáť za veľkými udalosťami či tragédiami. Je to tak aj v tomto prípade?

Hudba a zvuky
Hudobné predely sú krátke a neodvádzajú od napínavého deja. Sú to dramaticky ladené motívy na konci ktorých často zaznieva zvuk pripomínajúci chvenie štrkáčovho chvosta, čo je veľmi výstižné. To, čo sa v príbehu odohráva, je nebezpečné ako hadí jed a rovnako agresívne, nečakané. Poslucháč netuší, z ktorej strany zlo zaútočí.
Jitka Ježková opäť príbeh vyrozprávala pútavo a zároveň dokázala precítiť všetky ťažké a dramatické okamihy. Práve prostredníctvom rozprávačky prežívame prerod Turyin - stratenej existencie - na ženu, ktorá našla samú seba, vyrovnala sa s minulosťou a konečne dokáže ísť ďalej. Jitka Ježková podala skvelý výkon. Svojim hlasom kopíruje rýchlosť udalostí, napätie hrdinov aj emócie, ktoré s nimi lomcujú.

Ešte lepší než minule
R. J. Benett nám opäť ponúka skvelý príbeh plný napätia, akcie, ale aj tragédií. Tentokrát má jeho román oveľa hlbší rozmer, pretože môžeme sledovať postupný vývoj známych postáv. Prechádzajú svojím osobným peklom, aby našli východisko, spoznali seba aj tých, na ktorých im najviac záleží. Turyín si jasne uvedomuje, že medzi hrdinom a masovým vrahom je veľmi tenká hranica. Zabíjanie ju už desí. Hnusí sa sama sebe. Nechápe prečo oslavujú bulikovské víťazstvo. Vojak by mal slúžiť, nemal by slepo zabíjať, brať, vypaľovať. Mal by sa boju vyhnúť, ak to ide. Je sklamaná zo života aj z ľudí z jej minulosti. Uvedomuje si, že máme tendenciu prikrášľovať si to, čo bolo. Turyin už chce iba zabudnúť. Minulosť si však nosíme so sebou, niekde hlboko vo vnútri. Nezahojené rany vyplávajú na povrch presne vtedy, kedy to najmenej potrebujeme.
Autor do deja vplietol mnoho bojových scén, napínavé vyšetrovanie záhadných vrážd aj veľa najvnútornejších pocitov a myšlienok hrdinov. Poslucháč si musí klásť otázku, načo sú vojny dobré? Čo prinášajú obyčajným ľuďom?

Poďte a vráťte sa do sveta plného bohov, surovej krásy aj biedy. Započúvajte sa do príbehu plného pátrania, ľudských tragédií aj akčných scén. Je oveľa drsnejší, temnejší, no aj plnší skutočných ľudských pocitov než ten predchádzajúci. Uvidíte, že vás strhne svojim tempom a lúčenie s jeho hrdinami bude naozaj ťažké.

Město mečů
Autor: Robert Jackson Benett

Séria Božská města
Nahovorila: Jitka Ježková
Réžia: Helena Rytířová
Dĺžka audioknihy: 17:44 hod
Formát: Mp3 (975MB)
Vydali: Audiotéka a Host
Rok vydania: 2021

 

Přidat komentář