RECENZE: Milan Skála, Vymazlené vraždy

Článek od: ena - 29.11.2021

 Dlho sme tu nemali detektívku. Tá síce do žánru fantastiky príliš nepatrí, no tri dokonalé vraždy, to je iná vec. Existuje však skutočne dokonalá vražda? Dá sa v dnešnej technicky vyspelej dobe oklamať tím technikov, vedcov a vyšetrovateľov s nadhľadom a logickým myslením? Možno áno, možnože nie...

Trikrát hra na dokonalosť
Je dobré, ak človek dodržiava istý Morálný kodex. Taký svojský mali aj hlavní podozriví v prvom prípade tejto knihy. Kto zavraždil známeho pedofila? Muži zákona odpoveď poznajú. Dve indivíduá v ochranných kombinézach, s červenými menovkami. Mená sa zhodujú s otcom a dedom chlapca, ktorého mal úchyl zneužiť a zavraždiť. Polícia ich zatkla a vypočula, no majú nepriestrelné dôkazy o tom, že sú nevinní. Napriek tomu sú vyšetrovatelia presvedčení, že vrahmi sú oni. Preto si na pomoc zavolajú toho najpovolanejšieho, Jana Krupu. Kedysi vynikajúceho policajta, pedagóga a dnes skrachovaného ožrana. Podarí sa Krupovi dokázať vinu dvom mužom s dokonalým alibi? Čaká ho náročná šachová partia a hra s jemnými detailami. Ak bude šťastie unavené, mohol by uspieť...

Keď ženy povedia : Mohla bych vás milovat, dostanú chlapa tam, kde ho chcú mať. Mestom otrasie smrť manželky úspešného bývalého športovca, dnes váženého a bohatého podnikateľa. Bola to nekonfliktná a dobrá osoba, ktorá nemala nepriateľov. Z akého dôvodu sa jej chcel niekto zbaviť? Kapitán Petr Bauer si je vinníkom istý. Avšak je mu jasné, že ten by takúto vraždu nedokázal vymyslieť a naplánovať. Kto za tým stojí? Je to geniálny mozog, či iba indivíduum, ktoré si potrebuje zachrániť zadok?
Cherchez la femme – za všetkým hľadaj ženu. Bude to tak aj v tomto prípade? Muži sa často v ženách nevyznajú, či radšej vyznať nechcú a radšej sa nechávajú klamať sladkými rečami. Kapitán Bauer je skúsený vyšetrovateľ a navyše chodí po neoceniteľné rady za svojou bývalou svokrou. Podarí sa mu aj vďaka inštruktáži od fantastickej exsvokry odolať krásnej žene? Možno by ho mohla milovať...

Stáva sa, že muž trpí, keď je jeho žena úspešnejšia, vzdelanejšia, šikovnejšia než on. Dita Ziková takou naozaj je. Vie takmer všetko o odbore, v ktorom pracuje. Je uznávanou znalkyňou, píše odborné publikácie, je vynikajúca strelkyňa, vedkyňa a tých superlatívov by sa našlo ešte viac. Ditin manžel je pravý opak. Práve on nájde zavraždeného tretieho spoločníka v ich dobre prosperujúcej firme. Polícia je v koncoch. Všetky indície totiž ukazujú, že vrahyňou je Dita. Avšak kapitán Bauer je presvedčený, že skutok nespáchala. Nájde nejakú právnu kľučku, aby umožnil Dite Zikové nájsť dôkazy o svojej nevine? Dita totiž ako znalkyňa často pracuje aj pre políciu. No Bauerova exka opäť zasiahne a zdá sa, že dokáže vniesť do vyšetrovania úplne nový rozmer. Akoby bola Vědma...

Keď sa autor rád mazlí
Milan Skála sa so svojimi detektívnymi prípadmi skutočne vymazlil. A dôkladne. Hoci detektívka nepatrí do fantastiky, tieto prípady sú jedinečné a dá sa povedať, že s fantastikou aspoň okrajovo súvisia.
Tri rozdielne zločiny spája téma dokonalosti, nedokázateľnosti a sebavedomia zločincov, ktorí sú presvedčení o svojej výnimočnosti. Príbehy sú písané veľmi pútavo a tak, že každý čitateľ ľahko pochopí logiku a postupnosť krokov, ktoré vedú k odhaleniu páchateľov. Nie sú to žiadne nedosiahnuteľné a priam zázračné myšlienkové pochody, nad ktorými sa len pozastavíte a netušíte, akým zázrakom na ne aktéri prišli. Celé vyšetrovanie je podané jasne a zrozumiteľne.
Hrdinovia sú obyčajní ľudia. Majú svoje dobré stránky aj zlozvyky, ktorými sebe aj okoliu strpčujú život. No sú výnimoční svojou húževnatosťou a logickým myslením. Schopnosťou spájať si fakty a správne ich interpretovať. Páchatelia sú tiež len ľudia. Niektorí sú sebeckí, arogantní a namyslení na svoju inteligenciu. Ďalší bažia po pomste za imaginárne krivdy,  ktoré sú skôr ich urazeným egom či márnivosťou, než nespravodlivosťou. No nájdu sa aj takí, ktorí sa k vražde uchýlili zo žiaľu a zúfalstva. Dokážu vyšetrovatelia pochopiť ich konanie? Dá sa vôbec ospravedlniť vražda? Kedysi platilo oko za oko, no dnešné zákony sú iné.
Pri čítaní sa zamyslíte nad obyčajnými ľudskými vlastnosťami akými sú pomstychtivosť, manipulácia či obyčajné zúfalstvo. Ako veľmi dokážu ovplyvniť naše životy ak sa nimi necháme ovládnuť alebo sa pokúsime ovládať druhých. Sebeckosť, arogancia, či túžba po peniazoch sú silnou motiváciou k zločinu, ktorej podľahli už mnohí.

Ak ste milovníkmi detektívok a takmer neriešiteľných záhad, Vymazlené vraždy sú to pravé čítanie pre vás. Neváhajte, autor si dal na zápletkách naozaj záležať.

Vymazlené vraždy
Autor: Milan Skála

Žáner: detektívka
Vydavateľstvo: Golden Dog
Rok vydania: 2021
Počet strán: 159
Väzba: brožovaná
ISBN: 978-80-88067-34-4

 

Přidat komentář