RECENZE: Martin Paytok, Prokletí pro všechny

Článek od: ena - 25.10.2021

Vydavateľstvo Epocha v edícii Fantastická Epocha dáva priestor autorom klasickej fantasy, splatterpunku, akčnej fantastiky či iným podobným žánrom a ich fúziám. Tak sa stalo, že v tejto edícii vyšla aj kniha Prokletí pro všechny. Poďme sa pozrieť, v čom to prekliatie spočíva.

Mŕtvi nemŕtvi a ponožkový maňásek
Čo sa stane, keď do vášho bytu vrazí mŕtvy a predsa živý zabijak s hovoriacou vraždiacou bábkou z ponožky na ruke? Pravdepodobne schytáte pár modrín a dôjde aj na niekoľko vrážd. Takto sa začína rozprávanie o Linkovi, Lenke, Kyrilovi a Kulichovi. Sú to zlodeji, no pod tlakom okolností aj podrazáci a vrahovia. Jedna spoločná akcia im nevyšla podľa predpokladov a miestnemu bossovi Stoklasovi zostali visieť kopu prachov. Ak nechcú skončiť zakopaní v lese, nezostáva im nič iné, len spraviť to, čo Stoklasa povie. Problémom sú mŕtvi, ktorí odmietajú zostať mŕtvymi a ako natruc stále žijú. Vracajú sa a túžia po pomste. Linkovi a Stoklasovi tým spôsobujú nemalé problémy. Zvlášť jedno nepolapiteľné vraždiace monštrum menom Morzakor. Podarí sa ho Linkovi vypátrať? S bandou vrahov za zadkom, duchom mŕtvej manželky po boku, pár problémami mužského rodu za chrbtom a nemŕtvym priateľom v zálohe, sa Link pokúša prežiť. Kombinuje, manipuluje, dohaduje aj vyjednáva. Snáď mu plány vyjdú a poprípade aj nie. Azda sa stanú z nepriateľov spojenci. Možné je všetko.

Teraz, pred pár dňami alebo rokom...
Ak patríte k fanúšikom poviedok a článkov Martina Paytoka, budete mať zrejme veľké očakávania. O to viac zostanete pri čítaní knihy zmätený.
Silený humor a problematické dialógy. Chvíľami nebudete tušiť, ktorý z aktérov má slovo. Zo začiatku vám niektoré vyslovene primitívne rozhovory, ktoré postavy vedú, budú pripadať super. Avšak postupne zistíte, že až také suprové nie sú. Ani s prihliadnutím k žánrom, v ktorých je Prokletí pro všechny písané. Pokiaľ sa však vyžívate (čeština má také úžasné slovko libujete si) vo veľmi jednoduchých knihách, budete nadšení.
Ďalší čitateľský problém môže predstavovať rýchle striedanie zdanlivo nesúvisiacich epizód bez toho, aby ste vedeli čo, prečo a kedy. Poznanie aspoň niektorých detailov by pomohlo lepšie sa zorientovať v príbehu a pospájať si jednotlivé časti. Čitateľ však dostáva iba strohé informácie, takže je nútený vymyslieť/domyslieť si dôvody konania hrdinov sám, nájsť medzi nimi prepojenie, prípadne knihu odložiť. Z tohto dôvodu bude román pre viacerých čitateľov problematický.

Autor je fanúšikom filmov, a azda preto sa pokúsil použiť vo svojom románe isté prvky využívané v scenároch. Občas sú vety veľmi krátke, až akoby násilne vytrhnuté zo súvetia. Taktiež opakovanie myšlienok, keď hrdinovia po sebe opakujú rovnakú vetu aj niekoľko ráz. Je to super vo filme, je to fajn v komikse. Ale v románe to po istom čase začne liezť na nervy. Navyše, ak sa často jedná o zdupľovanie úplne zrejmých skutočností.
Chýbajú opisy. O postavách takmer nič nevieme. O mnohých netušíme ako vyzerajú, aká je ich minulosť, čo majú radi, nemajú radi atď.. Ťažko vás bude zaujímať niekto, o kom viete len to, že je celý omotaný obväzom alebo že nosí zle padnúci oblek a čierny kabát. Preto aktéri a ich osudy zostávajú čitateľom ľahostajní.
Celkovo je Prokletí pro všechny prokletím hlavne pre čitateľov. Ak chcel Martin Paytok napísať námet na film, napísal ho pomerne slušne. Počas čítania si uvedomíte že by to bol perfektný splatter, drsná detektívka, prípadne mysteriózny triler. Mysľou vám prebehnú mená režisérov, ktorí sú vo svojej tvorbe známi rovnakými pracovnými a scenáristickými postupmi, aké využil Paytok. Ale ako román, žiaľ, toto dielko triafa vedľa. Pretože je to kniha, chýba jej to najdôležitejšie, vizuálna stránka. Bez nej je to často iba spleť niekoľkých časových vlákien, ktoré hovoria čo bolo, čo bolo ešte než bolo, čo bolo ešte skôr a čo práve je. Mnohí čitatelia budú medzi týmito vláknami pobehovať, strácať sa, nachádzať, znovu strácať a dúfať, že sa na konci nájdu aj s pointou príbehu.

Škoda, mohla to byť parádna jazda partie troch nesmrteľných a jedného ducha o zháňaní peňazí, pomste a nastolení poriadku v podsvetí, skomplikovaná láskou až za hrob. Ak teda máte chuť, vyskúšajte našu domácu tvorbu. Je plná zbraní, krvi, krátkych vetičiek, mágie aj kreatúr. Precvičíte si vďaka nej pozornosť aj kombinačné schopnosti.

Prokletí pro všechny
Autor: Martin Paytok

Žáner: fantasy
Vydavateľstvo: Epocha
Rok vydania: 2021
Počet strán: 295
Väzba: brožovaná
ISBN: 978-80-278-0024-7
 

Přidat komentář