RECENZE: Martin Sládek, Časovládci – Skryté ostří

Článek od: ena - 08.12.2020

Mnohí by chceli poznať budúcnosť, chodia za vešticami alebo sa spoliehajú na sny. Iní by sa radi vrátili v čase späť a zmenili minulosť. Čas je skrátka fascinujúci, neuchopiteľný a neustále v pohybe. Čo by sme dali za to, aby sme sa ním dokázali pohybovať hore dole bez obmedzenia? Mohli si skočiť na dvor kráľa Artuša, či si odbehli kúpiť nejakú technickú vymoženosť z roku 2320... Bolo by to super, no napadlo vás,  čo všetko by sa našim cestovaním v čase mohlo zmeniť?

Skok storočiami sem, skok tam...
Jorgen sa dokáže pohybovať časom. Akýmsi šiestym zmyslom vycíti prítomnosť časového zlomu, diery, brány... nazvyte si to, ako chcete... ktorou sa prenesie presne tam, kde chce. Založil si na tom svoju živnosť. Miluje rovnakou schopnosťou obdarenú Maeve. Tá sa jedného dňa zbalila a zmizla z jeho života. On pocit osamelosti a frustrácie zapíja alkoholom a prekladá antidepresívami. Zrazu dostane záhadnú pracovnú ponuku za obrovský balík prachov. Takej sa nedá neodolať. Všetko ide ako po masle, príprava, cesta do minulosti aj zadaná práca. Lenže to trvá iba do chvíle, než sa znenazdania objaví Albert. Jorgen vie, že by toho muža mal poznať, no nedokáže si spomenúť. Prečo si ale nemôže si spomenúť aj na kopu iných vecí, udalostí a ľudí? Albert mu dáva ďalšiu úlohu. No v pätách majú strážcov času.

Albert je buď génius, alebo manipulatívny psychopat. Jorgen však doteraz nestretol nikoho, kto by prechádzal cez brány času tak ľahko. Albert prešiel mnoho realít, časových vlákien, dôb minulých aj budúcich. Snaží sa pretvoriť známe udalosti. Prečo to robí? Čaká nás niečo strašné, čo treba zmeniť, či prispôsobuje budúcnosť vlastným sebeckým zámerom? Pomáha mu Rodina. Stúpenci, ktorí sa občas radi hrajú na bohov. Ich snahy sa tiahnu naprieč tisícročiami a zásahy do histórie menia každú epochu. Čoskoro zistia, čo sa stane po násilných intervenciách do prirodzeného behu času. Bude budúcnosť taká akú si ju predstavujú?

Rodina, skupina Albertových pomocníkov, bojuje, vládne, zabíja, miluje a pokladá život na oltár Albertových vízií o lepšej spoločnosti a budúcnosti. Nie každý je spokojný so zmenami dejín. Existuje organizácia AION - Task Force, ktorá disponuje najmodernejšou technikou, dokonalými vojakmi a plánmi na dopadnutie Alberta a Rodiny. Zatiaľ im veľmi tesne unikajú. Obyčajní ľudia kedysi hovorili, že toľko sa chodí s džbánom po vodu, kým sa nerozbije. Je otázkou krátkej doby, kedy sa rozbije aj Rodina...

Rodina sa rozpŕchla teoreticky už pred stáročiami. No Albert ich potrebuje znovu spojiť, každý jeden z nich je neoceniteľný pre svoju schopnosť prechádzať bránami času. Niektorí veria, že jeho úmysly sú čestné, iní nie. Udalosti sa už rozbehli, a akonáhle raz zasiahnete do toku dejín, nedokážete to zastaviť. AION sa pripravuje. Monitoruje každú časovú bránu na Zemi. Tieto zásahy do histórie musia skončiť! Plánujú useknúť hadovi hlavu. Podarí sa im to?
Zatiaľ sa po svete objavujú výtlačky Biblie, ktorá je zrazu úplne iná. Templári sa usídlili v každom štáte, rovnako aj kresťanská organizácia Regnum Christy. Svedčí to o tom, že sa Albertovi predsa len podarilo vytvoriť lepší svet? Možno je to iba ticho pred búrkou...

Mesiace, roky, storočia
Martin Sládek napísal skvelý román. Dej je napínavý a akčný. Napriek tomu, že nás autor v rozprávaní prenáša naprieč stáročiami, občas poskytne nejakú retrospektívu do života postáv, či sa s nami vyberie do inej dejovej línie, nestratíme sa. Stále stojíme nohami pevne v príbehu a odbočky nám pomáhajú ľahšie pochopiť udalosti, ktoré sa dejú, stanú, prípadne sa už stali. Hrdinovia prežívajú eufóriu zo svojej moci aj tvrdé pády. A sklamania. Zo seba, Rodiny a najmä svojich skutkov. Nenávidia sa? Možno. Každý sa snaží svedomie umlčať iným spôsobom. Prechádzajú epochami, krajinami a všade po sebe niečo zanechávajú. Tam zmenenú históriu, inde pochovaných padlých druhov. Nezblázniť sa je občas ťažké. Rovnako ťažké je povedať, ktoré postavy sú obyčajní vrahovia a kto je záchrancom sveta. Hranica je veľmi tenká a oba póly osobnosti často splývajú v jeden. Každý má v sebe niečo dobré aj niečo zlé a voľba toho, čo prevládne, je na nás.                                                                                                                                                           

Je vidieť, že sa Sládek poctivo na písanie pripravil. Pracuje s dobovými názvami stavieb, miest či výzbroje rovnako zručne, ako s popisom oblečenia a spôsobov boja. Budete si klásť otázku, čo by sa stalo, keby sme dokázali prechádzať časom len tak a mali moc meniť drobnosti, okamihy? Nejaký vedec by na túto otázku určite vedel odpovedať. Zrejme by dokázal vymenovať viacero teórii a štúdií. No nám stačí vedieť, že sme všetci prepojení a sústredení do jedného celku a že jeden z Newtonových zákonov hovorí, že každá akcia vyvoláva reakciu. V tomto prípade môžu byť následky nedozierne. Veď poznáte to, o tých motýlích krídlach...

Časovládci – Skryté ostří
Autor: Martin Sládek

Vydavateľstvo: Mystery Press
Rok vydania: 2020
Počet strán: 512
ISBN: 978-80-7588-208-0

Komentáře

ale když ten Covid, že ... tak jsem se do toho dal. Byla to třetí knížka co jsem zrovna ten den koupil a čekala tedy na mě. A ojj ojjj... to tedy docela šlo. A úplně všechno tam bylo co mě baví a to podání, kdyby nebyl Dryák, tak snad kniha roku. Ale ne, loni vyšlo docela dost dobrých věcí. A pak za měsíc jsem to dal podruhé a bylo to ještě lepší, ledascos jsem přehlédl a cosi nespojoval... fakt, dobrá práce!!!

Přidat komentář