RECENZE: Kirsten Beyer, Voyager: Kruh se uzavírá - Startreková cukrová vata

Článek od: Petr Simcik - 05.11.2020

Voyager: Kruh se uzavírá je vata. Je to čistě výplňový text, který má zaplnit prázdná místa v trilogii Volání osudu a vysvětlit, co dělala nejmodernější loď hvězdné flotily, když se lámal chleba. A ano, polovina je o skoro bezvýznamné šarvátce, do které jsou zapojené dva klingonské kulty a B'Elanna Torres. Tolik k tomu, že číst tuhle knihu samostatně nebo s ní dokonce začínat čtení Star Treku velice nedoporučuju.

Na druhou stranu, pokud čtete poctivě všechno, co zde vychází, tak je to pořád vata, ale místy dost důležitá a cukrová vata. Star Trek se od událostí v Nemesis stejně už skoro nedá číst samostatně. Některé díly snad, ale většina je hodně seriálově kontinuální, takže přeskočíme-li dva díly, už máme problém se chytat minimálně co se postav týče. Například ono Volání osudu skoro samostatně číst šlo, ale díky němu vzniklo několik dalších knih, které nelze číst bez něj. Na to, abyste se orientovali v Kruh se uzavírá, ale nepotřebujete "jen" Volání osudu. Odkazy v Kruh se uzavírá míří hluboko do některých dílů seriálu a také do knižní linie TNG.

Kirsten Beyer si to při psaní určitě uvědomovala, protože kniha je složená z dvou celků, které jsou sice provázané, ale nemohl jsem se ubránit pocitu, že je to trochu na sílu. První má dodat zdání, že je tu nějaký příběh a druhá je funkční vzhledem k celé knižní řadě. B'Elanna Torres s bandou Klingonů v čele se samotným Kahlesem a Tom Paris s celou posádkou Voyageru pátrají po své unesené dceři Miral, o které víme, že má být spasitelkou Klingonů. Naštěstí ji dle všech dostupných indícií unesla ta správná sekta, která ji chce využít a ne ta špatná, jenž se ji chystá zabít. Jenže tenhle příběh skončí v půlce knihy a i když má drobné následky do budoucna, které doufám někdo rozvede, vesměs začíná sled scén a krátkých úryvků z minulosti i přítomnosti, ve kterých se posádka Voyageru a Hvězdná flotila jako celek vyrovnává s následky Volání osudu. Tahle část je přes svou roztříštěnost hodně zajímavá a prakticky jsem se nezastavil, než jsem ji přečetl, ale pro někoho, kdo nemá načteno vše, co vyšlo od Nemesis, může být tenhle zážitek o dost zapeklitější. Navíc se přiznám bez mučení, že Voyager je má nejoblíbenější posádka, a tak mě jejich prakticky rodinné vazby a srcebol nenaplněné lásky, o které jsme všichni až na hlavní aktéry (a očividně i celou posádku) věděli, nebo tápání po smyslu života hodně baví, což milovník akce prostě neocení.

Pokud se chystáte číst tuhle řadu Voyageru, určitě začněte Voláním osudu. Ano, není to Voyager, je to Titan, TNG a Enterprise, ale připraví vás to a odpoví na otázky, které byste si jistě pokládali, protože vnímat kataklyzmatický střet z pohledu několika lidí na pár odstavcích prostě musí být matoucí. A když už se jím pročtete, není Kruh se uzavírá vůbec špatná kniha, pochopíte všechny souvislosti a navíc vás Kirsten Beyer připraví na to, o co šlo především, tedy dostat Voyager tam, kam patří, zpátky do Delta kvadratu.

Název: Voyager: Kruh se uzavírá
Autor: Kirsten Beyer

Překlad: Mirka Palkosková