RECENZE: Christopher Paolini, Poutník, čarodějnice a červ

Článek od: Renata Staurovská - 09.03.2020

Je tomu již neuvěřitelných 16 let, kdy nás Christopher Paolini poprvé vzal do světa zvaného Alagaësie. Sledovali jsme osudy Eragona a dračice Safiry od jejich prvního setkání přes nelehký a dlouhý výcvik v domově elfů až po snahu zachránit celou zemi před krutým osudem nesoucím jméno Galbatorix. Vzpomínáte?

Osm let po vydání závěrečného dílu Inheritance se nám dostává do rukou kniha Poutník, čarodějnice a červ s podtitulem Příběhy z Alagaësie I. – Eragon. Od úspěšné bitvy proti Galbatorixovi uplynul již celý rok a nyní vidíme Eragona, sídlícího na hoře Arngor, v pozici byrokrata, úředníka a diplomata. Že to nezní kdovíjak hrdinsky a lákavě? Taky není. Tíha odpovědnosti Eragona ubíjí, každý splněný úkol nahradí okamžitě několik nových a mladý muž s láskou vzpomíná na předchozí roky plné dobrodružství. Safira se mu snaží připomenout, že by svoji pozici neměl brát tak vážně, Eragonovi ale jeho cit pro odpovědnost nedovolí v práci polevit. Až Eldunarí, dračí srdce a mysli v jednom, mu nabídnou tolik kýžené odreagování. Pozvou Eragona do svých myslí a ten se vydává na další cestu Alagaësií…

Poutník, čarodějnice a červ jsou názvy tří povídek, které nás ve stejnojmenné knize čekají. První z nich zachycuje Eragonovo vidění, ve kterém je svědkem přepadení tajemného cizince skupinou hrdlořezů. Až později vyjde najevo, že poutník je ve skutečnosti jeho starý známý…

V povídce Čarodějnice sledujeme setkání Eragona s bylinkářkou Angelou, taktéž velice dobrou známou postavou z předchozích dílů. A nechybí ani Elva, vardenská dívka, které kdysi Eragon svým požehnáním neplánovaně změnil celý život. Pocit viny pronásledoval hlavního hrdinu od té osudné chvíle neustále, nyní však spolu s Angelou možná přišel na způsob, jak dívce s dračí pomocí svoji chybu alespoň částečně vynahradit.

Poslední část je věnovaná příběhu, který Eragonovi vypráví urgalové poté, co nešťastnou náhodou zemřou při kopání chodeb dva trpaslíci. Je to vskutku pozoruhodný příběh z dávné doby o urgalí vesnici, ležící pod zasněženou horou Kulkaras, kterou jednoho dne začal sužovat obrovský drak. A o statečné rohaté dívce jménem Ilgra, která zasvětila celý život touze pomstít svého mrtvého otce.

Již po přečtení prvních slov na nás z knihy dýchne příjemná nostalgie. Všechny ty roky, kdy jsme hltali dobrodružství mladého Eragona, jako by byly zase zpět. Paoliniho styl psaní si zachoval to, čím nás již před lety okouzlil, a zároveň se posunul kupředu, je vyspělejší a s pohádkovým nádechem první knihy má už jen pramálo společného. Poutník, čarodějnice a červ je dospělejší, a stejně tak i Eragon. Už se nejedná o souboj dobra se zlem. Sledujeme vlastně obyčejného člověka, který je zahlcen pracovními povinnostmi a hledá rozptýlení, možnost, jak alespoň nakrátko utéct ze svého všedního života. A neděláme to stejné vlastně i my, když saháme po knihách, jako je právě série Odkaz dračích jezdců?

Nasednout na mohutný hřbet a nechat se několika mávnutími mocných dračích křídel odnést do světa fantazie, a navíc tak důvěrně známého – to čtenářům Poutník, čarodějnice a červ nabízí. Tak neváhejte, v kamenné síni na hoře Arngor jste již očekáváni. A nezbývá než doufat, že toto pozvání do světa Alagaësie nebude poslední…

 

Christopher Paolini: Poutník, čarodějnice a červ

Nakladatelství: Fragment
Rok vydání: 2019
Překlad: Zdík Dušek
Počet stran: 224
Vazba: pevná
Cena: 312 Kč

Přidat komentář