RECENZE: Stephen King, Ostrov Duma Key

Článek od: Ivet Křenková - 18.11.2019

Jak namalovat obraz? Edgar Freemantle by ve svém minulém životě na takovou otázku možná nedokázal odpovědět, v tom současném by mu při odpovědi zamrznul úsměv na tváři.

Život bohatého stavaře, který žije s manželkou a dvěma dcerami, dramaticky naruší nehoda, při níž přijde o pravou ruku a utrpí zranění mozku. Pomalu se ze všeho zotavuje, ale jeho mysl provází temné myšlenky a neustálá agresivní nálada. Po tom, co se rodina pomalu rozpadá a manželka jej opustí, už nemá důvod žít. Nakonec sebere peníze, které za svůj život vydělal a rozhodne se začít znovu – na téměř neobydleném ostrůvku Duma Key u floridského pobřeží.

Když mu jeho lékař doporučí, aby si našel nějakou zábavnou činnost, vzpomene si na malování. S pomocí Jacka, který se stává jeho pravou rukou při životě na Duma Key a pomáhá mu s každodenními záležitostmi, nakoupí malířské potřeby a pouští se do své nové záliby. Brzy ale zjistí, že s jeho obrázky něco není v pořádku. Jakmile se pozná se sousedkou Elizabeth Eastlekovou a jejím opatrovníkem Wiremanem, zvláštní síly panující na ostrově o sobě dávají vědět čím dál tím více a neustále tahají za nitky. Umocňují Edgarův talent a skrze jeho malby se snaží dostat ke své moci.

Ostrov Duma Key se bezpochyby řadí k nejlepším počinům Stephena Kinga. Atmosféru nemocné lidské duše a domácího násilí, kterou rozehrává na prvních stránkách, záhy nahrazuje tím, po čem jeho čtenáři často prahnou nejvíce – tíživou, spíše duchařskou atmosférou pradávného zla. I když se přibližně v první polovině knihy vlastně nic moc neděje, i přesto se čtenář může přistihnout, že ve volných chvílích myslí na to, co asi bude s hlavními postavami dál a že je to všechno nějaké podezřelé. Příběh je zkrátka skvěle vystavěný, možná jen při odhalení hlavní zápletky může na malý moment působit trochu lacině. King ale vše zachrání a při dočtení knihy vám bude líto, že nepokračuje dál.

Postav v knize není mnoho, což hodnotím jako plus. Okrajové postavy poznáváme přesně v míře, která je potřeba a ty hlavní naopak postupně a do hloubky, což se v příběhu vyplácí. Konkrétně Edgar projde několika změnami osobnosti, u kterých čtenář bude s ním – od nemocného agresivního člověka až ke spokojenému umělci a bojovníkovi s temnými silami.

Stejně jako Edgarovy obrazy, i Ostrov Duma Key je mistrovské dílo se špetkou něčeho děsivého. Dá se doporučit Kingovým fanouškům, ale i těm, kteří teprve přichází na chuť jeho tvorbě.

Ostrov Duma Key
Rok vydání: 2019 (2. vydání)