RECENZE: Mark E. Pocha, Oni

Článek od: Renata Staurovská - 30.05.2019

Branišovský les ležící hned u Českých Budějovic je místo opředené hromadou legend a povídaček. Černý muž neboli Pán lesa, dvě rudé oči vznášející se ve tmě, tajemné kroky v listí, strom oběšenců, doposud nevysvětlená smrt několika členů vojenské posádky, skoky časem… To vše a mnoho dalšího bývá s tímto místem již několik desítek let neodmyslitelně spojováno. Některé z těchto nadpřirozených jevů se dokonce v roce 2015 snažila zdokumentovat společnost Paranormal tým z.s. ve svém dokumentu Duchové lesa Bor.

V knize Oni se právě do Branišovského lesa vydává skupina bankovních úředníků na svůj ne tak úplně dobrovolný teambuilding. Možná si říkáte: skupina mladých lidí jede stanovat do lesa, to zní jako začátek solidního krváku. A máte naprostou pravdu. Krve poteče hodně a bát se budete taky. Zařadit tento příběh do kategorie vyvražďováky bez hlubšího smyslu a myšlenky by ale byla chyba.

Umírat se začne až za půlkou knihy, takže čtenář má dost času a prostoru na to poznat hlavní postavy. Prakticky každá z nich skrývá své vlastní temné tajemství. Ať už se jedná o zvláštní sexuální úchylky, traumata z dětství nebo tělesné anomálie, věřte, že jejich postupné objevování dodává knize úplně nový rozměr. A ne, tady skutečně nemluvíme o klišoidních odhaleních typu: jeden ze studentů je syn masového vraha, který tu kdysi zabil deset lidí. Mark E. Pocha si nebere servítky a nebojí se zabrousit ani do těch nejznepokojivějších a nejkontroverznějších témat.

Těžko by si autor hororové literatury mohl přát lepší materiál pro svoji knihu, než právě neslavně proslulý les Bor. Mark E. Pocha se příležitosti chopil s obrovskou vervou a za to, co z ní dokázal vytěžit, mu patří veliká poklona. Nejenže do příběhu skvěle zapracoval zmíněné legendy, ale nebál se experimentovat a přidat tam i něco z vlastní hlavy. Z původní legendy o Branišovském lese udělal kulisy pro svůj vlastní, děsivý příběh plný zvrácených charakterů a nečekaných zvratů. A to, že tam teče krev proudem, je, co se děsivosti týče, mnohdy až na druhém místě.

Autor svoji knihu v úvodních slovech představuje jako experiment, který „někomu může připadat jako snůška bizarností a úchylek“. Slibuje přímé promluvy ke čtenáři, bourání představ o podobně knižního projevu a neologismy. V příběhu samotném je ale pasáží tohoto typu mnohem méně, než bychom po takovém úvodu čekali. Je to trochu škoda a nezbývá než doufat, že příště bude v tomto směru Mark E. Pocha ještě odvážnější.

Oni jsou přesně ten typ knihy, kterou přečtete jedním dechem za večer. Necelých 200 brutálně tísnivých stran plných nefalšovaného gore prokládaným hromadou nemilých překvapení a zvratů. Noční můry zaručeny!

Mark E. Pocha: Oni
Nakladatelství: Carcosa
Rok vydání: 2019