RECENZE: Star Trek - Před zneuctěním

Článek od: Petr Simcik - 18.02.2019

A je to tu znovu, zase sen o borzích, jenže tentokrát ho nemá Picard, ale Sedmá z devíti, terciální doplněk unimatice nula-jedna. Už podle jména si můžeme tipnout, jak moc jí bude její nepřátelsky zaujatý nadřízený ve flotile věřit, že by měl něco dělat. Sedmé nezbude než jednat na vlastní pěst a jít za člověkem, který by jí mohl uvěřit nejspíš za Jean-lucem Picardem alias ex-borgem Locutem. Jenže tentokrát to nebude žádná selanka, kterou půjde vyřešit pomocí Enterprise. Borgové totiž nejsou jen naštvaní, oni se cítí ponížení. Byli zatlačení do kouta, na úplnou hranici zničení, a tak se začnou vyvíjet, aby ochránili celý druh před vyhynutím a dalším zneuctěním, i když je tahle emoce něco, co by neměli mít v programu. A v cestě jim opět stojí ten nepříjemný a otravný druh - lidstvo.

V Před zneuctěním máme další možnost vidět, respektive číst o spolupráci mezi postavami několika sérií. Máme tu opravdu hodně dobře napsaného Spocka, Sedmou z devíti a pak obměněnou posádku Enterprise, ve které ale pořád dominují Worf a Picard, jimž sekunduje Geordi. Ke slovu se dostanou i noví členové posádky, ale z nějakého důvodu mi až na drobné výjimky připadali ploší a otravní, a to i ve chvíli, kdy měli zaujmout vůdčí roli a něco ukázat. Ve skutečnosti tam jsou jen proto, aby z nich mohl Picard se Spockem udělat bandu trotlů, což mi přijde jako plýtvání materiálem a autorské selhání. To už jako "červené kabáty" nezabíjíme, teď z nich děláme blbce? Je to škoda. V TITANu nové postavy krásně fungují, proč to nejde tady? Počet těch starých známých důležitých je v obou sériích v poměru k novým prakticky totožný. Před zneuctěním každopádně táhne Spock, Sedmá a Worf. Spock a Sedmá obstarají všechnu důležitou akci a Worf komediální vložku. Ne, Worf není klasická komediální figura, ale klingonský humor na mě prostě stále funguje a stává se mi, že se při Worfových replikách, i když jsou poměrně předvídatelné, uchechtnu nahlas.

Co se příběhu týče, je temnější než předchozí kniha Odpor a z toho, jak borgové postupují skrze Hvězdnou flotilu jako horký nůž máslem, je opravdu cítit beznaděj. O to trapnější je pak chování admirálů v Bunkru uvnitř Země, kteří nejsou už druhým dílem schopní udělat víc, než posílat lodě všech tříd slepě vpřed jako malé projektily do metr silné betonové desky. A zároveň sabotovat jakoukoli neautorizovanou činnost Enterprise, i když má prokazatelně v likvidaci Borgů nejvyšší účinnost. Čtenář má pak pocit, že Peter David jen potřebuje ukázat, jaký je Picard borec a rebel.

Před zneuctěním je pro mě rozporuplná kniha. Pro lidi, kteří mají načteno a nakoukáno, obsahuje spostu skvělých momentů, které vzbouzejí příliv nostalgie. Také hlavní postavy jsou napsané řemeslně dobře, uvěřitelně a vesměs i vtipně, což kontrastuje s dobře napsanou atmosférou beznaděje a děsivostí Borgů, kteří nikdy nebyli tak silní a neporazitelní jako právě tady. Pokud máte načteno a nakoukáno, tak si Před zneuctěním užijete a přimhouříte oko přesně tak, jak to podle mě Peter David plánoval. Prostě si necháte zalepit ústa efekty. Ale jestliže se na knížku podíváte s odstupem, ty promarněné příležitosti, dějové berličky a nelogičnosti jsou tu prostě vidět. A je mi fuk, že to tak ve Star Treku občas chodí. Nemělo by a je to o to horší, že tady to tak být nemuselo.

Každopádně s přivřeným okem si Před zneuctěním rádi přečtete a dostanete solidní porci Star Treku s několika zašilháními do minulosti a několika náznaky velmi zajímavé budoucnosti. A to jsem ještě nezmínil jedno hodně důležité úmrtí. Až se docela divím, že si ho Peter David mohl dovolit. Takže: Čtěte dlouho a blaze.

Star Trek - Před zneuctěním
Peter David

Obálka: Jakub Schejbal