RECENZE: Suzanne Collinsová, Gregor a město po městem

Článek od: Monika Hrňová - 11.01.2019

Představte si, že je vám jedenáct a že jsou prázdniny, období volna a bezstarostnosti. Jenže všichni odjeli na letní tábory a vy jste zůstali doma a hlídáte dvouletou sestřičku, protože táta vám zmizel neznámo kam a máma musí pracovat. Zábava k pohledání a nuda k uzoufání. A pak se najednou propadnete dírou v prádelně přímo do neznámého světa, kde se to hemží obřími šváby, potkany a podobnými roztomilými zvířátky a lidé lítají na netopýrech. Že to zavání skvělým dobrodružstvím? To rozhodně ano!

Tak už si to přiznejte. Kdo z vás tajně netouží po tom, aby mohl zmizet tajným otvorem pryč z šedivé každodenní reality? Neříkejte, že jste nikdy nechtěli projít skříní do Narnie, proběhnout přepážkou na nástupišti King Cross, nebo jako Alenka hupsnout do králičí díry a vydat se vstříc nečekaným zážitkům a prožít neuvěřitelné věci. Ovšem hlavní hrdina Gregor z nenadálého propadnutí se mimo známý svět zas tak nadšený není a jediné, po čem touží, je dostat se zase zpátky domů. Ale ukáže se, že Podzemí ho jen tak nevydá. Dávné proroctví podzemních lidí říká, že mír mezi jednotlivými národy nastolí bojovník a světe div se, vypadá to, že onen vyvolený je právě Gregor. Ten se ovšem necítí být bojovníkem o nic víc než osminohým pavoukem. Ale zjišťuje, že národ Potkanů unesl a vězní jeho otce, a tak se spolu se sestřičkou Botkou a dalšími pomocníky vydává do nehostinných krajů Podzemí zachránit otce a nastolit v kraji mír.

Gregor a město pod městem je prvním dílem akční pětidílné série nazvané Letopisy Podzemě. A když už vás nenaláká název, určitě vás zaujme autorka Suzanne Collinsová. Pokud teď trochu tápete, proč by vás měla zrovna ona uchvátit, vězte, že stojí za veleúspěšnou sérií Hunger Games. Tentokrát ovšem cílí na mladší čtenáře, kniha je určena dětem od cca 10 let.

Gregor je sympaťák, snaží se chovat správně, i když má neustálé pochyby o tom, jak by takové správné chování vlastně mělo vypadat. A ty ho dělají snesitelně lidským. Je to ten typ vyvoleného hrdiny, který vlastně žádným hrdinou být nechce. Vůbec nechápe, proč ta volba padla právě na něj a proč by měl zachraňovat svět, o kterém právě teď zjistil, že existuje, a jehož zákonitosti mu akorát přivodily pořádnou bolest hlavy. K tomu přidejte něžnou starostlivost o roztomilou mladší sestřičku a je zkrátka těžké si Gregora neoblíbit. Což už je trochu horší se šváby, pavouky a potkanem, kteří Gregora doprovází na záchranné misi. Takoví jednorožci a králíčci by jistě byli snesitelnější. Ale nedá se svítit, ostatně kočka Šklíba taky nebyla zrovna rozkošný mazlíček.

Román je příjemně svižný, akční a dobrodružný, tak aby zaujal cílovou skupinu a pobavil. Nutno autorce přiznat, že napsat poutavý příběh umí na jedničku. Děj rychle odsýpá, zápletka je jednoduchá a rozuzlení sice předvídatelné, ale přece jen je to kniha pro děti, tak těžko můžeme chtít rafinovaně komplikovaný závěr.

Jistě, námět světa paralelního s naší realitou neoplývá bůhvíjakou originalitou, vzpomeňte si na již zmíněnou Alenku nebo třeba Gaimanův román Nikdykde. Stejně jako využití mluvících zvířat či motiv hrdiny předurčeného proroctvím není nic, co by už nebylo ve fantasy literatuře použito tisíckrát. Ale řemeslně je to zvládnuto tak dobře, že nedostatek nápaditosti vůbec nevadí. Naopak i tady se autorce podařilo předat čtenáři pocit, že tohle vlastně může zažít kdokoli, stačí jen potkat tu správnou skříň.

A jestli za vaší pračkou přece jen není tajný průchod do jiného a jistě mnohem zábavnějšího světa, nezbývá než otevřít knihu a prožít to pravé dobrodružství aspoň zprostředkovaně, třeba právě s Letopisy Podzemě.

Gregor a město pod městem
Suzanne Collinsová

Série: Letopisy Podzemě (1.)