RECENZE: Clark Ashton Smith, Mimo prostor a čas: Vybrané spisy. Svazek 1

Článek od: Lukáš Vesecký - 03.01.2019

Otočíte hlavu a ihned si toho všimnete. Hodiny na zdi nejsou v pořádku. Chybí jim ručičky. Najednou máte nutkání podívat se z okna, ale víte, že to není dobrý nápad. Je vám totiž jasné, kde se nacházíte. Mimo prostor a čas.

Kniha Mimo prostor a čas je sborníkem hororových povídek, které napsal Clark Ashton Smith. Tento u nás dosud opomíjený spisovatel patřil spolu s H. P. Lovecraftem a Robertem E. Howardem k tzv. „velké trojce“ autorů kultovního časopisu Weird Tales. Co se týče Lovecrafta, Smith si s ním dopisoval a byli přátelé, což se promítlo do tvorby obou z nich a je to patrné i v této sbírce. V souvislosti s Lovecraftovým mýtem Cthulhu prohlásil Smith následující: „Domnívám se, že jsem stejnou měrou přispěl, jako si z něj vypůjčil.“

Kniha začíná předmluvou, díky níž se čtenář dozví něco o autorově životě a jeho tvorbě. Dále následuje báseň a poté dvacet dva krátkých povídek, ve kterých se lze setkat s čaroději, nekromancií, podivnými bytostmi, démony, ghúly i upíry. V příbězích se objeví také Medusa či Necronomicon, stejně jako zapomenuté říše a fantastické cizí světy. Povídky působí stylem, svým obsahem i atmosférou, jako by je psal sám Lovecraft. Jsou totiž velmi temné, mnohdy s prvky fantasy a na čtenáře z nich dýchá nejen šílenství některých postav či strach z neznáma, ale především obrovská beznaděj hrdinů jednotlivých příběhů. Na postavy a jejich vykreslení sice není kladen velký důraz a dialogů je v povídkách minimum, avšak vynahrazují to bohaté popisy spolu s převažující ich-formou. Díky ní totiž vzniká mezi vypravěčem a čtenářem důvěrnější vztah, než je tomu u er-formy, a vyprávění tak působí „uvěřitelněji“, tedy i děsivěji. Povídky jsou rovněž napínavé, a i když jsou někdy jejich konce předvídatelné, dokáží vždy vzbudit hrůzu.

Obálku zdobí zdařilá ilustrace, v níž by se čtenář mohl snadno vidět. Drobné ilustrace se nacházejí i uvnitř knihy a spolu s dobře zvoleným fontem nadpisů přispívají k vyvolání temné atmosféry.

Mimo prostor a čas lze označit za povedenou sbírku děsivých příběhů, které jistě ocení hororoví nadšenci a zvláště pak fanoušci H. P. Lovecrafta.

Clark Ashton Smith