Pán opery v komiksovém hávu: Wagnerův Prsten Nibelungův

Článek od: Redakce - 09.12.2018

Pán opery v komiksovém hávu
V Česku vychází Wagnerův Prsten Nibelungův


Na začátek prosince si pražské nakladatelství Comics Centrum připravilo pro příznivce komiksu speciální překvapení, které potěší nejen fanoušky kvalitní kresby, ale také milovníky klasické hudby. Tím překvapením je komiksová adaptace Wagnerova proslulého operního cyklu Prsten Nibelungův.
Rozsáhlý čtyřdílný operní cyklus z pera světoznámého hudebního skladatele Richarda Wagnera se své komiksové verze dočkal již v roce 2000, kdy začaly jednotlivé sešity vycházet u amerického nakladatelství Dark Horse. Série obdržela roku 2010 prestižní Eisnerovu cenu za nejlepší uzavřenou komiksovou řadu.
Teprve v roce 2014 však spatřilo světlo světa souborné vydání celé série. Právě v této podobě se Prsten českým čtenářům rozhodlo předložit Comics Centrum.

„Komiksové adaptace filmů či beletrie jsou v dnešní době na denním pořádku, ale komiksová verze opery tak představuje rozhodně výjimečný počin“, říká šéfredaktor Comics Centra, Václav Dort. „Wagnerovi zabrala tvorba slavného Prstenu celých 26 let. Čeští čtenáři naštěstí na českou verzi komiksu tak dlouho čekat nemusejí.“
Děj operního cyklu čerpá inspiraci ze starogermánských bájí (zejména známé Písně o Nibelunzích) a islandských ság. Děj se točí kolem vlastnictví kouzelného prstenu, který skýtá svému majiteli nebývalou moc, ale zároveň ho také vystavuje působení strašlivé kletby.
Příběh bývá občas řazen do žánru fantasy, kromě jiného také proto, že v něm kromě obyčejných smrtelníků vystupují také bohové a jiné nadpřirozené postavy.

Kniha obsahuje všechny čtyři opery Wagnerova cyklu (jsou jimi Zlato Rýna, Valkýra, Siegfried a Soumrak bohů), který patří svým hracím časem o celkových téměř 15 hodinách k nejrozsáhlejším operním dílům vůbec.
P. Craig Russell se pokouší předložit čtenáři tento komplexní příběh v mnohem „stravitelnější“ a přehlednější podobě, aniž by jej však o cokoliv ochuzoval. Rovněž si za účelem lepší srozumitelnosti nechal od Patricka Masona pořídit nový, modernější překlad libreta do angličtiny, z něhož vychází i české vydání.
Kromě Russella, který adaptoval opery jak po textové, tak i po výtvarné stránce, se na komiksu podílel také Lovern Kindzierski, který se ujal barev, a Galen Showman, jenž měl na starosti lettering.
Knihu Prsten Nibelungův si čtenáři budou moct zakoupit u Comics Centra za zvýhodněnou cenu od 4. 12. 2018.

Ohlasy na komiks:
„Překrásné převyprávění Wagnerova cyklu ve zpracování P. Craiga Russella je asi jeho nejvěrnější a nejpůvabnější komiksovou adaptací, a zároveň nefalšovanou, vysoce kvalitní fantasy ságou.“
– Neil Gaiman
„Výtvarník P. Craig Russell vnímá Prsten jako základní evoluční mezistupeň ve vývojové řadě, na jejímž konci stojí dnešní moderní superhrdinové. ‚Vše souvisí se vším – začalo to u Odyssea, pokračovalo Wotanem a skončilo u Supermana.‘“
– LA Times
„V komiksovém zpracování celého Wagnerova cyklu od P. Craiga Russella máme příležitost konečně spatřit Prsten takřka přesně tak, jak si ho sám Wagner představoval.“
– Michael Kennedy (Oxford Dictionary of Music)

P. Craig Russell je komiksový výtvarník, ilustrátor a spisovatel, držitel mnoha ocenění (mezi jinými i Eisner Award, Harvey Award a Kirby Award). Do širšího povědomí vstoupil už v sedmdesátých letech, když se podílel na sériích Killraven a Dr. Strange, které kreslil pro nakladatelství Marvel. Později se rozhodl adaptovat do komiksové podoby několik oper, např. Kouzelnou flétnu či Salomé. Kromě toho převedl do komiksu také Pohádky od Oscara Wildea a několik románů od Neila Gaimana: Sandman: Lovci snů, Koralínu a Knihu hřbitovní.
Richard Wagner (1813–1883) byl světoznámý německý hudební skladatel, představitel romantismu. Mezi jeho nejslavnější opery se řadí kromě Prstenu Nibelungova také Bludný Holanďan, Tannhäuser, Lohengrin, Tristan a Isolda, Mistři pěvci norimberští a další. Za svého života cestoval po celé Evropě a několikrát zavítal i do Čech. Jeho hudba je velmi osobitá a označení „wagnerovský“ je dodnes synonymem pro hudební pojetí plné patosu a okázalosti. Mnohé jeho skladby bývají často využívány jako hudební podklad ve filmech, zejména známá Jízda Valkýr a Siegfriedův smuteční pochod. Wagner byl zarytým antisemitou a jeho hudba se (několik desetiletí po jeho smrti) stala jedním ze symbolů nacistického hnutí.

Prsten Nibelungův
Autor: Richard Wagner, P. Craig Russell
Kresba: P. Craig Russell

Z anglického originálu „The Ring of the Nibelung“ přeložila Alexandra Niklíčková
vydává nakladatelství Comics Centrum
Vázaná s matným přebalem, 448 barevných stran
U nakladatele od 4. 12. 2018 do 18. 12. 2018 za cenu 540 Kč, dále pak 629 Kč
Kniha vychází 4. 12. 2018
Nakladatel knihu doporučuje pro věkovou kategorii 14+


COMICS CENTRUM vzniklo v roce 2003. Zakladatelé nakladatelství získali své zkušenosti s komiksem již v roce 1993 prací na magazínu Comics Arena. Ve své produkci se Comics Centrum zaměřuje na komiksové příběhy určené především dospělým čtenářům, na díla zajímavá po scenáristické i grafické stránce. Nakladatelství vydává romány v obrazech, jako je například Tomb Raider Archivy, Ragemoor, Drsná škola, Goon, Vrána, Hellboy universum, Sin City, Želvy Ninja, 300 Bitva u Thermopyl nebo Conan. S velkým ohlasem se také setkala série „Myší hlídka“ a RPG „Myší hlídka: Hra na hrdiny“. V roce 2007 Comics Centrum vydalo v České republice historicky první knihu o dějinách světového komiksu. Pro české vydání nakreslil speciální obálku Bryan Talbot. V roce 2012 Comics Centrum přivítalo v Praze Jamese O´Barra, výtvarníka a autora kultovního komiksu Vrána, který zde prvně pohovořil o své práci, komiksech, o Vráně a její zfilmované verzi. Vydání restaurovaného komiksu Drsná škola z roku 2013 bylo natolik úspěšné, že si restaurovaná data vyžádali i ve vydavatelství Dark Horse v USA. Od roku 2014 začalo Comics Centrum vydávat speciální velkoformátové sbírky komiksů tzv. „Kolosální knihy“. Doposud takto vyšly knihy: „Kurva velký Sin City“, „Hellboy: Pekelná knižnice kniha první“, „Hellboy: Pekelná knižnice kniha druhá“, „Hellboy: Pekelná knižnice kniha třetí“, „Kolosální Conan“, Arkwright Integral, „Witchblade“ a „Darkness“.
www.comicscentrum.cz


 

Přidat komentář