RECENZE: C. E. Tobisman, Pochybnost

Článek od: Monika Slíva - 11.09.2018

Caroline Audenová má něco, co má drtivá většina lidí v dnešní době a příliš o to nestojí. Má totiž složitější život, než by se jí líbilo a zdaleka ne všechny problémy si způsobila sama. Žít s rozvedenou matkou, která urputně bojuje se svými vnitřními démony, a strýcem, bývalým policistou, toho času alkoholikem na plný úvazek, to nikomu na optimismu nepřidá. Navíc má Caroline své vlastní bubáky pod imaginární postelí v podobě počítačového hackerství, které ji zcela odcizilo a nakonec úplně oddělilo od vlastního otce, a ona se rozhodla tomu čelit prostřednictvím studia práv a následnou pomocí druhým. Ráda by se prosadila a dokázala sobě i otci, že za něco stojí, přičemž je jí jasné, že to nebude nic jednoduchého. Nabídka práce od jedné z prestižních právních kanceláří bezprostředně po skončení univerzity je přímo z říše snů, a když  Caroline dostane hned jako první případ spolupráci na lukrativní a sledované kauze, co by si asi tak mohla přát víc? Bohužel drtivá většina skvělých příležitostí za sebou táhne na řetězu místo koule nějaká ta ale.  V případě Caroline se zpočátku zdá, že bude zářivou výjimkou a startu právnické kariéry nebude nic překážet v cestě. Problémy se ale jen stydlivě schovávají za závěsem a jakmile se rozkoukají, přejdou do útoku. Rutinní shromažďování materiálů a nudná kancelářská práce se jak bouchnutím soudcova kladívka změní v souboj s časem i o život. Postavit se obří společnosti, jež se zabývá (mimo jiné) genetickým  modifikováním potravin a dokátat, že jejich výrobek přímo škodí lidskému zdraví, je jistě obdiuhodné, ale také smrtelně nebezpečné.

Pochybnost je nefalšovaný právnický thriler. Kniha se drží všech zaběhnutých pravidel a v ničem si nezadá s velikány tohoto žánru. Caroline má výborné spoluhráče i protihráče a příběh správně dávkuje i její soukromí, které má (zákonitě musí mít) vliv na její počínání. Dobře odměřené a poskládané ingredience, jež k tomuto žánru neodmyslitelně patří (včetně bitev v soudní síni a právnické hatmatilky), sice nepřinesou žádné novátorské postupy ani vhledy, zato dávají záruku. Záruku na solidní žánrové čtení, jenž vám dá přesně to, co slibuje v anotaci, a to včetně překvapivých zvratů v ději i příslibu dalších případů nadějné právničky. Tento (český) debut americké autorky C. E. Tobisman si užijí zejména fanoušci Larssonovy trilogie Milénium, Soderberghova filmu Erin Brockovich nebo románů Johna Grishama.

G. E. Tobisman
Pochybnost

Nakladatelství: Mystery Press