Nový titul z vydavatelství OneHotBook: Pan Mercedes

Článek od: Redakce - 06.07.2018

Kdo je v téhle hře lovec a kdo kořist?

Stephen King: Pan Mercedes
účinkuje: Jan Kanyza a Kajetán Písařovic

vydává: OneHotBook
celkový čas: 17 hodin 11 minut

První díl krimi trilogie proslulého mistra napětí Stephena Kinga vychází jako audiokniha PAN MERCEDES v podání Jana Kanyzy a Kajetána Písařovice. Podle románu vznikl také televizní seriál s Brendanem Gleesonem a Harrym Treadawayem v hlavních rolích, jehož druhá řada bude mít premiéru v srpnu letošního roku. „Thriller v podání Stephena Kinga sice ctí žánrové tradice, ale autor hodný svého jména tyto šablony bourá, trhá, řeže i rozebírá, pak je po svém znovu spojuje a obohacuje o originální ingredience. Hněte hmotu příběhu jako těsto na nádivku do dokonale fungujícího celku, ze kterého sice sem tam vykukuje syrové maso či žahá čerstvá kopřiva, ale po zapečení v mistrově kuchyni chutná královsky, jen je trochu ostřejší…,“ uvedl Martin Pilař, ředitel vydavatelství OneHotBook. A dodal: „Audioknihou Pan Mercedes otevíráme třídílnou sérii s detektivem ve výslužbě Billem Hodgesem. Hledali jsme neotřelé obsazení, dostatečně charismatického narátora, který díky možnostem audio zpracování dodá psanému textu další rovinu a osobitým způsobem oživí všechny tři příběhy v uších posluchačů. Jan Kanyza všechny tyto aspekty naplňuje a v mnohém překračuje. Pod vedením Hynka Pekárka si jeho charakteristickou dikci může vůbec poprvé užít i posluchač audioknih. V roli ‘ujetého šílenceʼ mu pak zdatně sekunduje Kajetán Písařovic, který přispívá k větší dynamice a plastičnosti vyprávění. Vzhledem k tomu, že chystáme ještě spoustu dalších kingovek, chceme, aby spojení této spisovatelské ‘značkyʼ s OneHotBook znamenalo pro posluchače nejen samozřejmou kvalitu, ale také konceptuální přístup, neotřelý způsob zpracování s vynikajícími vypravěči a intenzivní zážitek.“ V tomto duchu vydavatelství připravilo už audioknihu TO, která získala hlavní cenu jako Absolutní vítěz klání Audiokniha roku 2017 a zvítězila také ve své kategorii Vícehlasá četba. Další v pořadí bude kromě pokračování osudů Billa Hodgese také titul Řbitov zviřátek.

Na masakr před pracovní agenturou, kdy maskovaný řidič v ukradeném mercedesu úmyslně najel do fronty nezaměstnaných, nikdo hned tak nezapomene. Často na něj myslí i detektiv ve výslužbě Bill Hodges, který musel při odchodu do důchodu odložený případ předat svým kolegům. Když ale dostane vychloubačný dopis, jehož pisatel se k vraždám přiznává, nechá se vyprovokovat, aby se vrátil k nedokončenému pátrání. Doufá, že se mu podaří zabránit ještě horšímu krveprolití, ale netuší, co ho to bude stát…

„Bill Hodges je zpočátku takový ten nešťastný penzista, který má blízko k rezignaci, protože byl zvyklý pořád pracovat a teď má najednou v životě prázdno. Je unavený, je otrávený, ale pak ho to popadne a znovu se v něm probudí energie bývalého elitního policajta. Jeho postava má svůj vývoj, který jsme do nahrávky museli dostat pouze verbálně a hlasově,“ popisuje svého detektiva Jan Kanyza. Jeho protivníka ztvárnil Kajetán Písařovic, který o vlastním protagonistovi prohlásil: „Záporáci se hrají i čtou lépe než kladní hrdinové, takže mě to bavilo. Brady je nešťastný, smutný – dělá strašnou práci ve strašném městě, žije se strašnou matkou… Občas ho bolí hlava. Není jen úlisný, on je úchyl. Hodně jsem si to užíval, ale bylo nutné stylizaci nepřestřelit, aby vyprávění mohlo postupně gradovat. Vzhledem k tomu, že příběh je psaný jakoby po kouscích, bylo složité tu figuru postavit. I když jsem měl v rámci přípravy román přečtený celý, nesměl jsem v průběhu nahrávání svou intepretací o Bradym prozradit víc, než v danou chvíli říká samotný text – bylo potřeba udržet to tajemství.“
A jak se herci na natáčení připravovali? „Já si text čtu nahlas, abych se slyšel a abych slyšel intonace. Protože když je to jednohlasá četba, je třeba udržet proměnlivost interpretace – jsou tam úvahy, popis situací, děje, přímé řeči, dialogy… To všechno musíte nějak diferencovat. V dialogu nesmíte přímo hrát všechny figury, ale přece jenom je od sebe musíte odlišit. Některé věci si člověk opakuje několikrát, aby to dostal do uší i do projevu, aby to získalo logiku,“ vylíčil Jan Kanyza svou metodu. Pečlivou práci za mikrofonem si oblíbil i Kajetán Písařovic. „Kdybych byl někdy v životě postavený před rozhodnutí, že by za mnou přišel Bůh divadla a řekl mi: ‘Jsi vyučený herec a teď si musíš vybrat jen jednu z disciplín, kterou budeš dělat. Co to bude?ʼ Asi bych zůstal u četby, protože je podle mě strašně svobodná. A když máte velké štěstí a sejdete se s dobrým textem a s dobrým režisérem – což se u Pana Mercedese povedlo –, uděláte z posluchače diváka. Zazní příběh, ale jakou si uděláte vizuální představu, je jen na vás,“ prozradil narátor. A Jan Kanyza k tomu dodává: „Jako kluk jsem míval rád rozhlasové hry a pohádky nebo četby na pokračování, kdy je člověk soustředěný u rádia, a vlastně si z toho, co slyší, promítá film ve své hlavě. Právě proto, že tam obrázky nejsou, má poslech daleko větší půvab než televize.“

Nahrávku doprovází originální soundtrack v duchu Rhytm and Blues s hrubším základem, který staví na rozhárané souhře hned tří kytar. Nejvýraznější je zvuk naboostrované elektrické kytary, jíž svým typickým zvukem doplňují steel nebo akustické sestry. V líném tempu se převalují a roztahují jako smečka různobarevných koček při siestě, zaprášený rytmus obohacuje rattlesnake chrastidlo či foukací harmonika a celkem pak rezonují dozvuky kvílících pneumatik….

Audiokniha v režii Hynka Pekárka vychází jako mp3 ke stažení prostřednictvím digitálních distribucí za 379 Kč i jako 2CD mp3 za 399 Kč. Pouze na portálu Audiolibrix si však mohou členové předplatitelského klubu koupit audioknihu jen za 199 Kč.

UKÁZKU Z AUDIOKNIHY si můžete poslechnout >> ZDE.

Přidejte se na OneHotBook Facebook, abyste nepropásli soutěže o pozoruhodné ceny ani novinky ze světa audioknih, literatury a čtení!

Útok mercedesem na zástup lidí doufajících nalézt práci je ryzí nepříjemný King – rychle načrtnuté sympatické postavy, v jejichž profilaci je autor mistr, jsou zmasakrovány s brutalitou, která je v nejlepším slova smyslu šokující.“ – Boris Hokr, iLiteratura.cz

„Vždycky když máte pocit, že děj trochu zvolňuje, strhne se něco, co vás k příběhu opět přiková.“
– casopisxb1.cz

„Proměna hlavního hrdiny a jeho života je vykreslená na jedničku, stejně tak jeho technická bezradnost, která demonstruje vzniklý generační konflikt mezi vysloužilým policistou a mladým vrahem. Geniálně je popsána i svým způsobem výjimečná, ale chorá mysl šílence...“ – sarden.cz

„Příběh má spád a je poutavý, zvraty nečekané a nápadité, tísnivá atmosféra by se dala krájet a hlavní postavy si oblíbíte natolik, že v některých situacích samým napětím ani nedýcháte, jak si přejete, aby vše dobře dopadlo.“ – sarden.cz

„Samozřejmostí už je působivý a v tomto případě i mrazivě reálný příběh, který je i přes značnou nadsázku určitým varováním.“ – kultura21.cz
 

STEPHEN KING (* 1947)
Jeden z nejproduktivnějších a nejúspěšnějších spisovatelů současnosti je známý především jako autor hororů. Během své kariéry napsal okolo čtyřiceti románů a může se pochlubit také tím, že většina jeho knih byla převedena na filmové plátno – mezi ty nejslavnější patří Osvícení, na které o více než 30 let později navázal román Doktor Spánek, Carrie, TO, Misery, Hřbitov zvířátek, Vykoupení z věznice Shawshank, Zelená míle či série Temná věž. Při psaní se vydal také do oblasti krimi, a sice trilogií o detektivovi ve výslužbě Billu Hodgesovi: Pan Mercedes, Právo nálezce, Konec hlídky. Roku 1970 absolvoval na univerzitě v Oronu ve státě Maine obor angličtina a tvůrčí psaní se zaměřením na pedagogiku. Už při studiu psal povídky – první s názvem Skleněná podlaha mu vydali v časopise Startling Mystery Stories v roce 1967. V tvorbě pokračoval i po ukončení školy, kdy nemohl sehnat práci jako učitel a pracoval v prádelně – jeho povídky vycházely v pánských časopisech. Na jaře roku 1974 mu vyšel první román Carrie, který se stal bestsellerem. Po tomto úspěchu se začal psaním naplno živit.

Jan Kanyza (* 1947)
Pražskou DAMU absolvoval v roce 1970, ale ve filmu si zahrál už během studia. Sedm let byl členem souboru Divadla Na zábradlí, potom tři roky působil v Laterně magice a od té doby je na volné noze. Hrál na různých divadelních scénách a účinkoval v mnoha televizních filmech (Královský gambit, Mladý muž a bílá velryba, Jak napálit advokáta, Mravenci nesou smrt, Jménem krále) a seriálech (30 případů majora Zemana, Chobotnice z II. patra, Území bílých králů, Hříchy pro pátera Knoxe, Hospoda, Expozitura, Kapitán Exner). Známý je také z dabingu – jeho hlasem promlouvá například George Clooney.

Kajetán Písařovic (* 1982)
Po studiu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě působí na mnoha scénách po celé republice, např. v Divadle Petra Bezruče, Těšínském divadle, Divadle Komedie, Divadle na Zábradlí, Divadle Minor či ve Švandově divadle a dalších. V současnosti účinkuje v představeních souboru Venuše ve Švehlovce a v Činoherním studiu Ústí nad Labem. Na televizní obrazovce se objevil ve snímcích Jan Hus či Zádušní oběť a dále v seriálech Nováci, Pojišťovna štěstí, Až po uši a Pustina. Často spolupracuje s Českým rozhlasem.


Přidat komentář