RECENZE: Nik Perumov, Letopisy zlomu

Článek od: veronikamah - 05.06.2018

Ruských autorů píšících v žánru se k nám mnoho nedostává. Jen se zkuste chvíli zamyslet. Jaké jméno vám naskočí jako první? Pravděpodobně Sergej Lukjaněnko . A pak dlouho nic. To se ale snad díky nakladatelství Triton brzy změní. V loňském roce se rozhodlo přihrát tuzemským čtenářům do rukou vskutku epickou fantasy ságu z pera ruského autora Nika Perumova . Tedy její první dva díly.

Vítejte v Melynu, říši, kde lidé v dlouholetých válkách zvítězili nad ostatními rasami. Trpaslíci jsou rozprášeni, dávná sláva jejich dolů zmizela v temnotách. Elfové taktéž poraženi. A kdysi pyšný národ Danu je buď zakut v okovech, nebo skrývající se ve vyhnanství. Volní, jako jediný ze starobylých národů se může volně pohybovat po říši , a který díky svým válečnickým dovednostem požívá i množství privilegií.  Lidé však ovládli magii a spolu s ní v krvavých válkách i svět. Ač se některé rasy mohou zdát na stávající šachovnici moci na první pohled nedůležitými, každá z nich stále hraje významnou roli při splétání nitek osudu.

Zní vám to jako recept na velice výbušnou směs, která jen čeká na podpálení? Nik Perumov na podpal přihodil ještě mocné artefakty právě oněch utiskovaných národů, které dle dávného proroctví mohou přinést zkázu světu, jak jej všichni znají. My jako čtenáři jsme díky tomu získáli nádherný fantasy příběh se zajímavými a komplexními postavami, propracovaným dějem a zcela novým a okouzloujícím světem.

Letopisy zlomu jsou epické v mnoha směrech. Počínaje jejich rozsahem dosahujícím téměř 800 stran. Jednoduše řečeno, zapomeňte na to, že s sebou budete tahat Letopisy zlomu v kabelce. Ledaže byste ji posléze chtěli použít na sebeobranu (české vydání se rovná kvalitní cihle). A to pouze slučuje první dva díly stejnojmenné osmidílné série. Což je ve své podstatě skvělá zpráva, protože se snad můžeme brzy těšit na vydání dalších dílů (Hm, co vy na to v Tritonu?). Nemusíte se však bát, že budete dlouho čekat na další části, abyste se dozvěděli, co dál. První dva svazky fungují i jako uzavřený samostatný příběh.

Hledáte definici epické fantasy? Nik Perumov nám ji v Letopisech   zlomu servíruje ve velkém stylu:

• Několik souběžných dějových linií, které spolu sice na první pohled absolutně nesouvisí, jen aby na závěr ukázaly, že jedna nemůže existovat bez druhé?
  • Magie jako součást každodenního života?
  • Bytosti magického původu, které na každém rohu opravdu nepotkáte?
  • Elfové, trpaslíci a jiné nelidské rasy?
  • Komplexní postavy?

Zapomněla jsem snad na něco? Pokud ano, v Letopisech zlomu to určitě najdete.

Hlavní devizou Letopisů zlomu není jen fascinující a komplikovaný svět Melynu se svou tisíciletou historií, do které se čtenáři dostane možnost nejednou nahlédnout skrze vyprávění postav. Čím si  Nik Perumov získá vaši pozornost, a hlavně srdce, jsou postavy, kterým vdechnul život.

Ať je to už mladá otrokyně Gagáta z rodu Danu, která netouží po ničem více, než se pomstít za příkoří způsobená jejímu lidu a dobýt zpátky vše, co jim dle jejího smýšlení patří. Nebo mladý císař Melynu, jenž se za použití jakýchkoliv prostředků snaží zpřetrhat nitky, kterými ho mágové sedmi věží ovládají jako loutku. Trpaslík Sídri, který sice odvahy moc nepobral, ale bez zaváhání sleduje zájmy svého lidu, ať to stojí, co to stojí. Třeba i životy Volných, Tavi a Kan-Toroga, společníků, co jej mají chránit a pomáhat mu. A co teprve Fess? Člen Šedé ligy, elitních asasínů, jehož minulost i budoucnost je komplikovanější, než by se na první pohled mohlo zdát. A tak by se dalo pokračovat ještě hodně dlouho.

Nik Perumov ve svém eposu nespojuje jen několik dějových linií, ale i množství hlavních a vedlejších postav, kdy žádná není zbytečná, ale má v příběhu své místo i účel. Černobílých hrdinů se také nedočkáte. Perumov umně pracuje s padesáti odstíny šedi lidské povahy v tom nejlepším slova smyslu. Stejně tak skvěle zvládá kočírovat děj samotný. Hluchých míst moc nenajdete, nečekaných zvratů naopak spoustu. A to vše v poměrně svižném tempu.

Letopisy zlomu jsou jednou z těch mála knih, které nepotřebují mnoho slov a omáčky okolo, aby se dokázalo, jak jsou skvělé. Nepotřebuje vlastně žádná slova snad kromě uznání, že se bezpochyby jedná o jeden z nejlepších fantasy přeložených počinů do češtiny loňského roku.

Nik Perumov, Letopisy zlomu

Nakladatelství: Triton
EAN: 9788075532633