RECENZE: Roman Bureš, Propast času: IMPÉRIUM

Článek od: ena - 13.04.2018

Impérium je už Romanovou piatou knihou a poslednou z trilógie Propast času.  Autor nás zaviedol do neďalekej budúcnosti, kedy pod vplyvom neznámych udalostí dôjde k časovým zlomom. Vedľa seba sa tak ocitnú kúsky z rôznych historických období, od praveku až po 27. storočie a voľný pohyb v niektorých oblastiach môže ohroziť váš zdravý rozum, prípadne život.

Hlavná hrdinka Toňa v tomto chaose hľadá svoju rodinu a priateľov. Namiesto toho nachádza stredoveké mestá s upálenými čarodejnicami. Rímska armáda aj s fešným veliteľom čaká na lúke za hradbami. Ak by ani to nestačilo, môže všetko skomplikovať stratená jednotka nemeckých vojakov z druhej svetovej, ktorá sa snaží vytvoriť Tretiu ríšu... Tonke pomáha bojový robot z 24.storočia a jeho veliteľka, Serena, sa pre ňu stane viac, než len priateľkou.

Impérium je už poslednou časťou z tejto série. Završujú sa v nej osudy starých známych, no spoznáme aj nové tváre, ktoré ešte poctivo zamiešajú karty. Antónia úspešne vládne Rímskej ríši, buduje, nadväzuje kontakty a ruší otrokárstvo. Čitateľov poteší, že už nie je tá ufňukaná naivka z druhej časti, ale svoje povinnosti Imperátorky zvláda tak, ako sa na panovníčku patrí. Tentokrát sa však bude musieť postaviť nepoznaným nepriateľom. Strohej a pravidlami spútanej viktoriánskej Británii aj hordám z východných stepí zoskupených okolo šialenca, ktorého treba oslovovať boh. Toňa, Laudon, Serena... vybojujú nové bitvy, ustoja rany pod pás, už vedia, čo časové zlomy spôsobilo a konečne sú dosť silní na to, aby sa dokázali vyrovnať so všetkými stratami, čo ich postihli.

Impérium je vynikajúce zakončenie trilógie. Opäť sledujeme niekoľko dejových línií. Tie sa prepletajú a zase rozchádzajú, aby spoločne dospeli k vyvrcholeniu. Pri niektorých postavách nečakanému, pri ďalších k celkom logickému. Roman Bureš je vynikajúci rozprávač a svojho čitateľa dokáže udržať v napätí. Rozohráva mnoho príbehov, ktoré má pevne v rukách a podsúva nám ich postupne, sýti naše čitateľské žalúdky a zároveň sa snaží aj ukojiť túžbu po dobrodružstve a zábave.
Veľkým kladom tohto príbehu je autentičnosť postáv aj životných štýlov. Stretávame v ňom vymyslených hrdinov, spolu so skutočnými historickými postavami. Pobijú sa nám pred očami dve svetové veľmoci a ako čerešničku k tomu dostaneme možnosť nahliadnuť do sveta ďalekej budúcnosti, kedy už nanoboti bežne kolujú smrteľníkom v žilách a technicky nie je nič nemožné. Preto človeku bude aj ľúto, keď príde na poslednú stranu a uvedomí si, že opäť raz niečo dobré naozaj skončilo.

Názov: Propast času - Impérium
Autor : Roman Bureš
Vydala: Euromedia Group a.s. - Knižní klub v roku 2018