RECENZE: Becky Chambersová, Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu

Článek od: veronikamah - 11.01.2018

Rok 2017 byl rokem silných debutů. Sci-fi román Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu je bezpochyby jedním z nich.

Hned na začátek je nutno říci, že málokdy se autor tak dokonale trefí s pojmenováním knihy vzhledem k jejímu ději. Název Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu totiž přesně popisuje, o čem román je. Různorodá skupina vesmírných cestovatelů se vydává na úmornou, dekadny (těžko říct kolik přesně dnů našich to je, ale předpokládejme, že pekelně hodně) dlouhou cestu k novému, mladému a na první pohled nehostinnému světu, který je rozhořčený vlastní existencí, aby si odpracovali zatím nejtěžší šichtu ve svých životech.

Námět knihy je výborný a většinu milovníků sci-fi by už samotná anotace měla přivést do extáze. Posádka vesmírné tunelářské lodi, která se živí tvorbou hyperprostorových tunelů, dostane nabídku, která je může posunout do úplně jiné těžařské ligy, případně jim zajistit pohodlný život bez starostí na několik dalších let. Jenomže všichni dobře víme, že tyhle životy měnící nabídky mají obvykle několik háčků, mnohdy přímo háků. A Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu je celá o tom, jak se posádka vesmírné lodi, příhodně pojmenované Poutník, vyrovná s událostmi a nepříjemnosti, které na cestě za splněním úkolů musí překonat, a to na úrovní profesní, ale hlavně osobní.

Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu je podle mnohých sci-fi knihou roku 2017. Není se čemu divit - je to román vskutku silný. Ne však tolik díky ději samotnému. Za nadšené ovace vděčí postavám. Sci-fi elementy zde tvoří jen prostředí. Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu je totiž kniha o vesmířanech a jejich životech. S každou hlavní postavou, a že jich je osm, se na téměř 500 stránkách seznámíte opravdu důkladně. Ať již se specifiky typickými pro jejich rasu, tak s životními příběhy. Zvláště na těch si Becky Chambersová dala záležet. Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu je taktéž kniha velmi liberální - klade důraz na vztahové nuance a přijetí vlastní identity. Nebojí se hovořit o poměru mezi stejnými pohlavími, je otevřena otázkám klonování i tomu, kde je u umělé inteligence hranice mezi technologií, a tím, kdy už je brána jako osoba s vlastními touhami, city a sny.

Je však něco, co čtenáře u posádky Poutníka zarazí. A to, jak moc jsou na sebe za všech okolností milí. Až na jednu výjimku, Corbina, technika, který nemá rád nikoho a nikdo nemá rád jeho. Ale stará se o pohon lodi, tak jej všichni s občasným přetáčením panenek ignorují. Jinak čekáte, kdy na vás ze stránek knihy vyskočí jednorožci a duha. Bez debat je krásné, když spolu tolik osob dokáže na malém uzavřeném prostoru měsíce vydržet bez konfliktů a stále se na sebe usmívat. V realitě to ale tak úplně nefunguje a trocha přirozeného napětí by postavám i jejich vývoji rozhodně neuškodila.

Pokud máte rádi akční knihy, které se s každou stránkou ženou divoce kupředu či hledáte humornou oddechovku s průměrnou kadencí 50 vystřelených mozků na 100 slov, zde jste na špatné adrese. Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu je román výpravný a hlavně pomalý. A to i přesto, že je posádka na své cestě vystavena mnoha útrapám a incidentům, ty nejsou nijak vygradované a jejich potenciál je ztracen mezi řádky. Do ruky se vám prostě dostává kniha o běžném životě skupiny lidí a mimozemšťanů, kteří spolu cestují za nějakým účelem.

Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu je rozhodně knihou zajímavou a čtivou. Becky Chambersová nás v prvním díle série Poutníci seznamuje s perfektně vystavěným prostředím, tedy jejím pojetím uspořádání vesmíru, jeho společenstvími a hlavními hrdiny, posádky tunelářské lodi. Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu se dá přirovnat k několika prvním tahům na šachovnici. Ale o tom, jak dopadne dobře rozehraná partie, rozhodnou až další díly. Ten druhý je v originále již vydán, v češtině se jej dočkáme na jaře 2018.

Becky Chambersová, Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu

Nakladatelství: Host
Přeložila Lucie Bregantová