RECENZE: Františka Vrbenská - Zuzana Hloušková (eds.), Žena se sovou

Článek od: Petra Elen Mand... - 05.01.2018

Druhý díl série antologií českých a slovenských autorek fantastiky je tady. Ženu se sovou zaštiťuje opět Františka Vrbenská a Zuzana Hloušková a vybrali do něj třináct povídek z českého i slovenského prostředí. Snad jim toto číslo nepřinese smůlu. Doufejme, že volba to byla šťastná.

Tento díl se od prvního liší v jednom zásadním bodu – věnuje se poli fantasy a povídky s prvkem sci-fi, které se vyskytovaly v prvním díle, jsou nyní vynechány. Snad jen první povídka První rychlost od Ludmily Vaňkové v sobě lehké sci-fi prvky má. Při pozornějším čtení se však ukáže, že se jedná spíše o náhled na svět připomínající Stopařova průvodce po galaxii – mimozemské civilizace žijí mezi námi jen v poněkud odlišném měřítku. Příště až vás tedy kousne brouk, ujistěte se mikroskopem, že se nejednalo o kosmickou loď vyspělé civilizace, která z vaší ruky právě startovala.

Zásadní proměna oproti prvnímu dílu je patrná také na větším množství povídek s čistě ženskou tématikou. Povídka Dieťa stepi od Livie Hlavačkové přibližuje mateřskou lásku k dítěti a až magickým způsobem vysvětluje moc a sílu Čingischána. Jitka Ládrová ve svém příspěvku Ornáda zase ukazuje, že běžná žena se nikdy silou muži nevyrovná. Ovšem může si ho podmanit a omotat kolem prstu, pak je všechna jeho síla v její moci a změní pro ni třeba celý svět. I když to může působit až idealisticky, vidíme v povídce, že nic není zadarmo a žena za tento „luxus“ musí tvrdě zaplatit. Obě díla jsou pak psána čtivě a děj svižně utíká. Nicméně v Dieťeti stepi mohou hlasy předků působit místy rušivě a zmatečně. Pomyslným vrcholem nahlédnutí do ženského světa je Lektvar správných žen od Věry Mertlíkové. Od pradávna jsou ženy spojovány s magií a není to tak dávno, co byly trestány za čarování leckdy i tím nejvyšší trestem. Autorka v této povídce mísí pohádkové motivy s čarováním jako vystřiženým z Žítkovských bohyň. Hlavní postava, čarodějnice Helena se vydává do lesa, aby nasbírala byliny pro lektvar správných žen. Na své cestě potkává utrápené ženy – lidské, trpasličí i například upíří. Z jejich trápení jsou patrné povahové rysy žen, které jim jsou tradičně přisuzovány a jak je těžké je někdy ovládnout. Povídka je příjemně rozčleněna do částí, kdy každé setkání má svůj vlastní začátek i konec, a čtenář se tak neztrácí. Překvapivý konec pak nenásilně spojí prvky moderní psychologie s tradiční vírou v byliny a kouzla.

Ovšem ne každý musí nutně milovat fantasy motivy smíchané s historií a bájnými stvořeními. Pro toho je určena hororová povídka Slučka od slovenské autorky Kataríny Soyky. Tradiční prostředí opuštěné chaty v lese, kde bývalý majitel spáchal sebevraždu, není ničím novým ani převratným. Mistrná je však autorčina hra se světem snů, skutečností a vlivem psychického onemocnění, které by jistě neurazilo ani čtenáře Gillian Flynn. Patříte-li spíše do milovníků krimi, nezoufejte, i pro vás se ve sbírce něco najde a to díky Blance Jiruškové: Hvězdář se dívá nahoru. Na akademii kouzelníků se řeší smrt knihovníka i dávné zločiny řádu. Nic není zadarmo, ani moudrost děděná po věky. Problémem může povídka být jedině pro milovníky Zeměplochy. Tu postavy i barevnost jazyka připomínají, nicméně chybí vytříbenost Terryho Pratchetta a jeho schopnost lehce kombinovat humor s vyššími myšlenkami.

Za pomyslnou třešničku na dortu lze považovat Zlaté mlhy na pobřeží od Františky Vrbenské. Zkušenosti autorky na poli spisovatelském se nezapřou a v této povídce je náležitě uplatnila. Starý mořský vlk se snaží dostat na rybářskou loď, aby si opět oddřel to své a ze získaných peněz proplatil dluhy i své živobytí na další měsíce. I přes zákaz doktorů spěchá zpátky na moře. Plány mu zhatí špatné počasí a odložený let. Když se zklamaně prochází po molu, zahlédne umírajícího psa. Nikdo si ho nevšímá, nikdo o něj nestojí. Ten pes se zdá být námořníkovou spřízněnou duší, byť se znají sotva pár minut. Mořský vlk ho vezme do náručí, hladí a trpělivě čeká, až vděčný pes odejde. Po jeho smrti vydá jeho tělo Poseidonovi. Brzy však pochopí, že pes nebyl tak úplně sám. Jeho panička námořníkovi oplatí laskavost, byť se proto musí vrátit ze zásvětí. Povídka dosahuje vrcholu nejen originálním dějem, ale též schopností autorky přiblížit čtenáři vnitřní svět hlavního hrdiny a zároveň vykreslit prostředí.

Při porovnání s předchozím dílem je Žena se sovou ucelenější a více zaměřená na pole fantasy. Opustila přílišné ambice o co nejvíce, aby následně vznikl pel mel všeho možného i nemožného. Tato kniha se již nesnaží do světa křičet: „Jsme ženy a snažíme se vyrovnat mužům!“ Naopak hlásá: „Jsme ženy, no a co?“. Nabyté sebevědomí a upuštění od genderové rivality knize určitě prospěly.

Žena se sovou

Františka Vrbenská, Zuzana Hloušková
Vydavatelství: Fortna