RECENZE: Pax - dech Smrti

Článek od: Petr Simcik - 22.09.2017

Ony to fakt udělaly. Asa Larssonová a Ingela Korsellová pomalu překlápí dětskou sérii od sociálního dramatu k lokální vyvražďovačce. PAX je dětská série, která boří jistá tabu. V dětské literatuře se totiž normálně nechlastá, nemluví sprostě, nejsou v ní sociálně vyloučení a rozervaní hrdinové a už vůbec se v ní nevraždí. A tím nemyslím toho rozžvýkaného pejska z jednoho ze starších dílů, ale regulérní čarodějnickou vraždu, jíž jsme byli svědky v předchozím díle a jejímiž následky začíná právě Dech smrti.

Je to tak, jedna z hlavních postav je mrtvá, po Mariefredu se potuluje vrah, o kterém si všichni myslí, že neexistuje, protože Henry Nazdárek byl přeci podivín a skočit ze střechy mu mohlo přijít jako dobrý nápad. Alrik s Vigem z toho mají pro změnu výčitky a jejich už tak labilní osobnosti dostávají další a další trhliny. A do toho všeho se začne Mariefredem šířit podivná nemoc, po níž všichni kašlou krev. Nejlepší by bylo asi městečko zapálit a zdrhnout. Místo toho se ale dočkáme pátrání po viníkovi, šiřiteli nákazy a sestavování sousedských hlídek, jejichž chování nemá moc daleko k těm, které se u nás nedávno snažila postavit Dělnická strana.
A to jsem ještě zatím nezmínil to, co má být hlavní dějovou linkou, tedy hledání smrtelně nebezpečné černé čarodějnice. Co se stane, až ji najde parta lidí, která praktikuje magii formou náhodného hledání v knihách, o tom snad radši ani nepřemýšlím.

Opravdu je to ještě pořád dětská kniha?

Ano, je. Nemá cenu dětem ve věku kolem 10–12 let tajit, že svět je plný nedokonalostí. Vlastně všechny problémy, které se v Mariefredu objevují, jsou až děsivě aktuální a rodič, pokud si knihu taky přečte, může využít příkladů z PAXu k vysvětlování a výchově. Sakra, to zní fakt nudně. Ale ne, není tomu tak. PAX je i přes na mě dost nestandardní prostředí pořád příběh o partě dětí bojujících se zlem. Je trochu detektivkou, částečně městským fantasy a přitom vlastně zůstává dost reálný. Dech smrti obzvlášť. Což je ale největší slabinou tohoto dílu. To, co nemoc způsobuje, by měl odhalit prakticky každý doktor, případně první nemocniční laborka.

Série PAX si drží setrvalou kvalitu a Dech smrti patří k pomalu se rozšiřující skupině těch opravdu děsivých a beznadějných dílů. Pokud jste se pročetli až k tomuto dílu, rozhodně je důvod pokračovat, a pokud jste o PAX ještě nezavadili, vězte, že není důvod ho nezkusit.

PAX - Dech smrti, Asa Larssonová, Ingela Korsellová

Přeložila: Marie Voslářová
Nakladatel: Host