RECENZE: Ann Leckieová, Ve službách meče

Článek od: Monika Slíva - 04.09.2017

Poté, co Breq odhalila spiknutí v samém srdci Rádčské říše, je nucena se jako kapitánka lodi Milost Kaltr vydat na vesmírnou stanici Athoek. K vládkyni Rádče prosákly nepotvrzené informace o možném další spiknutí hrozícím z této oblasti, a i když Breq měla původně v úmyslu vládkyni poslat na onen svět, je momentálně jednou z mála bytostí v galaxii, které může vládkyně věřit. Vydává se tedy na dalekou cestou s lodí obdařenou umělou inteligencí (jakou byla kdysi sama), jejíž kapitánku poslala do vězení. S posádkou, kterou nezná, a která ještě před pár týdny byla plně loajální své předchozí kapitánce. A s mladou, nezkušenou první důstojnicí, jež byla na loď přidělena na přímý rozkaz vládkyně. Vydává se do oblasti, o které nic neví a kde se značná část obyvatelstva zatím odmítá civilizovat a stát se řádnými občankami Rádče. Zkrátka ideální konstelace hvězd na nedělní piknik zakončený čajovým dýchánkem.

Jestliže prvnímu dílu trilogie byla některými čtenářkami vyčítána jistá rozvleklost děje a neustálé (a otravné) popíjení čaje, tak druhého se to netýká. Tedy... on tam pořád je a všechny občanky ho stále milují nade vše, na tom se nic nezměnilo.  Pro planetu, kam se Breq vydá, je to dokonce nejdůležitější obchodní komodita, a tak čaj začne najednou dávat smysl v kontextu, a to daleko větší než by jedna předpokládala. Čtenářka druhého dílu také lépe chápe souvislosti a souvztažnosti mezi obyvatelkami galaxie a na povrch vyplouvá ono milionkrát až na kost omleté úsloví o tom, že mezi černou a bílou je vždycky šedá zóna. A čím déle se bílá barva nanáší, tím hůř se ta bělost udržuje. Breq, stále uvězněná v obyčejném těle, se mnohé naučí a zjistí, že i původně uměle stvořená mysl dokáže časem chápat emoce a rozumět jim.

Nicméně, v tomto příběhu nejde tolik o záchranu celého univerza, které rádčové budují po tisíciletí. Budete spolu s Breq a její posádkou vtaženy do vyšetřování místního konfliktu a pokusu o vzpouru. Nezáleží na tom, jak daleko nebo blízko k vládcům se nacházíte, pokud jsou tam lidé, nejde je oprostit od lásky, vášně, nenávisti nebo touhy po svobodě. A zemřít se dá stejně dobře na periferii jako v paláci.
Druhý díl trilogie vám nabídne vesmírné pátrání po příčinách lokální vzpoury, která vře již dlouho pod povrchem a našla si cestu ven právě v okamžiku příletu Milosti Kaltr. Breq bude muset obstát nejen jako kapitánka, ale také jako diplomatka, stratég nebo detektiv a provede vás skvěle vystavěným příběhem až do (nejvíc pro ní) překvapivého konce.

Nejabsurdnější na celé knize je stále ten ženský rod a v češtině určitě mnohem víc než v angličtině. Angličtina nezná slovesný ženský rod v první ani ve třetí osobě v minulém času a originální text vám tedy nevnucuje představu osob ženského pohlaví úplně na každém kroku. Naučené stereotypy jsou železná košile a neustálé vnímání všech těch  českých –la koncovek v minulém čase vám prakticky neumožní si kohokoli z hrdinů (vlastně hrdinek) představovat jinak než jako ženy. Občasné popisy exteriérů některých osob (kdy tušíte, že se zřejmě jedná o chlapa) tomu příliš nepomáhají. Na druhou stranu je to pro filosofii rádčovské civilizace nesmírně důležité. Všechny obyvatelky celého rádčovského univerza se rozlišují na občanky (ty civilizované) a na ty ostatní, necivilizované bytosti. Pohlaví zkrátka nehraje vůbec žádnou roli. Je to mokrý sen každého genderově vyváženého a korektního toužebníka naší současnosti. To ale odbíhám od tématu. Daleko zajímavější je fakt, že pro Petra Kotrleho musel být překlad takové knihy dortem vrchovatě obloženým třešničkami. Až po okraj. A že si dal záležet!

Ve službách meče není čtení pro každou a není to čtení do vlaku. Přesto trvám na tom, že trilogie Rádčská říše rozhodně stojí za přečtení nebo minimálně za pokus. Ann Leckieová nabízí totiž velmi neotřelý pohled na mimozemskou civilizaci se zcela odlišnými principy společenské i biologické hierarchie než je ta naše pozemská. Nedá to sice úplně zadarmo, ale odměnou je detailně promyšlený a fungující vesmír v cizí galaxii. A co víc by si měla skalní fanynka sci-fi přát?

Ann Leckieová
Ve službách meče (Ancillary Sword)

Překlad: Petr Kotrle