RECENZE: Sergej Lukjaněnko, Šerá hlídka

Článek od: Renata Staurovská - 17.08.2017

Po recenzích na nová vydání Denní a Noční hlídky přinášíme konečně představení třetího, volně navazujícího dílu hlídkovské ságy, a to Šeré hlídky. Ta se také dočkala kromě pevné vazby i nového přebalu, a nutno uznat, že velice povedeného. A jaký že ten třetí díl vlastně je?

Stejně jako předchozí dva díly, i Šerá hlídka nám přináší soubor tří vzájemně provázaných povídek. Nedočkáme se ale oblíbeného střídání pohledů hlavních postav, zato můžeme sledovat myšlenkové pochody Antona Goroděckého, našeho starého známého z předchozích knih, ze kterého se zde stává cosi na způsob detektiva. Nejprve vyšetřuje případ člověka, který se chce stát Jiným, a to za jakoukoliv cenu, následně přijde na stopu prastaré vědmě, kterou hledaly obě hlídky po mnoho desetiletí a ve finále pátrá po ztracené  knize, bájném Fuaranu, jehož existence nebyla nikdy potvrzena. Pokud je ale skutečná, pak její vlastník má moc změnit poměry mezi lidmi a Jinými jednou provždy…

Děj knihy ubíhá jako po másle a je prokládán kromě hudebních textů také filozofickými úvahami hlavního hrdiny, což nás ostatně u Sergeje Lukjaněnka asi ani nepřekvapí, protože tento prvek využívá asi úplně ve všech svých knihách. A Anton, to je kapitola sama pro sebe. Jeho neustále polemizování nad praktikami Temných i Světlých a řešení morálních dilemat zajde tak daleko, že dokonce zvažuje přestup k nestranné Inkvizici... Samotné vyvrcholení a závěr mohou možná na někoho po prvním přečtení působit poněkud rozpačitě, rozhodně by to čtenáře ale nemělo odradit – Šerá hlídka skutečně za přečtení stojí. A když už ne kvůli konci, tak minimálně kvůli originálnímu příběhu, nečekaným zvratům, konspiracím a v neposlední řadě kvůli nenapodobitelné atmosféře ruské urban fantasy, která chytne a nepustí. Svět Jiných je návykový a je dobře, že se do něj můžeme zas a znovu vracet, třeba i díky novým přebalům.

Příště pro vás budeme mít recenzi na nejnovější přírůstek do řady této knižní série, a to Šestou hlídku. Těšíte se?

Šerá hlídka
Sergej Vasiljevič Lukjaněnko