RECENZE: Robert Jackson Bennett, Město mečů

Článek od: Martina Ryšková - 18.06.2017

V Městě mečů se do pozice hlavní hrdinky dostává generálka Turyin Mulagheshová, stará známá z Bulikova, která se společně se Sharou podílela před pěti lety na vyřešení problému s Božstvem a pomohla proti nim vyhrát krutou bitvu. Aktuálně se však na popud Shary, která je nyní v pozici premiérky Sayupuru, vydává na tajnou misi do Voortyaštanu. Města, které sloužilo bohyni války a smrti jako hlavní sídlo, odkud vysílala své nadpřirozené bojovníky rozsévat bolest a utrpení. Po smrti všech Božstev se zdejší prostředí zdá jako ideální místo pro založení perspektivního přístavu, avšak zároveň se stane i místem objevu vzácné rudy, která nemá jen tak obdoby. Přičtěte si k tomu, že zmizí agentka, co měla vše prošetřit a začíná to zavánět problémy.

Je příjemné vidět, že ačkoliv Robert Jackson Bennett vytvořil svůj vlastní propracovaný svět, tak nemá potřebu usídlit se se všemi příběhy z univerza na jednom místě, kde vše započal – v Bulikově. V druhém díle trilogie nás zavede do zcela jiné lokality, kde pokračuje ve své výpravě a zároveň v rozšiřování povědomí o historii i obyvatelích Saypuru, Kontinentu a také o nepříliš známých Dreylanech. Působí to nenuceně, informace přichází postupně a ve vyvážených vlnách.

Město mečů obsahuje oproti Městu schodů více momentů, které utkví v paměti a hlavní postavy jsou konečně uvěřitelnější. I když celý příběh opět začíná stejně – smrt agenta/kolegy, která se ukáže jako pouhý začátek ještě většího problému – tak to nijak neruší celkový kladný dojem, jenž kniha zanechá.

Za hlavního tahouna druhého dílu je možné považovat generálku Mulaghesovou. Její sarkastické poznámky, cynismus, upřímná povaha, tak trochu alkoholické sklony a zároveň krutá armádní minulost z ní dělají poutavou postavu, která i přes nedobrý vzor chování působí sympaticky.

Detektivní zápletka je kvalitněji zpracovaná, autor se jí drží po celou dobu a trousí postupně různé indicie, které nás zavedou k hlavnímu viníkovi. Všímavější z nás ho odhalí asi o tři sta stránek dříve, ale i tak dokáže Bennett udržet pozornost čtenářstva až do samého konce. Jde o příjemný posun v technice psaní, protože v prvním díle byla detektivní linka zbytečně upozaděna na úkor šokujících odhalení s Bohy. Do popředí se kromě špionážní linky znovu dostává promyšlená mytologická složka.

I když se kniha výborně čte a dá se přečíst během několika večerů, je na můj vkus zbytečně rozsáhlá. Na první pohled se sice zdá, že vše na sebe logicky navazuje, ale určité pasáže by se při střízlivé úvaze daly vynechat a Městu mečů tak ulevit od přebytečných stránek. Bylo by pak ještě o něco lepší.

Autor dokazuje i v druhém díle, že psát poutavou fantasy umí. Pokračuje ve svém kvalitně rozpracovaném světě, který budí ve čtenářích zvědavost a touhu po objevování jeho historie, reáliích a dalších příběhů. Na překlad nyní čeká závěrečná kniha trilogie, která snad splní očekávání a bude důstojným zakončením celého příběhu.

Město mečů
Robert Jackson Benett

Nakladatel: Host