RECENZE: G. R. R. Martin & Gardner Dozois (ed.), Darebáci

Článek od: veronikamah - 14.03.2017

Darebák nebo taktéž dareba, padouch či lotr. Přesný význam slova se různí, všechny jeho varianty však mají jedno společné - jeho morální kompas je minimálně lehce vychýlený a vždy se pohybuje alespoň po hraně zákona, ne-li rovnou za ní. Darebák je ale také mnohdy rošťák, okouzlující, charismatický ničema, před kterým není žádná žena v bezpečí. Darebáci (a vlastně i darebačky) ve všech formách, jaké si dokážete představit, jsou hlavními hrdiny stejnojmenné antologie sestavené G. R. R. Martinem a Gardner Dozoisem.

Tito dva velikáni se spolu potkávají již potřetí. Síly spojily již v minulosti při přípravě sborníků Nebezpečné ženy a Válečníci. Povedlo se jim udržet nastavenou laťku i s jejich nejnovějším počinem?

Už při prvním zběžném pohledu na seznam autorů, kteří se na Darebácích podíleli, se každému fanouškovi fantasy / sci-fi literatury musí oči zablesknout dychtivostí. Dostat tolik dobrot najednou (přesně 21), a ještě k tomu na jednom místě, to se nestává moc často. K tomuhle nášupu si přičtěte téma samotné - ruku na srdce, většinu z nás baví více číst o eskapádách mizerů, než zlatých chlapců. Tím ale Darebáci nekončí. Příslovečnou třešničkou na dortu je pak multižánrovost sbírky - fantasy, sci-fi, western, horor i nádech steampunku. Každý si v ní najde ten svůj šálek kávy.

A co samotné povídky?

Sbírku otvírá Joe Abercrombie s kouskem nazvaným Těžké časy, kam se podíváš. Ten, kromě toho, že je výborným a zábavným dílkem sám o sobě, antologii skvěle vykopává a čtenáře příjemně naladí na četbu další. Svižný rukopis Abercrombieho je jasně poznatelný i na těch pár stránkách, které dostal k dispozici a vám nezbývá, než s napětím i pobavením sledovat cestu jednoho záhadného balíčku, který putuje, respektive je kraden, od jedné postavy k druhé.

Vysoko nasazenou laťku úvodní povídky bez problémů udržela i autorka příběhu druhého, Gillian Flynn. Tu mezi literární elitu vynesly romány Temné kouty a Zmizelá. V A čím se živíte? si odskočila od žánru thrilleru a pro antologii Darebáci napsala příběh o bývalé prostitutce, která si měla dvakrát rozmyslet, než se vydala na dráhu vymítačky temných sil. Jediným mínusem povídky je, že v jejím závěru se v těch neustálých dramatických zvratech trochu ztrácíte. Ovšem prvních pár stránek, to je neuvěřitelně vtipně podaná esej o tom, jak správně honit.

Matthew Hughes nepatří v českých luzích a hájích mezi profláknuté autory. V tuzemském překladu najdete jen pár jeho povídek. Jeho příspěvek, Hostinec u Sedmi požehnání, o jednom bůžku zakletém do talismanu a jednom zlodějíčkovi, který jej bohužel i bohudík našel, patří mezi první zpomalení nasazeného strhujícího tempa antologie.

To se naštěstí rychle vrací spolu s pány Hapem a Leonardem, nejoblíbenějšími hrdiny autora Joe R. Lansdale. Ani ten bohužel nepatří mezi běžně česky vydávané autory. Povídku Ohnutá větvička si zamilují nejen fanoušci žánru noir, ale i ti, co si užívají černý humor a trefné hlášky proložené větším či menším množství násilí. Rozhodně jedna z nejlepších povídek sbírky.

Těch spíše mainstreamově neznámých autorů u nás je ve sbírce více, než těch známých. Dalším příkladem je Michael Swanwick a jeho kousek Tawny Petticoatsová o dvou známých podvodnících žijících v postutopistickém New Orleans, kde by rádi vyvedli další trik, který by jim značně a snadno namastil kapsy. A pak přichází David W. Ball, který v povídce Provenience sleduje osudy Caravagiova obrazu od jeho zmizení za II. světové války. Nemusíte být zrovna milovníkem umění, aby vás Provenience polapila a nepustila do posledního řádku. Mistrovsky vystavěný příběh na pár stránkách a nečekaný závěr. Jeden z vrcholů sbírky.

Čtení Darebáků se podobá pohybu sinusoidy. Nadšení stoupá, pak dosáhne vrcholu, trochu opadne, jen aby se zase vrátilo na maximum. A rozhodně to nesouvisí s tím, jak moc je autor znám.

Protože paradoxně největším zklamáním sborníku Darebáci je závěrečná povídka od samotného G. R. R. Martina, která byla velkým marketingovým tahákem. Když už ne další díl Písně ledu a ohně, tak alespoň jednu krátkou povídečku z tohoto světa. Darebný princ neb též Králův bratr je ale hlavně výletem do historie Západozemí. Trochu podobným jako byl Tolkienův Sillmarillion. Hard-core fanoušci si budou chrochtat, ti ostatní pravděpodobně usínat.

Tohle se naštěstí nedá říct u dalších žánrových velikánů, kteří přispěli do antologie svou troškou. Neil Gaiman nás vezme na výlet do Podlondýna známého z jeho románu Nikdykde, kde nás seznámí s okouzlujícím rošťákem a markýzem v jednom. Garth Nix pak v Nákladu slonoviny poprvé českému čtenáři představí nové hrdiny sira Herewarda a pana Fitze, kteří při plnění svého úkolu narazí na někoho, koho nečekali.

Za zmínku rozhodně stojí i Těžké kovy Cherie Priestové se steampunkových nádechem, Bleskostrom Patricka Rothfusse, který vás nechá nahlédnout do života bytostí fae či Bradley Denton a jeho Žesťová žihadla o skupince studentů, kteří se rozhodli si nelegálně přivydělat a jednom učiteli, který by si rád jejich výdělek přivlastnil.

Darebáci jsou sbírka, která by rozhodně neměla ujít vaší pozornosti. Nedá se říct, že by všechny povídky byly přímo nadprůměrné až excelentní, žádná ale nejde do podprůměru. Jejich načasování je navíc natolik dobré, že ve chvíli, kdy vás dvě po sobě začnou tak trochu nudit, přijde další, která zase nadchne a nakopne k dalšímu čtení.

Nechte se vtáhnout do světa darebáků a lotrů, nebudete litovat.

G. R. R. Martin, Gardner Dozois (ed.), Darebáci

Nakladatelství: Argo