RECENZE: Jiří Mikulík, Jeskyně Tisíce přání – kniha druhá

Článek od: frankie - 07.03.2017

Gamebook Jeskyně Tisíce přání je druhou z osmi knih, které dohromady vytvoří masivní fantasy epos. Recenzi na první díl Zázračná kněžka je možné si přečíst zde. Druhý díl opět obsahuje celkem 400 různých možností a stejná pravidla jako předchozí, čili odpadá nutnost je studovat a stačí se zaměřit na drobné odlišnosti.

Pokud čtenář první díl úspěšně absolvoval, je mu udělena drobná výhoda v podobě vyššího atributu vitality – životní odolnosti a také si má zapsat počet mincí – orlů, s kterými první hru zakončil. Jeskyně Tisíce přání působí zajímavěji než Zázračná kněžka. Díky většímu počtu stran jsou jednotlivé herní odkazy totiž košatěji popsány, tím gamebook přináší i nadstandardní vtáhnutí do děje a z toho plynoucí lepší čtenářský i herní zážitek.
Po úspěšném setkání s kněžkou Raywou v prvním díle se rozhodne čtenář v roli hrdiny Gabriela Knoxe, elitního žoldnéře, vydat po stopách archeologa, barda a dobrodruha Sebba Rilawa. Ten zamířil do jeskyně Tisíce přání hledat indicie, jak zachránit národ před Královnou draků.
Na základě výběru jednotlivých dovedností si čtenář určí, jestli chce být excelentním šermířem a jít cestou válečníka, být skvěle přizpůsobený pro přežití v divočině a jít cestou hraničáře, či vynikat šikovností a chytrostí a tím upřednostnit cestu vraha. Také je možné si vybrat kombinaci různých dovedností, ale výhodnější je být specializován. Samozřejmě pro úspěšné dokončení je potřeba i určitá dávka štěstí, přece jen rozhoduje hod kostkou a náhoda.
Úroveň prožitku se zvyšuje, díky delšímu dobrodružství a návaznosti si hlavní hrdina získává srdce čtenářovo víc a víc.
Velkou pomocí pro úspěšné zakončení dobrodružství je pěkně zpracovaná barevná mapa usnadňující rozhodnutí, kterým směrem a do jakých míst se vydat. Není to pouze o tom, jestli půjde doleva nebo doprava, ale pokud hlavní hrdina není zkušeným hraničářem, jeho šance na přežití v močálu jsou mnohem menší. I ve druhém díle však čeká velké množství jiných nebezpečenství v podobě lidí, zvířecích a nadpřirozených nestvůr nebo jen špatných rozhodnutí, která odvedou na odkaz, z něhož není pokračování.
Je super, že gamebook svým návratem může oslovit zase další generaci čtenářů. Stačí tužka, kostka a nebát se jít vstříc dobrodružství.

Jeskyně Tisíce přání – kniha druhá
Jiří Mikulík