RECENZE: John Boyne, V tomto domě straší

Článek od: Ivet Křenková - 13.01.2017

Píše se rok 1867 a mladá Eliza Cainová se na světě ocitá úplně sama. Její otec totiž zemřel a nikoho dalšího nemá. Když se navíc dostane do potíží kvůli vlastnictví rodinného domu, rozhodne se opustit Londýn pouze na základě podivného inzerátu v novinách.

Inzerát nabízí pracovní místo guvernantky v rozhlehlém sídle na venkově. Hned při příjezdu zjišťuje, že není všechno takové, jak se zdálo. Panství nemá pána a v celém domě se nachází pouze dvě děti, chlapec Eustác a dívka Isabella. Ač se to Elize nezdá, rozhodne se zůstat a přijít záhadě na kloub. Nadpřirozené jevy na sebe nenechají dlouho čekat a guvernantka se s nimi poprvé setkává hned první noc po příjezdu. Děti očividně přesně vědí, co se děje, ale o hrůzostrašné historii sídla mlčí.

John Boyne je irský spisovatel, kterému světovou proslulost přinesl román Chlapec v pruhovaném pyžamu z roku 2006. Kniha se stala i předlohou pro stejnojmenný film. Boyne dosud vydal devět románů určených pro dospělé a pět pro děti. V knize V tomto domě straší kombinuje klasické duchařské motivy se stylem Charlese Dickense.

Ač se námět románu zprvu jeví jako neoriginální a je poměrně těžké se začíst do prvních kapitol, rozhodně se vyplatí vydržet k příjezdu Elizy na panství. Od této události se kniha stává velmi čtivou i přes její předvídatelnost a je náročné ji vůbec pustit z ruky.

Atmosféra se přibližuje viktoriánským románům a autorovi se daří budovat napětí, které však místy kazí samotná postava hlavní hrdinky. Občas se totiž chová jen podle toho, jak se to autorovi zrovna hodí, což trochu kazí celkový dojem z četby. Rozhodně není hloupá, dokazují to například rozhovory s farářem v kostele. Její ráznost a odvahu však narušuje přílišná romantická zasnělost, která se k postavě nebojácné hrdinky přežívající kruté nástrahy strašidelného domu příliš nehodí. Na druhou stranu, její pochybování o ní samotné působí docela sympaticky a s krutým osudem se snaží vyrovnat se ctí.

Co se týče ostatních postav, které se v knize objeví, stojí za zmínku obě děti, o které hlavní hrdinka pečuje. V mladém věku jsou již poznamenané krutým osudem své rodiny, proto občas nahání větší hrůzu děti samotné, než nadpřirozeno v domě. Příběh působí docela uvěřitelně (samozřejmě až na obohacení o duchařské pletky), proto je snadné se do hlavních postav vcítit a prožívat události s nimi.

I přes celkovou předvídatelnost příběhu a místy nelogické chování Elizy se V tomto domě straší stává skvělým společníkem do dlouhých zimních večerů. Určitě se nevyplatí se čtením začínat v noci, pokud máte brzy vstávat, protože hrozí, že román nedokážete odložit.

V tomto domě straší

Autor: John Boyne

Ilustrace: Ladislava Gažiová